شما اینجا هستید
اخبار عمومی » مدیرعامل راه آهن شاخص‌های عمومی و اختصاصی بهره وری را در این شرکت ابلاغ کرد/ شاخصهای بهره وری باید عملی باشد

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

همزمان با روز ملی بهره وری، مدیرعامل راه آهن شاخص‌های عمومی و اختصاصی بهره وری را در این شرکت ابلاغ کرد/ شاخصهای بهره وری باید عملی باشد

هم‌زمان با روز ملی بهره‌وری، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از ابلاغ شاخص‌های کلیدی بهره‌وری در این شرکت خبر داد و گفت : اثربخشی و کارایی دو عامل مهم شاخص‌های ابلاغی بهره وری در راه آهن است.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی در مراسم «ابلاغ شاخص‌های کلیدی بهره‌وری در راه‌آهن» ، افزود: ارتقا بهره‌وری به عنوان محورهای اصلی برنامه‌ریزی و استراتژی راه‌آهن در دوره جدید مدیریت مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی افزود: امسال سال فرصت‌هاست و باید با استفاده از علاقه، انگیزه، تعصب کارکنان عزیز و سایر اعضاء خانواده بزرگ راه‌آهن برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی تلاش کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره را از این فرصت‌ها ببریم.

رسولی ارتقا بهره‌وری را درخواست همه آحاد جامعه دانست و اظهارداشت: انتظار داریم توجه به ارتقا بهره وری در محیط کار و زندگی همه همکاران راه‌آهن باشد .

مدیرعامل راه‌آهن با ارائه مقایسه تطبیقی بهره وری در ایران و برخی کشورهای پیشرفته جهان گفت: ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی، تمایل نداشتن به کار زیاد و تلاش، نبود آموزش صحیح از جمله عواملی هستند که موجب کاهش بهره‌وری شده است

رسولی با انتقاد از رواج برخی باورهای غلط در جامعه که منجر به حرکت اشتباه مسیر بهره‌وری می‌شود، افزود: بهره‌وری یک وظیفه همگانی است، اما الزاماً به معنی صرف هزینه کمتر و کاهش پرداخت های پرسنلی نیست، به عوامل متعددی بستگی دارد.

اجرای بهره‌وری مقطعی نیست

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل و رئیس کمیته بهره‌وری راه‌آهن گفت: بهره‌وری یک چرخه است و شامل یک اقدام خاص در یک مقطع و زمان خاص نمی‌شود.

نور اله بیرانوند با بیان اینکه فور منابع نفتی موجب غفلت در استفاده بهینه از دیگر منابع در کشور شده است، افزود: خوشبختانه بهره وری در سال‌های اخیر در کشورمورد توجه خاصی قرارگرفته و در قانون برنامه ششم توسعه بر ضرورت استقرار شاخه بهره‌وری در سازمان‌ها تأکید و اهداف روشن و مشخصی برای آن تعیین شده است.

وی اظهارداشت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه بایستی ۲۵ درصد از رشد اقتصاد کشور با رشد بهره‌وری محقق شود و امیدواریم با پیاده‌سازی عملیاتی نظام بهره‌ وری در راه‌آهن به نتایج آن به شکل ملموس دست پیدا کنیم .

بیرانوند در ادامه با تشریح مدل اجرایی چرخه مدیریت بهره‌وری در راه‌آهن، افزود: از جمله مهم‌ترین اقدامی که بعد از تصویب و ابلاغ نظام‌نامه بهره‌وری از سوی هیات مدیره راه‌آهن انجام شده، برگزاری جلسات متعدد با وزارت راه و شهرسازی و جلسات کمیته مرکزی بهره‌وری در سطح ادارات کل و مناطق برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است.

وی هدف تدوین نظام‌نامه بهره‌وری در راه آهن را استقرار یک نظام هماهنگ و استاندارد در بخش‌های مختلف راه‌آهن برای حل مسائل اصلی آن عنوان کرد و گفت: تشکیل شورای راهبردی بهره‌وری، بررسی و انجام مطالعات تطبیقی شاخص بهره‌وری با منابع خارجی و شاخص‌های UIC از دیگر اقدامات انجام گرفته بعد از ابلاغ این نظام‌نامه بود.

وی گفت: در طراحی این شاخص‌ها، ۸ شاخص اصلی، ۱۴ شاخص فرعی برای ارتقای بهره وری در راه آهن در نظر گرفته شده است که می‌توان به بهره‌وری نیروی کار و سرمایه، بهره‌وری واگن‌های باری، مسافری، قطارهای حومه‌ای و لوکوموتیو اشاره کرد، زیرا آثار مثبت بهره وری در راه آهن تنها با درگیر شدن همه عوامل سازمانی عملی خواهد بود

بیرانوند افزود: اجرای چرخه بهره‌وری برنامه عملی کمیته بهره‌وری راه‌آهن برای ارتقای بهره‌وری در این شرکت است.

** ضرورت اجرای عملی نظام نامه ارتقای بهره وری در راه آهن

همچنین در این مراسم سید مصطفی داودی، مدیرکل راه‌آهن یزد از طریق ویئدئو کنفرانس نیز با اشاره به ماده ۷۹ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اینکه بهره‌وری باید سهم یک سومی از رشد اقتصادی را داشته باشد، گفت: اجرای عملی و گام به گام نظام نامه بهره‌وری در کشور موجب رفاه اجتماعی برای مردم خواهد شد.

وی گفت: برای افزایش بهره‌وری، توجه به الزاماتی چون برنامه‌های آموزشی و تفویض اختیارات، دقت و نظارت در اجرای کار از جمله مواردی است که بایستی برای تحقق بهره‌وری و ارتقای آن در راه‌آهن مورد توجه قرار گیرد.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز