شما اینجا هستید
اخبار عمومی » افزوده شدن ۹۱۹ کیلومتر خط جدید به شبکه ریلی کشور

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور
افزوده شدن ۹۱۹ کیلومتر خط جدید به شبکه‌ریلی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سالجاری ۹۱۹ کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی کشور افزوده می‌شود که از ابتدای سال تاکنون ۵۱۶ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده و می توان سال ۱۳۹۶ را سال تبلور شبکه ریلی کشور نامید.
افزوده شدن ۹۱۹ کیلومتر خط جدید به شبکه‌ریلی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان امسال ۹۱۹ کیلومتر خط جدید ریلی به راه‌آهن سراسری افزوده خواهد شد افزود: تا کنون ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده و با ریل‌گذاری ۴۰۳ کیلومتر باقی‌مانده تا پایان اسفند می‌توان سال ۹۶ را سال تبلور شبکه ریلی کشور نامید.

در جلسه رسیدگی به صورت‌های مالی منتهی به سال ۱۳۹۵ که اولین مجمع عمومی این شرکت در سال جاری بود، غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیتی شرکتی، محمد رحمتی، رئیس هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و سایر اعضاء مجمع از وزارت‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی و وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی ضمن با اهمیت برشمردن مسئولیت‌های شرکت ساخت وتوسعه گفت:‌ با توجه به تعدد وظایف و مسئولیت این شرکت لازم است برای نیل به شرح وظایف شرکت ساخت وتوسعه در اساسنامه تدقیق بیشتری صورت گیرد.

سلامی همچنین مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: استقبال بخش خصوصی از مشارکت در اجرای طرح‌های عمرانی در چند ماه اخیر رشد پیدا کرده است و با افزایش سهم مشارکت بخش‌ خصوصی به ویژه در حوزه آزادراهی، دولت بیشتر نقش نظارتی در پروژه‌ها خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه این جلسه ضمن بیان اهداف و عملکرد شرکت ساخت وتوسعه به ارایه‌ گزارشی از عملکرد شرکت در سال ۱۳۹۵ پرداخت.

خادمی میزان اعتبار مصوب در سال ۱۳۹۵ را ۳۲ هزار و ۳۵۷ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود:‌ از این میزان تنها ۶ هزار و ۹۲۴ میلیارد آن تخصیص یافته که معادل ۲۱ درصد است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه با بررسی اعتبارات و بودجه تخصیص یافته و کارهای انجام شده در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل تاکید کرد: نقدینگی این شرکت تنها ۶ هزار میلیارد ریال بوده در صورتیکه کارهای اجرایی حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال هزینه داشته است که این امر نشان دهنده توفیق چشمگیر این شرکت در استفاده از سایر منابع است.

هزار و ۶۰۴ کیلومتر انواع راه در سال‌جاری آماده بهره‌برداری است.

خادمی همچنین به معرفی اهداف شرکت در سال‌جاری پرداخت و اعلام کرد:‌ در سال‌جاری میزان ۵۱۶ کیلومتر راه‌آهن، ۲۳۷ کیلومتر آزادراه، ۸۵۱ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی معادل هزار و ۶۰۴ کیلومتر انواع راه قابل بهره‌برداری است.

وی سال‌جاری را سال شکوفایی شبکه ریلی کشور دانست و عنوان کرد: تا پایان سال‌جاری ۹۱۹ کیلومتر ریل به شبکه راه‌آهن کشور افزوده خواهد شد که از این میزان ۵۱۶ کیلومتر نیز در همین سال ریل‌گذاری شده است که از نظر اقدامات صورت گرفته بی سابقه است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را در سال‌جاری از دیگر اهداف شرکت دانست و خاطرنشان کرد: در برنامه مصوب میزان ۲ هزار و ۶۰۴ کیلومتر انواع راه‌ها با احتساب راه‌روستایی در برنامه گنجانده شده است که به ۹۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

خادمی در خصوص انواع راه‌های قابل بهره‌برداری تا پایان شهریور ماه سال ۹۶ افزود: ۳ هزار و ۲۳۱ کیلومتر راه‌روستایی، ۳۶۴ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، ۱۴۵ کیلومتر شبکه ریلی و ۵۴ کیلومتر آزادراه مجموعه راه‌هایی است که تا پایان شهریور ماه قابل بهره‌برداری هستند.

وی در بررسی اعتبارات تخصیص یافته برای سال ۹۶ از کاهش اعتبارات در بخش آزادراهی و بزرگراهی خبر داد و خاطرنشان کرد: اعتبار مصوب سال‌جاری شرکت ۴۱ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال است.

در ادامه این جلسه معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت ساخت وتوسعه به بررسی فعالیت‌های جاری شرکت پرداخت و در خصوص مسائل مالی و بودجه، وضعیت مالیاتی شرکت در سال‌های گذشته، آموزش و پژوهش، امور پیمان‌ها و رسیدگی فنی و مسایل حقوقی و ارزیابی شرکت گزارش‌های لازم را ارایه کرد.

در پایان این جلسه و بررسی چالش‌های فراروی شرکت، مدیرکل دفتر امور بنگاه‌ها و مجامع وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با بررسی نام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، مشکلی که وجود دارد این است که این توسعه صرفاً در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی دیده می‌شود و توسعه بنادر و فرودگاه‌ها که از وظایف این شرکت است مغفول مانده است که بایستی به آن توجه شود.

ابوالفضل طیبی خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای رسیدن به تعریف جامع و مانع وظایف شرکت شد و تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به اهداف صورت بگیرد و اهداف دست نیافتنی نباشد و متناسب با بودجه، امکانات و… تعریف شود و این موضوع نیازمند دقت بیشتر در برنامه‌ریزی طبق چارچوب اساسنامه است.

مدیرکل دفتر امور بنگاه‌ها و مجامع وزارت امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: این دومین بار است که در خصوص توجه به وظایف شرکت ساخت در اساسنامه تذکر می‌دهم که بایستی توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در شرکت ساخت متمرکز شود و اساساً هدف از شکل‌گیری این شرکت همین موضوع بوده است.

وی افزود: از اعضاء هیات مدیره شرکت ساخت وتوسعه به ویژه وزیر راه و شهرسازی درخواست دارم که به این موضوع توجه جدی کنند.

تهیه و تدوین استاندارد‌ها و کنترل کیفی راه‌ها، بررسی طرح جامع حمل‌ونقل، مشارکت دولت در احداث آزادراه‌ها و… از دیگر عناوین مطرح شده از سوی نمایندگان حاضر در مجمع بود.

همچنین در پایان اولین جلسه مجمع عمومی در سال ۱۳۹۶ بندهای گزارش حسابرس مطرح و پاسخ‌های لازم ارایه شد.

 

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز