شما اینجا هستید
قطار باری و مسافری » ایجاد زیان ۸۰۰ میلیارد تومانی بخش مسافری؟

زیان ۸۰۰ میلیارد تومانی بخش مسافری ریلی چگونه ایجاد شد؟

در اروپا هر مسافرکیلومتر بین هفت‌دهم تا ۹ دهم و حتی یک دلار هزینه‌بردار است. یعنی هزینه طی کردن مسیری معادلِ مسیر ریلی تهران-مشهد، ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است؛ هرچند به دلیل عدم تساوی در درآمد بین ما و کشورهای اروپایی این مقایسه، مقایسه درستی نیست اما به‌هرحال حمل‌ونقل ریلی مسافری برای کشور هزینه‌بردار است و راه برون‌رفت از آن افزایش فشار بر بخش خصوصی نیست.
زیان ۸۰۰ میلیارد تومانی بخش مسافری ریلی چگونه ایجاد شد؟
تین‌نیوز |

به تازگی مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ضرر ۸۰۰ میلیاردتومانی راه‌آهن در بخش مسافری در سال ۹۵ به دلیل پرداخت یارانه‌های پنهان به این بخش خبر داد و گفت: در جلسه با سازمان برنامه‌وبودجه پیشنهاد شد به ازای هر مسافر کیلومتر، مبلغی برای شرکت راه‌آهن در نظر گرفته شود.

به گزارش تین‌نیوز، سعید محمدزاده در ادامه اظهار کرد: در جلساتی که با همکاران در سازمان برنامه‌وبودجه داشتیم، این کسری و ضرر و زیان تأیید و پیشنهاد شد که «به ازای هر مسافرکیلومتر، مبلغی برای شرکت راه‌آهن در نظر گرفته شود و اگر این امر صورت نگیرد به آن معنی خواهد بود که هزینه بلیت مسافری در شبکه برای بخش‌های دور برد ۲ برابر و بخش‌های حومه‌ای ۷ برابر خواهد شد که این مساله چندان قابل قبول نیست.»

در همین ارتباط نظر یکی از فعالان حوزه مسافری در بخش خصوصی، ابوالقاسم سعیدی مدیرعامل شرکت مسافری «مهتاب‌سیر‌ جم» را پرسیدیم. سعیدی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: البته که بخش مسافریِ ریلی با توجه با ثابت بودن تعرفه مسافری زیان‌ده است اما سازمان حمایت و راه‌آهن مانع اصلاح و بهبود تعرفه‌ها بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت مسافری مهتاب سیر جم در ادامه بخش مسافری را در تعیین نرخ تعرفه مسافری دچار نوعی عقب‌ماندگی دانست و به مقایسه ایران و کشورهای اروپایی در همین رابطه پرداخت.

او گفت: در اروپا هر مسافر کیلومتر بین هفت دهم تا ۹ دهم و حتی یک دلار هزینه‌بردار است. یعنی هزینه طی کردن مسیری معادلِ مسیر تهران-مشهد، ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است؛ هرچند به دلیل عدم تساوی در درآمد بین ما و کشورهای اروپایی این مقایسه مقایسه درستی نیست اما به‌هرحال حمل‌ونقل ریلی مسافری برای کشور هزینه‌بردار است.

ابوالقاسم سعیدی افزود: در گذشته سازمان مدیریت به بخش حمل‌ونقل ریلی باری و مسافری به دلیل اینکه می‌دانست تعیین‌کننده نرخ تعرفه دولت است و برای اینکه در قیمت نهایی به مردم فشاری وارد نشود، کمک می‌کرد. اما الان نرخ تعرفه مسافری مناسب نیست. صحبت مدیرعامل محترم راه آهن هم نادرست نیست چون به راه‌آهن بابت هزینه‌ها فشار وارد می‌شود و حمل‌ونقل مسافری در کل زیان‌ده است اما راه‌حل این مطلبی نیست که گفته می‌شود.

سعیدی ادامه داد: در حال حاضر هزینه خرید یک واگن مسافری ۳میلیارد تومان است که اگر این مبلغ را در بانک بگذارید سود و بهره حاصل از آن با نرخ ۲۰ درصد، ۶۰۰میلیون است که مشمول مالیات هم نمی‌شود. حال اگر یک واگن مسافری با ظریب ۸۰درصد در طول یک روز هم رفت‌وآمد داشته باشد، این درآمد را کسب نخواهد کرد؛ پس کسی در این عرصه سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

وی افزود: بخش مسافری نیز حتما به حمایت دولتی نیازمند است. ضمن اینکه طبق قانون دسترسی آزاد به منابع، نرخ حمل‌ونقل ریلی باید قابل رقابت با سایر مُدهای حمل‌ونقل باشد که در این صورت اگر راه‌آهن نتوانست تعادل هزینه و درآمد را حفظ کند، باید برای دریافت کمک به دولت مراجعه کند.

مدیرعامل مهتاب سیر جم دریافت کمک از دولت در شرایط موجود را سخت دانست و اقزود: در حال حاضر راه‌آهن هم بر شرکت‌ها فشار می‌آورد که درست نیست و بنده موافق این گفته نیستم که دلیل زیان وارد آمده بر راه‌آهن اعطای خدمات به بخش مسافری باشد.

 

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز