شما اینجا هستید
مترو » به‌زودی پیشرو‌ترین قطار برقی در سطح شهرهای جدید افتتاح خواهد

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ابتگار ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در سطح جهان توسعه حمل‌و‌نقل ریلی، مقدم بر توسعه شهرهای پیرامونی است‌‌، گفت: متاسفانه ما ابتدا به توسعه شهر و احداث شهرهای جدید پرداخته‌ایم و بعد از آن به فکر توسعه حمل‌ونقل افتادیم‏.
وی گفت: به هر حال توسعه و توجه به احداث خطوط برقی از آغاز دولت دوازدهم همواره از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید بوده و بخش عمده منابع داخلی شرکت به این سمت هدایت شده است. برای مثال فقط در خصوص قطار برقی هشتگرد در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید را استفاده کرده‌ایم.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: شهر جدید هشتگرد جزو شهرهای جدیدی است که اواخر دهه ۶۰ برای پاسخگویی به نیاز اسکان شهر تهران مکان‌یابی شد. این شهر علی‏رغم ظرفیت جمعیت‌پذیری ۶۰۰ هزارنفری تنها ۸۰ هزار نفر دارد که مهم‏ترین دلیل عدم توسعه جمعیتی این شهر مربوط به فقدان حمل‌ونقل سریع و ارزان بود‏.
وی با بیان اینکه دولت نیز بر این موضوع واقف بود گفت‌: علی‌رغم کمبود بودجه، دولت یازدهم و دوازدهم با تمام توان به دنبال تکمیل این پروژه ملی و مهم بود.
وی، مترو هشتگرد را پیشروترین قطار برقی شرکت عمران عنوان کرد که به خط پنج مترو تهران متصل می‌شود و گفت: احداث این خط مترو به طول ۲۵ کیلومتر در مراحل نهایی است و به‌زودی افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری کامل این خط، امکان جابه‏جایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد که نقش بسیار عمده‌ای در کاهش مصرف سوخت و ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران خواهد داشت.
طاهرخانی گفت‌: اهمیت حمل‌ونقل ریلی به‌اندازه‌ای است که ما همزمان با تکمیل و بهره‌برداری از متروی شهر هشتگرد، مترو تهران _پردیس، قطار شهر جدید گلبهار به مشهد، بهارستان-اصفهان به‌ طول ۱۵ کیلومتر و فولادشهر _اصفهان به طول ۲۵ کیلومتر را در دستور کار داریم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه در مجموع ۱۶۳ کیلومتر قطار برقی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار داریم، گفت: بخش دیزلی قطار حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن انجام می‌شود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموماً بهره‌برداری از این قطارها نیز با مترو کلان‌شهرها است.
وی با بیان اینکه مترو هشتگرد سال ۹۰ شروع شده است گفت: این مترو تا ایستگاه گلشهر کرج ۲۵ کیلومتر فاصله دارد که ۵ کیلومتر آن مسقف و مابقی روی زمین است و با راه‌اندازی آن فاصله هشتگرد تا تهران ۴۰ دقیقه‌ای طی خواهد شد‏.
طاهر‌خانی با بیان اینکه محوطه این مترو ۳۰ هکتار است گفت: مقرر شده محوطه بیرونی این مترو کاربردی باشد تا شهروندان بدون دغدغه مایحتاج خود را تهیه کنند‌.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: اعتبار این مترو ۱۰۰۰ میلیارد بوده که بخشی از آن در سال ۹۰ توسط دولت تامین شده، اما مابقی از منابع شرکت عمران در طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ از محل اعتباری تامین شده است‌.
وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل ساخت این پروژه معارضین بود اظهار کرد: معارضان ملکی و نبود اعتبارات کافی همواره از مشکلات پروژه‌های عمرانی است‌.
طاهرخانی در ادامه، این مترو را شاخص‌ترین پروژه از لحاظ مهندسی داخلی عنوان کرد و اظهار کرد: همواره ما در بخش زیرساختی و برقی وابسته به کشورهای توسعه‏یافته بودیم، اما این پروژه از تجهیزات و دانش داخلی بهره برده و برق این پروژه به دست پیمانکاران و مشاوران ایرانی اجرا شده است و به نوعی ما در توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای به توانایی داخلی رسیدیم‌.
طاهرخانی با بیان اینکه این پروژه همواره مورد توجه مسئولان بوده خاطرنشان کرد: بیشتر مسئولان درجه یک کشوری در جریان ساخت این پروژه قرار گرفته‌اند و همواره بر افتتاح هرچه سریع‌تر این پروژه تاکید کرده‌اند.
طاهرخانی درنهایت گفت: به هر حال، تمامی تلاش‌های چندساله منتج به افتتاح این پروژه ملی در چند روزه آینده شده و ما در تلاشیم همواره گام‌های اساسی در احقاق حقوق شهروندی برداریم.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز