مدیرعامل راه آهن خبر داد:
تدوین برنامه های ریلی سال آینده با هدف افزایش سهم بار و مسافر/ ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید/ رد پای اصحاب رسانه در موفقیت های ریلی
شرکت راهآهن برنامههای بسیار جدی برای توسعه و افزایش سهم ریلی بار و مسافر در کشور تدوین کرده است .
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی مدیرعامل راه آهن در نشستی خبری با موضوع خدمات مسافری نوروز ۹۸ که در ایستگاه راهآهن مشهد برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: برنامه های تدوین شده، به تناسب منابعی که محقق میشود به اجرا گذاشته خواهد شد .
وی با اشاره به ظرفیت های سرمایهگذاری بخش خصوصی، افزود: توسعه پایدار حمل و نقل ریلی با اتکای صرف به بودجه دولتی میسر نیست.
رسولی با تاکید بر اینکه بایدبه گونه ای عمل کنیم که سرمایه گذاران و کار آفرینان توجه بیشتری به حوزه حمل و نقل ریلی و سرمایه گذاری در این بخش داشته باشند ادامه داد: باید ورود به این بخش در مقایسه با سایر بخش ها جذاب تر شود.
وی با بیان اینکه آینده خوبی را از مشارکت سرمایه گذاران بخش غیر دولتی متصور هستیم، گفت : از سال ۱۳۹۳ تا کنون، توجه جدی تری از سوی مجلس و دولت به توسعه حمل و نقل ریلی صورت گرفته و قوانین محکم و منابع ارزشمندی در این حوزه به تصویب رسیده است .
وی افزود: بخشی از این منابع صرف حمایت از سرمایه گذاری بخش غیردولتی و بخش دیگر به دنبال تامین منابع برای اجرای پروژه های ریلی است.
وی با تاکید بر اینکه در ستاد راه آهن با استفاده از ظرفیت های به وجودآمده، بسته های حمایتی و مشوق برای بخشهای مختلف حوزه ریلی تعریف کرده ایم گفت : خوشبختانه طی یک تا دو سال گذشته، چهارمین استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل شد و با افتتاح راه آهن قزوین – رشت بلیت، قطار مسافری تهران- رشت نیز فروخته شد.
۲۲ روز خدمت رسانی نوروزی
مدیرعامل راه آهن مدت پیک سفرهای نوروزی را ۲۲ روز اعلام و اظهار کرد : طی این مدت، برای ارائه خدمات مناسب و شرایط مطلوب تر سفرهای نوروزی، همچنین ایمنی و کیفیت سفرها تلاش می شود.
رسولی درباره ویژگیهای بارز خدماتی که امسال ارائه میشود، بیان کرد: ظرفیت صندلی در شبکه ناوگان ریلی ۱۵ درصد افزایشیافته و قیمت بلیت قطار امسال نسبت به نوروز سال قبل تغییری ندارد.
مدیرعامل راهآهن تشریح کرد: علی رغم افزایش شدید هزینهها و مشکلات اقتصادی، شرکتهای حملونقل ریلی تصمیم گرفتند نرخ بلیتها را ثابت نگهدارند.
وی بابیان اینکه حدود ۵ هزار و ۱۷۰ قطار طی ۲۲ روز در سطح کشور خدمترسانی خواهند کرد که این تعداد ۲ میلیون و ۱۰ هزار صندلی ایجاد کرده، گفت: علاوه بر این، منسوجات قطارها تعویض شده، همچنین با افزایش دو رام قطار ۵ ستاره، تعداد قطارهای ۵ ستاره به ۱۰ رام افزایشیافته است.
رسولی با یادآوری اجرای طرح رتبه بندی قطارهای مسافری برای اولین بار در سال جاری ، تصریح کرد : رتبه هر قطار با درج ستاره روی بلیت مشخص شده است و شهروندان هنگام تهیه بلیت، می توانند از رتبه قطار آگاه شوند.
وی طرح رتبه بندی قطارهای مسافری را اقدامی مناسب در راستای احیای حقوق شهروندی دانست.
مدیرعامل راه آهن با یادآوری اینکه سعی بر این بوده که در اکثر ایستگاههای پرتردد با استفاده از رمپ، تردد افراد سالخورده را سهولت بخشیم، افزود : موضوع تجهیز امکانات مسافری دارای اهمیت است به عنوان مثال در ایستگاه های محور تهران- مشهد به جهت حجم بالای سفر زائرین امام رضا (ع)، نمازخانهها و سرویسهای بهداشتی بازسازی و نوسازی شده و پله برقی و آسانسور نیز نصب شده است.
رسولی از بازسازی تعدادی واگن مسافری در سال جاری خبر داد و گفت : به دنبال این اقدام ۲۷ واگن بازسازیشده به شبکه حملونقل ریلی اضافه میشوند.
وی در خصوص قطارهای مربوط به معلولین، تصریح کرد: در ایستگاههای پرتردد با توجه به منابع و اولویتهای موجود از بالابرها و پلهبرقی استفاده می کنیم تا مسیرتردد افراد معلول و سالخورده فراهم شود.
خدمت گذاری با کیفیت تر سامانه ۵۱۴۹
رسولی با اشاره به اینکه امسال سامانه ۵۱۴۹ باکیفیت بیشتری بهطور شبانهروزی ارائه خدمت میکند، گفت: شهروندان علاوه بر کسب اطلاعات سفر، میتوانند موضوعات خود را ثبت کنند که بازخورد آن برایشان پیامک میشود.
وی یادآور شد: اگر مسافری داخل قطار در حال سیر مشکلی داشته باشد، میتواند با تماس با این سامانه موضوع را به رئیس قطار اطلاع دهد تا بلافاصله مشکل برطرف شود.
رد پای اصحاب رسانه در موفقیت های ریلی
مدیرعامل راه آهن ضمن تشکر از حُسن همکاری رسانه ها در انعکاس خبرهای ریلی و توجه آنان به این بخش اظهار داشت: رد پای اصحاب رسانه در همه موفقیت های کشور مشهود و قابل مشاهده است و فعالان این بخش، نقش بسیار موثری در توسعه کشور، بهبود شرایط و اصلاح مسائل و تصمیمات مدیریتی دارند .
رسولی تعامل با رسانه ها را تبلور تماس نزدیک با مردم دانست و گفت: با دقت و توجه بیش از پیش به مسائل راه آهن بپردازید و امور مربوط به حوزه حمل و نقل ریلی را دنبال کنید.
وی با اشاره به این که همه خدمات در راه آهن باید در راستای خدمت رسانی به مردم و رعایت حقوق شهروندی باشد افزود: تعامل با رسانه ها می تواند موفقیت برنامه های پیش روی راه آهن را تضمین کند و مطالبی که از سوی رسانه ها درباره راه آهن منعکس می شود، انعکاس نقطه نظرات مردم و جامعه است که راه را برای بهبود بیشتر در راه آهن باز می کند.
سامانه فروش بلیت قطار کانکتی
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه بعضی از مسیرها همچون ارومیه- مشهد، در سامانه فروش بلیت قطار کانکتی تعریف شده است، تصریح کرد: بر این اساس مسافری که از ارومیه قصد سفر به مشهد را دارد به علت تعریف نشدن مسیر ریلی ارومیه به مشهد در ارومیه میتواند بلیت ارومیه به تهران و تهران به مشهد را خریداری و به صورت ترانزیت در راهآهن تهران سوار قطار مشهد شده و سفری پیوسته را با یک توقف در ایستگاه تهران انجام دهد.
رسولی درباره موضوع عدم افزایش قیمت بلیت بیان کرد: سطح خدمات سفر در چند سال گذشته ثابت نگهداشته شده، که این خود یک دستاورد به شمار میرود.
توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار
رسولی در خصوص قطارهای گردشگری بیان کرد: راهآهن با هدف توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق حاشیه ریلی و روستاها، مبادرت به برقراری قطار گردشگری با همکاری بخش خصوصی کرده است و خوشبختانه تعداد قطارهای گردشگری نیز افزایش پیدا میکند.
وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار قطار گردشگری لرستان از اراک با همت بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برقرار شده که مردم می توانند در ایام نوروز از زیباییهای این منطقه لذت ببرند.
اتصال سبزوار و اسفراین به شبکه ریلی
مدیرعامل راهآهن در خصوص اتصال محور زاهدان به مشهد، تصریح کرد: اتصال زاهدان به مشهد در حال انجام است، همچنین از اتصال محور گرگان به مشهد که مطالبه مردم گرگان و خراسان شمالی است حمایت میکنیم و در شرکت ساخت و توسعه زیربنای حملونقل کشور نیز به آن رسیدگی میشود.
وی ادامه داد: اتصال اسفراین و سبزوار نیز در دستور کار راهآهن است و سبزوار با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و اسفراین با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
جابهجایی ۲۶.۸ میلیون مسافر
رسولی در ادامه از جابجایی حدود ۲۶.۸ میلیون مسافر در سال ۹۷ خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۳.۸ درصد افزایش داشته است.
وی بااشاره به اینکه در محور تهران- مشهد به دلیل تعداد زیاد مسافر قطارهایی که امکان افزایش سرعت نداشتند از ریل خارج شدند خاطر نشان کرد : مدت زمان سفر دو ساعت کاهش یافته است و در تلاش هستیم که در مسیرهای مختلف نیز با بهبود ناوگان، شرایط را بهبود دهیم.
وی همچنین با یادآوری اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۴۸.۷ میلیون تن حمل بار داشته ایم گفت : این میزان نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است.
سرپرست راهآهن رویکرد مهم در حوزه حمل بار را در سال ۱۳۹۸ ،اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی خواند و گفت: در سال آینده حدود ۳۵ مرکز بار را جزو اولویت خود قرار داده و حدود ۲۱۵ کیلومتر نیز خط فرعی پیشبینی کردهایم.
عملیاتی شدن مسیر ریلی شلمچه- بصره
مدیرعامل راهآهن از عملیاتی شدن مسیر ریلی شلمچه- بصره در سال ۹۸ خبر داد و گفت : این مسیر حدود ۳۳ کیلومتر است به همراه یک پل که در سفر اخیر رئیس جمهوری امضا شده است.
وی افزود: همچنین در مسیر رشت با اتصال رشت به آستارا مسیر ترانزیتی جدید ایجاد خواهد شد.
۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید در سال ۹۷
مدیرعامل راه آهن در خصوص میزان توسعه خطوط ریلی نسبت به سال گذشته، افزود: در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۰۰ کیلومتر خط جدید ایجاد شده است که یک رکورد بوده و امروز مجبور هستیم در نقاطی که ترافیک بالا است مسیرها را دو خطه کنیم و در حال حاضر ۱۰۰۰ کیلومتر دوخطه شده است.