شما اینجا هستید
زیربنایی - زیر ساخت » ۲۲ مرکز استان به شبکه راه آهن متصل است

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا ، عباس خطیبی در نشست خبری در جمع خبرنگاران گیلانی به اتصال مراکز استان های همدان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور از سال گذشته تاکنون اشاره و اظهار کرد: طرح راه آهن قزوین – رشت در واقع یک «ابر پروژه» بود که در ۲۰ سال گذشته، هیچ پروژه ای در این اندازه از لحاظ حجم کار، موقعیت، راهبردی بودن و اتصال استانی اجرا نشده است.
او با اشاره به افتتاح پروژه راه آهن قزوین – رشت با حضور رئیس جمهوری در روزهای آینده گفت: توسعه حمل و نقل ریلی در کشور از یادگارهای دولت تدبیر و امید است.
خطیبی با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه توسعه ششم کشور و لزوم اتصال شبکه ریلی به مراکز جهانی و شکل گیری کریدور شمال – جنوب افزود: این کریدور ۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتری از دهلی نو در هندوستان تا بندر هلسینکی در فنلاند واقع در شمال اروپا امتداد دارد و پروژه راه آهن رشت – قزوین به طول ۱۶۵ کیلومتر با گذر از رشته کوه‌های البرز احداث شده و این حلقه مفقوده را باید پایان یافته و متصل بدانیم.
وی در توضیح ادامه مسیر ریلی قزوین – رشت به سمت انزلی بیان کرد: اکنون در این مسیر نیز مشغول کار هستیم و پیش‌بینی می شود در صورت تامین اعتبار، تا سه سال آینده این پروژه نیز به بهره برداری برسد.
خطیبی خط ریلی قزوین – رشت را یکی از شاهکارها و افتخارهای مهندسی راه آهن کشور دانست و کوتاه شدن مسیر ترانزیت ریلی نسبت به دریایی، کاهش هزینه حمل بار، صرفه جویی در سوخت، کاهش آلاینده های محیط زیست و کاهش سوانح جاده ای منجر به فوت را از جمله تاثیرهای اجرای این طرح ریلی عنوان کرد.
قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها به برنامه‌های در دست اجرای راه آهن کشور نیز اشاره و بیان کرد: برنامه ریزی شده تا پایان دولت دوازدهم، استان های اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور اتصال یابند.
به گفته خطیبی ، تا سال ۱۳۵۷ حدود چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن در کشور احداث شده بود اما در حال حاضر این میزان به ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر رسیده ضمن آنکه طی دو سال اخیر ۹۷۳ کیلومتر راه آهن در کشور ساخته شده که رکوردی بی نظیر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
راه آهن قزوین – رشت بصورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا کند.
خط ریلی قزوین – رشت ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین – رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین – رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز