شما اینجا هستید
اخبار عمومی » هیچ انسدادی در شبکه ریلی نداریم

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایلنا، سعید رسولی درباره انسداد خط آهن زاهدان- میرجاوه که مسیر اتصال پاکستان به ایران است، اظهار داشت: این خط قدمت ۱۰۰ ساله دارد و از جمله خطوط فوق عریض محسوب می‌شود که فقط قطارهای پاکستان از این طریق وارد زاهدان می‌شوند و محموله‌ها را تخلیه یا بارگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: این خط برای تردد قطار پاکستان به ایران است و تردد بر روی این خط بسیار کم است و زیرسازی‌های آن به یک قرن قبل برمی‌گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خطوط فوق عریض در کشورمان گفت: عرض خط آهن ایران ۱۴۳۵ میلی‌متر است. عرض خطوط آهن کشورهای حوزه سی.آی.اس ۱۵۲۰ میلی‌متر است اما عرض خطوط آهن فوق عریض از این اعداد هم بیشتر است و به ۱۶۷۶ میلی‌متر می‌رسد، این خط اتصال پاکستان (مسیر تفتان- کویته) به زاهدان-میرجاوه باید مورد تعمیر و اصلاح خط قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه این خط آهن مهندسی جدید ندارد، گفت: هر بار با وقوع سیلاب زیر این خط شسته می‌شود و البته بلافاصله مورد مرمت قرار می‌گیرد اما اخیرا در سفر وزیر راه‌آهن پاکستان به این توافق رسیدیم که ایران مسیر خط آهن زاهدان- میرجاوه و پاکستان مسیر خط آهن تفتان- کویته را در خاک خود مورد بازسازی قرار بدهد و بتوانیم ارتباط ریلی در یک بستر استاندارد را داشته باشیم.

رسولی با تاکید بر اینکه خط آهن زاهدان- میرجاوه سال ۱۲۹۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: با هر بارندگی سیل‌آسا شاهد انسداد این مسیر هستیم. بنابراین بازسازی اصلی و استاندارد این خط آهن در اولویت پروژه‌های راه‌آهن قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به غیر از خط زاهدان- میرجاوه تمام شبکه ریلی کشور از جمله شبکه ریلی در استان‌های سیلابی باز هستند و شاهد هیچ انسدادی نیستیم، گفت: روز گذشته هم در مسیر زاهدان بوژی یک دستگاه لکوموتیو از ریل خارج شد که مسئله جدی نبود و لحظاتی بعد مسیر بازگشایی و قطار به حرکت خود ادامه داد.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز