شما اینجا هستید
اخبار عمومی » اگر واگن وارد شود، فاتحه واگن سازان خوانده است/جیب خالی مشتری مشکل بزرگ واگن پارس

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فصل تجارت، محمدرضا مختاری امروز ۱۹ خردادماه در جریان بازدید رییس کل دادگستری استان مرکزی از واگن پارس و نشست با تیم مدیریت و نمایندگان کارگران این شرکت با اشاره به تولید ۴۵۴ دستگاه واگن در سال ۱۳۸۵، بیان کرد: از سال ۸۵ تا سال ۹۵ روند تولید در شرکت کاهش یافت به طوری که در سال ۹۵ تولید چیزی در حدود ۵۲ دستگاه واگن انجام شد که ۲۰ دستگاه تعمیری بوده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در محل کارخانه در سال ۹۵ و تاکید بر رفع مشکلات واگن پارس، گفت: متاسفانه تا سال ۹۵ هیچ شرکتی برای عقد قرارداد با واگن پارس اطمینان و اعتماد لازم را نداشت چراکه با مشکلاتی همچون بدهی، مسدود بودن حساب و ضبط اموال موجود در انبارها روبرو بود، اما انتهای سال ۹۵ تصمیم برای بازگشت تولید به واگن پارس اتخاذ شد.
مختاری تصریح کرد: براساس این تصمیم از ابتدای ۱۳۹۶ برنامه پنج ساله تعریف شد به طوری که براساس آن باید سال ۹۶، ۳۰۰ دستگاه، ۹۷، ۴۰۰ دستگاه، ۹۸، ۵۰۰ دستگاه، ۹۹، ۶۰۰ دستگاه و ۱۴۰۰، ۷۰۰ دستگاه واگن تولید می شد.
وی با اشاره به اینکه میزان تولید در سال ۹۷ با وجود هدفگذاری ۴۰۰ دستگاهی، ۳۰۰ دستگاه بود، گفت: در سال گذشته از هدفگذاری پیشی گرفتیم و بالغ بر ۵۵۰ دستگاه با وجود همه مشکلات در شرکت تولید شد و این شرایط نشان می دهد که اعتماد به واگن پارس برگشته است.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک تاکید کرد: استراتژی سال ۹۹، تولید ۶۰۰ دستگاه واگن است که این حجم تولید برای شرکت سخت نیست، اما با توجه به شرایط موجود کار دشوار است، البته این میزان تولید کار بزرگی است.
وی در خصوص مشکلات موجود در شرکت بیان کرد: واگن پارس در حال حاضر با موضوع عدم توانایی مشتریان برای خرید واگن روبروست، مشتری و تقاضا برای تولید وجود دارد، اما خریدار پول کافی در اختیار ندارد و باید نقدینگی و تسهیلات مناسبی با نرخ سود مناسب در اختیار شرکت های خریدار قرار گیرد.
مختاری گفت: دولت در پایان سال ۹۷، مصوب کرد که از محل تبصره ۱۸ تسهیلاتی به شرکت های خریدار پرداخت کند، اما ظاهرا این امر محقق نشده است چراکه پول فروش در اردیبهشت ماه ۹۹ به دست واگن پارس رسید و عملا سال ۹۸ از دست رفت.
وی فضاسازی غیرواقعی در بازار توسط شرکت های خارجی با وعده تسهیلات، واردات بی رویه واگن به کشور، عدم وجود سرمایه در گردش مناسب جهت تامین اقلام و ساخت محصول در شرکت های تولیدکننده و عدم تخصیص ارز دولتی به مواد و قطعات مورد نیاز واگن را بخشی از مشکلات پیش روی تولید در واگن پارس اراک دانست.
مختاری افزود: طی هشت سال اخیر هیچ تسهیلاتی به شرکت داده نشده است، مقرر بود که سال ۹۷، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ملی به واگن پارس داده شود که این امر تاکنون انجام نشده است ولی با این حال تولید انجام شد و حتی سال گذشته ۸۷ درصد واگن های تحویلی به کشور توسط واگن پارس تولید شده بود و این نشان می دهد که وضعیت دیگر واگن سازان کشور نیز مناسب نیست.
وی با بیان اینکه برای تولید ۲۷ درصد واگن های مسافری و ۱۵ درصد واگن های باری نیاز به ارز هست، گفت: اخیرا اعلام شده است که ارز نیمایی تخصیص نمی یابد، اگر قطعات با ارز آزاد تامین شود بهای تمام شده تولید افزایش می یابد و قطعا مشتری میل به خرید نخواهد داشت.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک با تاکید بر اینکه دخل و خرج شرکت با هم نمی خواند، گفت: شرکت باید وارد تولید واگن مسافری، باری، مترو و لکوموتیو شود تا هزینه ها و درآمد سربه سر شود هر چند که با همه تلاش های انجام شده امروز فقط یک ماه از پرداخت حقوق عقب هستیم و کارگران حداقل حقوق را دریافت می کنند.
وی اضافه کرد: شرکت ۷۰۰ نفر پرسنل دارد که ۳۰۰ نفر آنها در بخش تولید فعالیت دارند و ماهانه باید چهار میلیارد تومان حقوق به پرسنل پرداخت شود که به محض رسیدن پول به شرکت در وهله اول، حقوق کارگران پرداخت می شود.
مختاری در خصوص واگذاری شرکت گفت: شرکت مپنا در پی تحویل یک شرکت شسته و رُفته است، اما یکی از مباحث شرکت مپنا موضوع پروژه کوباست که این قرارداد توسط معاون اول دولت نهم فسخ شد. واگن پارس ادعای طلب دارد و از طرفی بانکی که ضمانت نامه از او دریافت شده شرکت را بدهکار می داند، رقم این ضمانت نامه ۳٫۵ میلیون یورو است و این مشکل فقط با حکم حکومتی در هیات دولت باید حل شود.

فصل تجارت

با تعیین سهامدار عمده مشکلات واگن پارس حل می شود
به گزارش فصل تجارت؛ محمد مقدسی عضو شورای اسلامی کار شرکت واگن پارس در این جلسه بیان کرد: سهام شرکت واگن پارس متعلق به وزارت دفاع است که به صورت وکالتی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شده است، اما تاکنون حتی یک بار هم این سهامدار نظارتی بر امور واگن پارس نداشته است در حالی که برای بهره برداری از شرکت، عقد قرارداد و دریافت ضمانت نامه باید سهامدار حضور داشته باشد.
وی گفت: تمامی خرید مواد اولیه شرکت باید از طریق بورس انجام گیرد، اما به دلیل بدهی ها خرید محدود انجام می شود و تامین مواد اولیه در بازار آزاد نیز سودی برای شرکت ندارد، علاوه بر آن خرید از طریق بورس باید نقدی باشد که در این صورت با مشکل نقدینگی نیز روبرو خواهیم بود.
مقدسی با اشاره به واردات واگن افزود: نمی دانیم چه کسی باید مقابل این واردات بایستد، اما امروز واردات واگن به مشکل شرکت تبدیل شده است، همچنین شرکت با دریافت تسهیلات می تواند به بازسازی تجهیزات اقدام کند.
این عضو شورای اسلامی کار شرکت واگن پارس افزود: مشکلات کارگران وابسته به مشکلات شرکت است و اگر این چالش ها رفع شود قطعا مشکلات کارگری نیز حل خواهد شد.

فصل تجارت

نماینده کارگران امنیت شغلی می خواهند
امین شیخی دیگر عضو شورای اسلامی کار واگن پارس با اشاره به مشکلات و بدهی های شرکت در حوزه هزینه آب، برق، گاز و …، اظهار کرد: میزان حقوق کارگران واگن پارس در مقایسه با شرکت های هم رده خود بسیار کم است، اما با این وجود کارگران صبورانه پای شرکت ایستادند.
وی افزود: کارگران هیچگاه روبروی مدیریت شرکت نایستاده و به دنبال جنگیدن و بهم ریختن شهر نبوده اند و هرآنچه اعتراض درون کارخانه داشتند صنفی بوده است. باید صدای کارگر را شنید، بر این اساس نمایندگان کارگران امنیت شغلی می خواهند و نباید به مراجع قضایی خوانده شوند.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز