• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

برای تولید ریل ملی نهایت همکاری را با ذوب‌آهن کرده‌ایم

  • کد خبر : 5224
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
برای تولید ریل ملی نهایت همکاری را با ذوب‌آهن کرده‌ایم

0 (0) رسولی با بیان اینکه اگر ذوب‌آهن ریل با استاندارد‌های مورد نیاز راه‌آهن را تولید کند از آن حمایت می‌کنیم گفت: در خصوص تأمین ریل (داخلی) شرکت راه‌آهن امتیازهای فراوانی به ذوب‌آهن داده چراکه معتقد است تولید ریل ملی دستاورد ارزشمندی برای کشور می‌باشد. اینکه کالای خوب و با کیفیت وجود داشته باشد و […]

0
(0)

رسولی با بیان اینکه اگر ذوب‌آهن ریل با استاندارد‌های مورد نیاز راه‌آهن را تولید کند از آن حمایت می‌کنیم گفت: در خصوص تأمین ریل (داخلی) شرکت راه‌آهن امتیازهای فراوانی به ذوب‌آهن داده چراکه معتقد است تولید ریل ملی دستاورد ارزشمندی برای کشور می‌باشد. اینکه کالای خوب و با کیفیت وجود داشته باشد و راه‌آهن و سایر شرکت‌‌های بهره‌بردار نخواهند از آن استفاده کنند عملی ناپسندیده است.

باوجود عمر صدساله راه‌آهن در ایران و خودکفایی در مراحل توسعه زیرساخت مانند ساخت پل و تونل و همه اجزای خطوط ریلی، هنوز تأمین ریل به‌عنوان اصلی‌ترین جزء توسعه زیرساخت ریلی کاملاً به واردات وابسته است. در سال‌های اخیر تشدید تحریم‌ها باعث شد واردات ریل در مواردی غیرممکن و در موارد دیگر تا ۵۰% افزایش هزینه داشته باشد، در نتیجه طی این سال‌ها سرعت توسعه خطوط ریلی کشور کاهش پیدا کرد. در حال حاضر طول خطوط اصلی شبکه ریلی کشور حدود ۱۱ هزار کیلومتر است. طبق محاسبات وزارت راه و شهرسازی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، طول شبکه ریلی لازم است به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش یابد. دستیابی به این میزان از ظرفیت جدید نیازمند هزینه‌ای بالغ‌بر ۲ میلیارد دلار بابت خرید ریل از خارج است، لذا تولید ریل ملی این لحاظ حائز اهمیت است.

در این راستا با جناب آقای مهندس رسولی، عضو هیئت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگو صمیمانه‎ای صورت گرفته که در ادامه مشروح گفتگو بیان شده است:

 

عیارآنلاین: در خصوص آخرین وضعیت قرارداد خرید ریل از ذوب‌آهن اصفهان توضیح دهید؟

رسولی: سفارش ریل از سوی شرکت راه‌آهن و تولید آن به وسیله مجموعه ذوب‌آهن اصفهان دارای مدل اقتصادی روشنی است. شرکت راه‌آهن از ذوب‌آهن اصفهان طلب بالایی بابت حمل محصولات و مواد اولیه‌اش دارد. شرکت راه‌آهن داوطلبانه اعلام کرده است طلب خود را به صورت نقدی نمی‌خواهد ولی در مقابل ذوب‌آهن باید ریل‌های مورد نیاز آن را تولید کند. چنین توافق‌های در ادبیات تجارت نشان دهنده حسن نیت طرف معامله است. شرکت راه‌آهن تمایل به استفاده از ریل داخلی را مکررا نشان داده است.

 

عیارآنلاین: آیا شرکت راه‌آهن تمایلی به استفاده از تجهیزات ریلی تولید شده به وسیله شرکت‌های داخلی دارد؟

عضو هیئت مدیره راه‌آهن: با توجه به اینکه امثال سال حمایت از تولید داخلی است درخصوص خرید واگن، خرید ریل و سایر تجهیزات ریلی از ما سئوال‌های فراوانی می‌شود. اینکه کالای خوب و با کیفیت وجود داشته باشد و راه‌آهن و سایر شرکت‌‌های بهره‌بردار نخواهند از آن استفاده کنند عملی ناپسندیده است. طبیعی است که اگر ذوب‌آهن ریل با استاندارد‌های مورد توافق ما را تولید کند ما از آن حمایت می‌کنیم.

 

عیارآنلاین: چرا در چند سال گذشته شاهد واردات ریل و سایر تجهیزات ریلی به کشور توسط ذوب‌آهن بوده‌ایم؟

رسولی: توجه داشته باشید که در این چند سال، زیرسازی بسیاری از خطوط راه‌آهن تمام شده و آماده روسازی و ریل گذاری بوده. ما باید چیکار می‌کردیم، اگر ریل وارد نمی‌کردیم بسیاری از سرمایه‌های ملی کشور از بین می‌رفت. آیا باید ۱۰ سال منتظر می‌ماندیم تا ذوب‌آهن ریل تولید کند برای مثال راه‌آهن کرمانشاه و همدان را معتل نگه می‌داشتیم.

استفاده از کالاهای داخلی امری عقلی، ملی و شرعی است و شرکت راه‌آهن خیلی به آن توجه دارد. دل ما برای این می­‌تپد که یک کارخانه‌­ای از کارخانه­‌های کشور رونق بگیرد، هموطن­‌های خود ما، جوان‌­های خود ما آن­جا مشغول شوند، دانش و تکنولوژی آن­ها ارتقاء پیدا کند. می­‌خواهم بگویم که موضوع استفاده از ظرفیت­‌های تولیدی داخل کشور چه ریل، چه سایر تجهیزات و ناوگان خط قرمز ما در قراردادهایمان است

 

عیارآنلاین: برنامه راه آهن برای حل مساله استاندارد ریل‌های تولید داخل چیست؟

عضو هیئت مدیره راه‌آهن: در خصوص تأمین ریل (داخلی) شرکت راه‌آهن امتیازهای فراوانی به ذوب‌آهن داده چراکه معتقد است تولید ریل ملی دستاورد ارزشمندی برای کشور هست. در خصوص استانداردهای موردنیاز اگر مشکل این باشد که شرکت بازرسی وجود ندارد، قابل حل است. یعنی نمی‌توانیم بگوییم چون سیستم بازرسی نداریم باید موضوع تولید ریل ملی را رها کنیم.

 

هرچند که شرکت BV که با هدف بازرسی از طرف ما در کارخانه ذوب‌آهن حضور داشت و قرار بود  برای مدت ۴ ماه در این مجموعه مستقر شود، به دلیل تاخیر عملکرد ذوب‌آهن، ۱۵ ماه به همکاری خود ادامه داد. بااین‌حال اکنون هم در حال ادامه همکاری با BV هستیم و قرار است با همکاران ما طی هفته آتی جلسه‌ای با شرکت ذوب‌آهن داشته باشند تا به تعیین صورت‌وضعیت ریل‌های تولیدشده بپردازند. لذا از جهت بازرسی در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد.

با این حال به جز شرکت BV، قطعاً گزینه‌های جایگزین و مشابه هم برای بازرسی از ریل‌های تولیدشده ذوب‌آهن وجود دارد. برای مثال سازمان استاندارد برای هر پروژه‌ای یک سری استانداردها تعریف می‌کند به همین دلیل می‌توانیم از ظرفیت‌های این سازمان جهت تدوین استانداردهای مورد نیاز برای تولید ریل با کیفت استفاده کنیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=5224

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.