شما اینجا هستید
اخبار عمومی » مرز ریلی سرخس بحران کرونا را دور زد

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، خراسان رضوی با وسعت ۱۱۷ هزار کیلومترمربع، حدود ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان در جوار کشور‌های آسیای مرکزی دارد.

تبادلات تجاری و مسافری جاده‌ای در طول ۵۰۰ کیلومتر مرز با ترکمنستان از طریق سه پایانه مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران انجام می‌شود.

پس از شیوع ویروس کرونا و متاثر شدن مرز‌ها از همه‌گیری جهانی این ویروس تجارت با افغانستان از طریق مرز دوغارون در تایباد خراسان رضوی در سایه پروتکل‌های بهداشتی با کمترین وقفه ادامه یافت با این حال بواسطه ترس از همه گیری کرونا، از ابتدای اسفند ماه پارسال دولت ترکمنستان سه مرز جاده‌ای خود با استان خراسان رضوی و سپس در ۱۴ اسفند نیز مرز ریلی خود در سرخس را به صورت یکطرفه بست، اما پس از مذاکرات متعدد و فشرده دوجانبه سرانجام با ایجاد دالان‌های ضدعفونی برای واگن‌های باری، مرز ریلی سرخس ۲۹ خرداد ماه امسال بازگشایی شد.

 

محمدرضا رجبی مقدم فرماندار سرخس گفت: با بازگشایی مرز ریلی سرخس از ۲۹ خرداد ماه امسال ابتدا روزانه ۳۰ واگن باری حامل کالای صادراتی به مقصد کشور‌های آسیای مرکزی از سرخس وارد کشور ترکمنستان و همین تعداد واگن نیز وارد ایران می‌شد که پس از مدتی این تعداد به ۵۰ واگن ورودی و ۵۰ واگن خروجی در روز افزایش یافت.

 

او افزود: در ادامه روند مثبت تجارت ریلی با ترکمنستان، از هفته گذشته محدودیت در سقف تردد روزانه واگن‌های حامل بار ترانزیتی و صادراتی در مرز سرخس با جمهوری ترکمنستان از نظر تعداد واگن حذف شد.

فرماندار سرخس ادامه داد: در حال حاضر واگن‌های باری بدون هیچ محدودیت از نظر تعداد در دو سوی مرز بر اساس توافقات بهداشتی تردد دارند و اخیرا نیز حدود ۲۰۰ واگن باری در یک روز به ترکمنستان وارد شده و اکنون هیچ واگن باری پشت مرز معطل ورود به کشور همسایه نیست.

 

رجبی مقدم بیان کرد: هنوز مرز زمینی بسته است و تردد کامیون‌های حامل کالای صادراتی از این مرز انجام نمی‌شود که پیگیری در این خصوص ادامه دارد.

 

محمود امتی نایب رئیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در پی بروز انسداد مرز زمینی با ترکمنستان که به نوعی دروازه ورود کالا به کشور‌های آسیای مرکزی به شمار می‌رود، گفت: از دستگاه سیاست خارجی کشور می‌خواهیم از دولت ترکمنستان بخواهد مدت مشخصی را برای تردد کامیون‌ها در نظر بگیرد تا بار‌های مانده به مقصد‌های مورد نظر حمل شوند.

 

او افزود: اگر این خواسته از ترکمنستان محقق نشود، گمرک و کشتیرانی، راهداری و مرزبانی با هماهنگی ایجاد شده محموله کامیون‌های متوقف شده پشت مرز ترکمنستان را در یک مکان و فضای مشخص تخلیه کنند تا ناوگان و راننده بتواند بازگردند و در صورت امکان راه آهن محموله‌های ترانزیتی تخلیه شده را از طریق خطوط ریلی به کشور‌های مقصد در آسیای مرکزی بارگیری کند.

 

کارنامه موفق تجارت ریلی با آسیای مرکزی

مصطفی نصیری ورگ مدیرکل راه‌آهن خراسان از روند رو به رشد و مداوم تجارت ریلی استان با ترکمنستان خبر داد و گفت: حجم صادرات ریلی ایران از مرز سرخس به کشور‌های آسیای مرکزی ظرف یک سال اخیر ۶۴ درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش یافته است.

 

او افزود: پارسال معادل یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشور‌های آسیای مرکزی صادر شد که بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم این کالا‌ها در خراسان رضوی صورت گرفت.

 

مدیر کل راه آهن خراسان ادامه داد: ۶۷ درصد از کل اقلام صادراتی سیمان است و پس از آن مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و شوینده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

نصیری ورگ بیان کرد: توسعه ایستگاه شهید مطهری، صدور مجوز ورود واگن به بخش خصوصی برای صادرات کالا و ایجاد بازار جدید سیمان در کشور ازبکستان از دلایل افزایش و رونق صادرات از مرز ریلی سرخس به کشور‌های آسیای مرکزی است.

 

 

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز