شما اینجا هستید
راه و شهرسازی » بهره‌برداری از راه‌آهن اردبیل تا پایان دولت دوازدهم

به گزارش ریل‌نیوز ،  محمد اسلامی در حاشیه شروع عملیات ریل‌گذاری راه آهن اردبیل – میانه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از پیمانکاران و مجریان طرح خواسته‌ایم که زمان‌بندی را فشرده کرده و اگر هوا نیز مساعد باشد انشالله مردم استان اردبیل سوت قطار را تا پایان این دولت خواهند شنید.وی با بیان اینکه پروژه راه اهن اردبیل – میانه در مجموع ۶۰ درصد پیشرفت دارد، بیان کرد: اینکه می‌خواهیم در این زمان محدود ۴۰ درصد باقی مانده کار را به سرانجام برسانیم در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.وی اضافه کرد: عملیات ریل‌‌گذاری راه آهن اردبیل – میانه از دو سمت اجرا شده و در هر نقطه‌ای که کار زیرسازی به اتمام برسد ریل‌گذاری خواهد شد. اسلامی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی راه آهن اردبیل از سال ۸۴ شروع شده است، گفت: حجم مهم و گسترده  کار از جمله تخصیص منابع مالی و نیز پیشرفت سریع عملیاتی در دو سال گذشته و در دولت دوازدهم انجام گرفته و در سال ۱۴۰۰  شاهد به سرانجام رسیدن طرح خواهیم بود. وی با بیان اینکه در سال رونق تولید در زمینه صنایع راه اهن اقدامات اساسی صورت گرفته است، بیان کرد: در زمینه تولید ریل ، سوزن و متعلقات، واگن و لکوموتیو کارخانه‌ها در کشور فعال شده‌اند و ریل راه آهن اردبیل نیز توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید شده است.وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ایجاد  بارانداز و اتصال ریلی استان اردبیل به جمهوری آذربایجان گفت: توافق ایجاد شهرک صنعتی مشترک و نیز بارانداز با مقام‌های آذری انجام شده است، طرح بارانداز  یکی از المان‌های طرح لجستیکی می‌باشد که بعنوان پارک لجستیک نقش ایفا خواهد کرد.به گفته وی ، مطالعات این طرح را شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد کرد و مشاور آن نیز انتخاب شده است.وی اظهار کرد: کار  و نقش مهمی که این استان و استاندار اردبیل ایفا کرده،  این است که همه ظرفیتها، منابع  و  فعالان اقتصادی سهمی بر عهده گرفته و ایفای نقش میکنند تا با اجرای طرح پارک لجستیک و  بازار مشترک زمینه تبادل کالا و صادرات به شمال کشورمان فراهم شده و این منطقه از کشورمان به توسعه اقتصادی دست یابد.عملیات تکمیلی راه اهن اردبیل – میانه هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.عملیات اجرایی راه ‌آهن میانه – اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده اند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران و تزریق اعتبارات مناسب در جریان سفر اخیر رییس جمهوری، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.در طرح راه آهن اردبیل – میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

آغاز عملیات ریل‌گذاری راه آهن اردبیل 
عملیات ریل‌گذاری راه آهن اردبیل – میانه روز دوشنبه به صورت رسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.به گفته استاندار اردبیل ۹۰ کیلومتر از طرح ملی راه آهن میانه ـ اردبیل ریل‌گذاری می‌شود.اکبر بهنامجو با اشاره به تامین ریل‌های این خط آهن از داخل و توسط شرکت ذوب آهن اصفهان بیان کرد: پیمانکار صلاحیت‌دار برای عملیات ریل گذاری انتخاب و با تجهیزات کامل در منطقه مستقر شده و امکانات و تجهیزات لازم نیز به محل اجرای پروژه انتقال داده شده است. وی همچنین بیان کرد: مسئولان استان و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور برای اتصال خط آهن اردبیل به شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل به توافق رسیده‌اند و بر این اساس، طرح راه آهن در حدود ۱۰ کیلومتر فاصله این دو منطقه صنعتی با ایستگاه راه آهن اردبیل نیز به اجرا در می آید.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز