شما اینجا هستید
اخبار عمومی » الزام های بهره برداری از خط آهن قزوین – رشت تا ۲ ماه آینده

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن گفت:
الزام های بهره برداری از خط آهن قزوین – رشت تا ۲ ماه آینده تکمیل و این مسیر به شبکه ریلی کشور افزوده می شود.
🔹«مازیار یزدانی» روز شنبه افزود: برای بهره برداری از این مسیر قرار است بهمن ماه امسال نخستین قطار مسافری از رشت عازم مشهد مقدس شود که زمان دقیق آن در آینده اطلاع رسانی می شود.
🔹معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن یادآور شد: این مسیر ریلی اهمیت اقتصادی بالایی برای اتصال خط آهن ایران به منطقه قفقاز دارد و انتظار می رود با این بهره برداری، شاهد توسعه ترانزیت کالا در این مسیر از کشورهای آسیای میانه و روسیه در کریدور شمال – جنوب به طرف خلیج فارس باشیم.
یزدانی بیان کرد: با ساخت خط آهن رشت – آستارا تمام بارهای جاده ای به خطوط ریلی منتقل خواهد شد که امنیت و آسایش بیشتری را برای تردد مردم در مسیرهای جاده ای فراهم می آورد.
🔹خط آهن قزوین – رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر روز اول آذرماه امسال با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با حرکت یک قطار مسافری از تهران تا رشت به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت.
🔹پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل با اشاره به اهمیت خط آهن قزوین – رشت در مسیر کریدور شمال – جنوب گفته بود: افتتاح این مسیر ریلی تا ۳۰ درصد هزینه حمل بار را در این مسیر بین المللی بین آسیا تا اروپا کاهش می دهد.
🔹خیرالله خادمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش روز خط آهن قزوین – رشت را بین سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار میلیارد تومان برآورد کرد.
🔹خط آهن قزوین – رشت به صورت یک خطه برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین آغاز و با عبور از منطقه کوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت می‌رسد؛ ۵۰ درصد این خط در دشت، ۱۰ درصد آن در تپه ماهور و ۴۰ درصد در مناطق کوهستانی قرار گرفته و ۸۰ پل به طول ۱۳ هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول ۲۲ هزار متر از مشخصات فنی این پروژه ملی است.
🔹احداث این پروژه ملی به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی و به دلیل ایجاد یک کریدور ریلی بین المللی در مسیر شمال به جنوب برای صادرات و ترانزیت کالا از خلیج فارس به طرف روسیه کشورهای آسیای میانه و اروپا از اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
🔹پل شاهرود به طول ۶۰۰ متر با معماری قدیمی یکی از زیباترین ابنیه های این خط است که با هزینه ای معادل ۱۴ میلیارد تومان توسط شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه آهن در کنار آزادراه قزوین – رشت احداث شده است.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز