• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

امضاي پروتكل همكاري هاي ريلي ميان تهران – عشق آباد 

  • کد خبر : 5297
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
امضاي پروتكل همكاري هاي ريلي ميان تهران – عشق آباد  

0 (0)   بین مدير عامل راه آهن ايران و وزير حمل و نقل ريلي تركمنستان انجام شد؛ امضاي پروتكل همكاري هاي ريلي ميان تهران – عشق آباد  در جريان ديدار مديرعامل راه آهن و وزير حمل و نقل ريلي راه آهن تركمنستان پروتكل همكاري هاي ريلي امضا شد. نوآوران آنلاین- به گزارش روابط […]

0
(0)

 

بین مدير عامل راه آهن ايران و وزير حمل و نقل ريلي تركمنستان انجام شد؛

امضاي پروتكل همكاري هاي ريلي ميان تهران – عشق آباد

در جريان ديدار مديرعامل راه آهن و وزير حمل و نقل ريلي راه آهن تركمنستان پروتكل همكاري هاي ريلي امضا شد.

نوآوران آنلاین-

به گزارش روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، سعيد محمد زاده مدير عامل راه آهن امروز در ديدار با آزاد آقا مرادوف ضمن ابراز حشنودي از حضور وزير حمل و نقل ريلي و هيات همراه در كشورمان، گفت: روابط راه آهن ايران و تركمنستان براي جمهوري اسلامي ايران بسيار مهم است و عقيده داريم كه ارتباط راه آهن دو كشور موجب توسعه حمل و نقل دو كشور خواهد شد.
وي با اشاره به امضاي قرارداد برقي كردن راه آهن گرمسار – اينچه برون ميان ايران و روسيه ، افزود: اين اقدام سبب افزايش ظرفيت راه آهن در اين مسير خواهد شد.
محمدزاده  با بيان ارتباط ميان دو كشور در مرز سرخس، افزود: در حال حاضر پروژه ۲ خطه كردن خط سرخس تا بافق و برقي كردن راه آهن سرخس تا بندر عباس دنبال مي كنيم.
مدير عامل راه آهن با تاكيد بر اينكه مبناي تمامي اين موضوعات بر حداكثر همكاري بين دو كشور قرار دارد، اظهار داشت: در جلساتي كه با آقاي اولگ بلازروف رئيس راه‌آهن روسيه و مديران عامل راه آهن قزاقستان ، ازبكستان و ساير كشورهاي منطقه برگزار شد، فعال شدن كريدور شمال – جنوب از شرق خزر يكي از مهمترين موضوعات مورد بحث بود.
وي سفر وزير حمل و نقل ريلي راه آهن تركمنستان به ايران را موجب توسعه همكاري هاي ريلي ميان دو كشور دانست و گفت: طبيعتاً لازمه فعال شدن اين كريدور از شرق خزر، همكاري دو كشور ايران و تركمنستان است و حضور شما در كشورمان نيز تاكيدي بر اين امر است.
محمد زاده با اشاره به  توسعه همكاري هاي ريلي  دو كشور اظهار داشت: بايستي ميان ايران ، قزاقستان و تركمنستان همكاري نزديكي وجود داشته باشد تا تصميم گيري ها  نتيجه خوبي داشته باشد.
وي با تاكيد بر اينكه ايران مدت زيادي است كه پيشنهاد برگزاري جلسه سه جانبه ايران ، تركمنستان و قزاقستان را داده است، گفت: خبرهاي خوبي در مورد رشد روابط راه آهن ازبكستان و تركمنستان شنيده ايم و پيشنهاد مي كنم كه جلسه سه جانبه اي نيز با شركت سه كشور ايران، ازبكستان و تركمنستان در اولين فرصت برگزار شود.
مدير عامل راه آهن خاطر نشان كرد: در سال ۲۰۱۷ ميزان ترانزيت بار تركمنستان از ايران نزديك ۸۰۰ هزار تن بوده است درحالي كه مطالعات نشان مي دهد كه ظرفيت اين مسير بيش از ۷ تا ۸ ميليون تن بار است.
وي با بيان سرمايه گذاري هاي دو طرف در اين مسير ريلي، گفت: اگر اين مسير را فعال نكنيم هزينه هاييمان هدر مي رود.
محمد زاده برخي از موضوعات ساده را موجب طولاني شدن كار دانست، افزود: ما تلاش مي كنيم كه سرعت گردش واگن ها را افزايش دهيم اما موضوعاتي چون نحوه بارگيري ، نوع واگن ، تميزي و پاسخگوئي به مكاتبات و پيگيري فورواردرها در مورد مسئله قرنطينه وجود دارد كه اميدواريم با پيگيري هاي راه آهن تركمنستان حل شود.
وي همچنين خواستار پي گيري اتصال خط عريض ايران به تركمنستان را همزمان با امضاي پروتكل شد و اظهار داشت: اين عدم اتصال موجب كاهش راندمان در اين مسير شده است.
مديرعامل راه اهن گفت: براي توسعه حجم بار آمادگي داريم تا براي سرمايه گذاري راه آهن و شركت هاي تركمن ، زمين در نظر بگيريم و اين منطقه را به نقطه اي لجستگي در ايران تبديل كنيم.
وي افزود : ايران حاضر است با افزايش حجم بار، مكانيزيمي را براي كاهش تعرفه ها تعريف كند و سرعت گردش مالي خود را نيز افزايش دهد.
محمد زاده خواستار ايجاد خط ارتباطي راه آهن دو كشور شد و بر برگزاري جلسات ريلي ميان كشورهاي ايران ، تركمنستان ، قزاقستان و ازبكستان تاكيد كرد.
وي پيشنهاد كرد كه تاريخي براي برگزاري جلسات ميان مديران راه آهن هاي ايران ، تركمنستان ، قزاقستان و مديران راه آهن ايران ، تركمنستان و ازبكستان شد و گفت : لازم است تا اين جلسات به فوريت ظرف يك ماه آينده برگزار شود.
محمد زاده همچنين با بيان اينكه بار زيادي از طريق دريايي از قزاقستان به ايران وارد مي شود، افزود: مقامات قزاق دليل اين امر را تعرفه هاي بالاي ريلي عنوان كردند و اگر بتوانيم اين ۵ ميليون تن بار را از دريا به ريل بياوريم چرخش مالي ما سريعتر و بهتر خواهد شد.
وي ورود واگن هاي ايران به كشورهايCIS موجب كمك به كمبود واگن دانست و خواستار مساعدت مقامات تركمن در اين باره شد.
همچنين محمد زاده تصريح كرد: براي راه اندازي قطارهاي مسافري مشهد – عشق آباد و تهران مسكو نيازمند همكاري ها ميان دو كشور به شكل مستمر هستيم
تاكيد بر افزايش همكاري هاي براي توسعه كريدور شمال – جنوب
همچنين در اين جلسه آزاد آقا مرادوف وزير حمل و نقل ريلي تركمنستان نيز با ابراز خشنودي از سفر به تهران گفت: در طول سالهاي متمادي ميان دولت ها و راه آهن دو كشور همكاري خوبي وجود داشته كه از جمله اين همكاري ها مي توان به تلاشها دو طرف براي توسعه كريدور شمال – جنوب ( محور قزاقستان، تركمنستان و ايران) اشاره كرد.

وي با بيان اينكه مقامات تركمنستان به همين منظور مذاكرات متعددي را براي توسعه مسير و تهيه بار براي اين محور با مقامات راه آهن قزاقستان انجام داده اند، افزود: با اين حال يكسري مسائل و مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد كه از جمله مي توان به مشكلات مربوط به تخليه بارها است.
مرادوف تصريح كرد : در حال حاضر ظرف ۴ ماه حدود ۴۰ هزار تن بار در اين مسير حمل مي شود و لازم است كه براي افزايش حجم بار تلاش كنيم.
وي يكي ديگر از مسائل مطرح را موضوع عودت واگنها عنوان كرد و اظهار داشت: برخي از واگن ها تا حدود ۳۰ روز در ايران مي مانند كه بايد در اين مورد نيز تدابيري انديشيده شود.
وي با اشاره به اينكه براي حمل فلزات از طريق خط آهن اينچه برون در حال مذاكره هستيم يادآور شد: با اين حال توقف واگنها جلوي كار را مي گيرد و فرستندگان بار و قيمت گذاري را دچار مشكل مي كند .
مرادوف با بيان اينكه براي فعال كردن اين مسير حدود ۵۰ درصد تخفيف در تعرفه هاي خود براي حمل بار از روسيه ، قزاقستان به سمت ايران ، قائل شديم، اظهار داشت: دراين زمينه همچنين از همه طرفها خواسته ايم تا حجم بار را افزايش و زير ساخت هاي خود را توسعه دهند و از بندر اميرآباد استفاده كنند.
وي گفت : اگر پيشنهاد هاي ما براي حمل بار در اين مسير مورد توجه قرار بگيرد، مي توانيم زمان حمل بار و توقف واگنها را نيز در اين مسير كاهش دهيم و به كمتر از ۳۰ روز برسانيم .
آمادگي تركمنستان براي حمل بارهاي صادراتي ايران
مرادوف همچنين بر توسعه همكاري ها براي افزايش حجم بار در ايستگاههاي سرخس و آرتك تاكيد كرد و گفت: تركمنستان آمادگي دارد تا براي بارهاي صادراتي و ترانزيتي ايران به تركمنستان، قزاقستان ، ازبكستان و تاجيكستان و واردات تركمنستان واگن تهيه كند.
وي همچنين خواستار ايجاد اپراتور مسائل حمل و نقلي بين ايران و تركمنستان شد و گفت: اين كانال سريع ارتباطي ميان همكاران راه آهن و فرستندگان و گيرندگان كالا خواهد بود به آنها در رفع مشكلاتشان در صادرات، واردات و ترانزيت ريلي كمك خواهد كرد.
مرادوف همچنين از مذاكرات ريلي ميان مقامات تركمنستان و قزاقستان خبر داد و گفت : ما براي افزايش و جذب بار و بازاريابي تمام تلاش خود را مي كنيم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=5297

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.