شما اینجا هستید
اخبار عمومی » اتصال ریلی اهواز به اصفهان به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد

به گزارش خبرنگار ریل نیوز، خیرالله خادمی در نشستی خبری که در حاشیه چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد در پاسخ به ریل نیوز در خصوص اقدامات شرکت ساخت و زیرناهای حمل و نقل جهت تمرکز زدایی ریلی از پایتخت خصوصا احداث خط ریلی اهواز به اصفهان تصریح کرد: خط ریلی اهواز که در واقه بندرامام خمینی(ره) را به اصفهان متصل می کند یکی از کریدورهای اصلی است که در وزارت راه و شهرسازی و این شرکت در دست پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه مسیر مذکور کوتاه ترین مسیر باری و مسافری به اصفهان خواهد بود افزود: مسیر ریلی اهواز به اصفهان باعث کوتاه شدن زمان سیر و انتقال کالا و مسافر به اصفهان می شود که پیشنهاد احداث این خط از دوران پهلوی بوده است.

خادمی ادامه داد: دو دوره مطالعات جهت احداث خط ریلی اهواز به اصفهان در دوره پهلوی صورت گرفت و یک دوره مطالعات نیز در این زمینه در دوران پس از انقلاب انجام شده که در سال های اخیر زیربنای فاز یک مطالعات در این خصوص بوده  تا امتداد این خط ریلی به بندر امام خمینی (ره) برسد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه مطالعات صورت گرفته از ابتدا این مسیر ریلی را دو خطه پیش بینی کرده است گفت: مسیر خط ریلی اهواز به اصفهان یکی از سخت ترین و صعب العبور ترین پروژه هایی است که تا به حال مطالعات آن صورت گرفته و این خط با عظمتی که دارد نیازمند تامین اعتبار از محل اعتبارات خصوصی و فاینانس است.

وی هزینه برآورد شده در این زمینه را ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: کریدور مذکور کردیور اقتصادی و عملیاتی خوبی است که امیدواریم بتوانیم در شرایط فعلی برای آن تامین کننده مالی و سرمایه گذار پیدا کنیم تا با توجه به صرفه اقتصادی آن هر چه سریع تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل در ادامه با بیان اینکه «سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه ۹۹ هیچ طرح و پروژه‌ای را اضافه نکرده است» تصریح کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز آن دسته از پروژه های دارای اعتبار مصوب را در دستور کار خود دارد.

خادمی به تشریح وظایف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پرداخت و گفت: سالانه بیش از ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در اختیار دولت قرار می گیرد و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز سهم مشارکت بخش خصوصی در آزادراه است. این حجم منابع در شرایطی در نظر گرفته می شود که ۱۲ هزار کیلومتر راه، آزادراه و راه‌آهن در دست اجرا قرار دارد.

وی افزود: برای احداث ۱۲ هزار کیلومتر ۲۵ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است و با توجه به تعدیل قیمت آنها نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه های نیمه کاره اعتبار مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور بیان داشت: برای تکمیل شبکه حمل‌و‌نقلی کشور باید ۳۷۵۰ کیلومتر آزادراه،۹ هزار کیلومتر مسیر ریلی جدید، ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه ساخته شود و اجرای این حجم از پروژه باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آن دسته از پروژه هایی در اولویت قرار می گیرند که در شبکه کریدوری داخلی تاثیر بیشتری داشته باشند.

خادمی با بیان اینکه در بخش آزادراهی تلاش می شود طی دو سال آینده ۵۸۰ کیلومتر آزادراه ساخت و بهره‌برداری شود، گفت: در بخش ریلی نیز در نظر داریم ۵ مرکز استان جدید به شبکه ریلی متصل شوند.

معاون وزیر راه و  شهرسازی از امضا توافقنامه‌ای خبر داد که بر اساس آن قیر مورد نیاز پروژه های اولویت دار تامین و پرداخت مبالغ از طریق اسناد خزانه و منابع دیگر پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به میزان بدهی به پیمانکاران حوزه راهسازی نیز بیان داشت: تا پایان آذرماه بر اساس صورت حساب های ذی حسابی فقط در شرکت ساخت و توسعه نزدیکه به ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد و ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز مربوط به آن دسته از پیمانکارانی می‌شود که تا این لحظه صورت وضعیت خود را ارائه نکرده اند. از طرفی ۷۰۰ میلیارد تومان میزان مطالبات پیمانکاران بخش آزادراهی است. میزان مطالبات پیمانکاران در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها نیز بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: در مجموع حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه ۹۹ هیچ طرح و پروژه ای را اضافه نکرده و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز آن دسته از پروژه های دارای اعتبار را انجام می‌دهد.

 

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز