شما اینجا هستید
اخبار عمومی » گشایش سهم ۱۵درصدی طرح‌ توسعه ریلی در صندوق توسعه/ اعطای تسهیلات نوسازی برای ایمنی واگن‌های بالای ۳۰سال

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن خبرداد:
گشایش سهم ۱۵درصدی طرح‌ توسعه ریلی در صندوق توسعه/ اعطای تسهیلات نوسازی برای ایمنی واگن‌های بالای ۳۰سال

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن از گشایش سهم ۱۵ درصدی طرح‌های توسعه ریلی در صندوق توسعه خبر داد و گفت: دو طرح توسعه ریلی آماده و مراحل کارشناسی را طی و مجوزهای قانونی خود را از سازمان برنامه‌وبودجه اخذ کرده و بانک عامل و تأمین‌کننده مالی این طرح‌ها نیز مشخص‌شده است که سهم ۱۵ درصدی یکی از این طرح‌های توسعه ریلی در صندوق توسعه ملی پذیرفته‌شده و گواهی مسدودی آن برای بانک مرکزی صادرشده است.

سعید رسولی در گفت و گو با «صما» در خصوص تأمین سهم ۱۵ درصدی راه‌آهن از صندوق توسعه ملی گفت: یکی از مشکلات همیشگی ما درگذشته برای استفاده از ظرفیت‌ها و منابع مالی خارجی این بود که بر اساس قانون در استفاده از تسهیلات خارجی باید ۱۵ درصد سهم خود را تعیین می‌کردیم که در پروژه‌های ریلی چون عدد کل منابع موردنیاز بسیار بزرگ است بنابراین سهم ۱۵ درصدی آن نیز، عدد قابل‌توجهی است.
وی بابیان این‌که این عدد در ظرف بودجه‌های سنواتی راه‌آهن امکان تأمین نداشت و عملاً در استفاده از تسهیلات خارجی محروم می‌شدیم، افزود: با توجه به تدبیری که در بودجه اندیشیده شد و نظر مثبت مقام معظم رهبری در بودجه ۹۷ مبنی بر تأمین سرمایه ۱۵ درصدی سهم دولت با استفاده صندوق توسعه ملی در طرح‌های ریلی، بارقه امیدی برای توسعه طرح‌های ریلی ایجاد شد که امیدواریم راه‌آهن در سال جاری از این ظرفیت استفاده کرده و در اولین قرارداد تأمین مالی خرید ۱۵ دستگاه جرثقیل سنگین ریلی، صورت خواهد گرفت.

رسولی بابیان اینکه اگر همان‌گونه که نمایندگان مجلس قول دادند این مجوز در سال‌های بعد تمدید شود، می‌توانیم بسیاری از طرح‌های خود را از این محل تأمین اعتبار کنیم، افزود: در این صورت، گشایش بسیار خوبی در انجام طرح‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی اتفاق می‌افتد.

وی بابیان این‌که مجلس شورای اسلامی همواره کمک‌های زیادی به توسعه حمل‌ونقل ریلی داشته و با نظر مثبت به توسعه راه‌آهن در کشور نگاه می‌کند، افزود: در این بازدید اعضای کمیسیون عمران به‌طور کامل در جریان اقدامات انجام‌شده توسط راه‌آهن برای سفرهای نوروزی قرار گرفتند و از پروژه‌های در دست اجرای راه‌آهن برای خدمات‌رسانی بیشتر به مردم، ازجمله تونل ارتباطی ایستگاه راه‌آهن به ایستگاه مترو بازدید کردند.

رسولی با یادآوری این‌که یکی از مسائل مهم سال گذشته راه‌آهن، اجرای دستورالعمل ایمنی سیر واگن‌های بالای ۳۰ سال بود، افزود: بر اساس این دستورالعمل تعداد زیادی از واگن‌های با عمر بالای ۳۰ سال که تعمیرات اساسی آن‌ها انجام‌نشده بود باید از سیر خارج می‌شدند که قطعاً در شرایط موجود، این اقدام می‌توانست سهم جابه‌جایی مسافر در شبکه ریلی را کاهش دهد و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.

وی اضافه کرد: با اقداماتی که انجام گرفت و دستور رئیس‌جمهور، مقرر شد تسهیلاتی برای شرکت‌های مالک واگن ایجاد شود که بتوانند واگن‌ها را بازسازی و سطح ایمنی و کیفت واگن‌ها را ارتقا دهند و با رعایت مقررات مربوطه و حصول اطمینان از ایمنی و کیفیت جابجایی مسافر توسط این قطارها صورت پذیرد.

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن یادآور شد: بر این اساس مقرر شد مساعدت‌هایی هم در بودجه ۹۸ و هم در ظرفیت‌های دیگر قانونی به راه‌آهن و دیگر شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شود تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور با توجه به مزایای بسیار زیاد آن باشیم.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز