• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
4

قرارداد تولید 6000 دستگاه واگن باری بین سازندگان ایرانی و روسی به صورت مشترک طی دوسال آینده

  • کد خبر : 6098
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
قرارداد تولید 6000 دستگاه واگن باری بین سازندگان ایرانی و روسی به صورت مشترک طی دوسال آینده

0 (0) قائم مقام راه‌آهن: ورود ۶۰۰۰ واگن باری تا ۲ سال آینده عصر بازار- قائم مقام راه‌آهن با اشاره به ضرورت تغییر اساسنامه راه‌آهن برای حفظ بخشی از توان حمل بار ریلی جهت حمل کالاهای دولتی، گفت:‌ با وجود خروج آمریکا از برجام،طرف‌های قرارداد ایران برای تولید واگن اعلام کرده‌اند به همکاری خود با […]

0
(0)

قائم مقام راه‌آهن:

ورود ۶۰۰۰ واگن باری تا ۲ سال آینده

عصر بازار- قائم مقام راه‌آهن با اشاره به ضرورت تغییر اساسنامه راه‌آهن برای حفظ بخشی از توان حمل بار ریلی جهت حمل کالاهای دولتی، گفت:‌ با وجود خروج آمریکا از برجام،طرف‌های قرارداد ایران برای تولید واگن اعلام کرده‌اند به همکاری خود با کشورمان ادامه می‌دهند.

حسین عاشوری در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، اظهار کرد:  در ماه‌های گذشته قرارداد تولید 6000 دستگاه واگن باری بین سازندگان ایرانی و روسی به صورت مشترک آغاز شده که بخش کوچکی از این قرارداد در حال انجام است و کل پروژه تا دو سال آینده به ناوگان ریلی کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: در بخش مسافری مذاکراتی با شرکت‌های خارجی انجام شد تا بتوانیم با همکاری واگن‌سازان داخلی واگن تولید شود که البته هنوز به قرارداد نهایی نرسیده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم پس از  برگزاری نمایشگاه ریلی در تعامل با خریداران، فروشندگان و حمایت‌های راه‌آهن زمینه توسعه ساخت داخل تجهیزات ریلی را فراهم کنیم.

قائم مقام راه‌آهن با بیان این‌که محدوده بحث سرویس و خدمات فقط حوزه تولید نمی‌دانیم، ادامه داد:‌ حوزه خدمات که بستر ارائه فناوری نوین است برای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و به دنبال حمایت از استارتاپ‌ها این بخش را نیز توسعه دهیم.

عاشوری با یادآوری این‌که یک مشاور خارجی برای اصلاح ساختار راه‌آهن به کار گرفته شده است، گفت:‌ یکی از موارد اصلاح ساختار این است که راه‌آهن بخشی از توان بار ریلی را برای خودش حفظ کند. سالانه بخشی از کالاهای دولتی جابجا می‌شود که باید با نرخ حمایتی حمل شود، یا در بخش حمل تجهیزات نظامی یا امداد باید کمک‌هایی ارائه شود. پیشنهاد مشاور خارجی این است که راه‌آهن این توان را برای خود ش حفظ کند که لازمه این کار تغییر اساسنامه راه‌آهن است که باید توسط دولت انجام شود.

وی با تاکید بر این‌که در راه‌آهن برای بخش حومه‌ای و سریع‌السیر ساختاری نداریم، اظهار کرد: راه آهن به دنبال توسعه است و این برای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یک اصل است. در این راستا معتقدیم بخش خصوصی توان ورود به این بخش را دارد و ما باید زیرساخت‌های ورود این بخش را فراهم کنیم.

وی با اشاره به قراردادهای خارجی، افزود: تحریم موضوع جدیدی نیست، شرکت‌های طرف قرارداد راه‌آهن متعهد به اجرای قراردادها هستند و تا امروز هم از زیر بار اجرا شانه خالی نکرده اند. شماری از شرکت‌ها  اعلام کرده‌اند علی رغم تحریم‌ها همکاری را ادامه می‌دهیم و برخی هم نگران هستند و منتظرند در سطح مقامات دولتی مذاکرات را ادامه دهند.

سهم 80 درصدی واگن‌سازان داخلی از تولید واگن باری

وی با تاکید بر این‌که خوشبختانه در حوزه صنایع ریلی توانمندی‌های خیلی خوبی داریم، اظهار کرد: بالغ بر 80 درصد واگن‌های باری، 50 تا 60 درصد واگن مسافری و در لکوموتیو سهم داخل 40 درصد است و 60 درصد از خارج تامین می‌شود.

وی با بیان این‌کهدر حوزه زیرساخت‌ 100 درصد تجهیزات مانند تراورس تولید داخل است، اظهار کرد: تامین منابع مالی نقطه ضعف بخش ریلی است، خریدار یعنی بخش خصوصی منابع مالی لازم را برای خرید ندارد که باعث می‌شود تقاضاها برای خرید به تعویق بیفتد یا از میزان آن کم شود. طی دو سه سال اخیر تلاش کرده‌ایم با بسته‌های حمایتی این ضعف را برطرف کنیم. در بخش باری موفق بوده‌ایم اما در بخش مسافری هنوز به سیستم‌های مالی مناسب دست نیافته‌ایم.

قائم مقام راه‌آهن همچنین با بیان این‌که در سال 92 پایین ترین ترانزیت کشور را به دلیل تحریم‌ها داشتیم که یکسال بعد با رشد 100 مواجه شدیم، یادآور شد: در سال 93 بخشی از نگرانی‌ها شرکت‌های خارجی را حل کرده‌ایم مانند بیمه. در آن مقطع با یکی از بیمه‌های داخلی قرارداد امضا کردیم و بارهای ترانزیتی را تحت پوشش قرار می‌داد.

عاشوری بیان کرد:‌ طی دو ماه اول امسال رشد 70 درصدی ترانزیت ریلی  داشته‌ایم.

وی در خصوص سوآپ نفت از طریق راه‌آهن نیز گفت: سوآپ نفت دو بخش است؛‌ یک بخش که عملیات بوده و جزو وظایف وزارت نفت است و بخش اجرای عملی که مربوط به راه‌آهن است.

وی با یادآوری این‌که آخرین  تجربه سوآپ نفت در راه آهن مربوط به 7 سال قبل است، افزود:‌ سوآپ نفت توسط وزارت نفت مطرح شده که البته هنوز درخواستی در این زمینه به راه‌آهن ارائه نشده است. در هر صورت راه‌آهن آمادگی سوآپ نفت را دارد و این مسئله را نیز اعلام کرده‌ایم.

قائم مقام راه‌آهن از راه‌اندازی قطار تهران-وان (ترکیه) طی چند هفته آینده خبر داد و با اشاره به خروج واگن‌های فرسوده از شبکه ریلی اظهار کرد: دو سال پیش مصوب شد در چند گام واگن‌های فرسوده از رده خارج شود. در گام اول واگن‌های با عمر 50 سال، در گام دوم واگن‌ةای با عمر 40 سال و در  گام سوم واگن‌های با سن 30 سال خارج می شود.

عاشوری بیان کرد: واگن‌های با عمر 50 و 40 سال از شبکه ریلی خارج شده و در خصوص واگن‌های با عمر 30 با توجه به برخی مشکلات، شرکت‌های ریلی برای اجرای گام سوم خروج واگن‌های فرسوده از راه‌آهن مهلت خواسته‌اند که طی روزهای آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد.

به گزارش تسنیم، ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته 29 خرداد تا اول تیرماه امسال با حضور چند شرکت خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، چین، روسیه، ترکیه، لتونی و استونی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=6098

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.