شما اینجا هستید
اخبار عمومی » توجه به رونق تولید در عرصه ریلی، پیشتاز همه شئون حمل‌ونقل

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از جمله ، این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن پیش از این نیز با بیان اینکه ‌«حمایت از تولید داخل و رونق تولید همچنان در اولویت کاری این شرکت قرار دارد» گفت: پیش‌بینی می‌شود سال ۹۹ شاهد شکوفایی خوبی در حوزه تولیدات داخلی صنایع ریلی باشیم.

طبق آمار، در حال حاضر سهم ریل در حمل بار در کشور تنها ۵/۱۱ درصد و در حمل و نقل مسافر ‌حدود ۸ درصد است و نبود تقاضای گسترده در این بخش، شرکت های حمل‌ونقل ریلی را با مشکلات و مسائل مالی متعددی روبه رو ساخته است.

این در حالی است که در یکی دو سال گذشته که تحریم های امریکا علیه کشورمان آغاز شده حال این بخش در سایه گسترش روابط اقتصادی با بخش خصوصی و تکیه بیشتر به توان داخلی بهتر از گذشته شده است. درواقع با همت بخش صنعت تا پایان سال ۳۰۰ دستگاه انواع واگن و لوکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه می شود. این در حالی است که در سال ۹۵ هم راه‌آهن به منظور اجرای سیاست‌ نوسازی واگن‌های با عمر بالا، تعدادی از واگن‌های شرکت های حمل و نقل را از گردش و سیر بهره‌برداری خارج کرد و قبل از این سیاست نیز تعدادی از واگن‌ها با نظر و صلاحدید راه‌آهن بازسازی شده بود.

بنابراین بدون شک، نقش پررنگ بخش خصوصی در رشد و گسترش حمل‌ونقل ریلی کشور غیرقابل انکار است و تجربه چند دهه فعالیت در این زمینه نشان می‌دهد که دولت به تنهایی نمی‌تواند راه‌آهن را به رونق در‌آورد. بر این اساس با توجه به نیاز شدید این صنعت به جذب سرمایه و تکنولوژی، توسعه و رونق این صنعت تنها از طریق مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر است. تجربه ای که در سایه مشارکت بخش خصوصی و شرکت راه آهن هم اکنون در حال انجام است.

 

شرکت راه‌آهن بسته همکاری با کارخانجات فولادی و معدنی تعریف کرده است

در زمینه رونق بخشی به بخش ریلی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ‌با تأکید بر اینکه ‌حمایت از تولید داخل و رونق تولید در حمل‌ونقل ریلی را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم، گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده شاهد شکوفایی خوبی در حوزه تولیدات داخلی صنایع ریلی داشته باشیم.

وی درباره استفاده شرکت راه‌آهن از ریل تولید داخل، برای احداث خطوط دوم ریلی‌، بیان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اولین شرکتی بود که برای خرید ریل با ذوب‌آهن اصفهان قرارداد منعقد کرد، ما قراردادی فعال با ذوب‌آهن به ظرفیت ۴۰ هزار تن ریل داریم که ۳ هزار تن ‌را تحویل گرفته‌ایم و در شبکه ریلی در حال استفاده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین برای توسعه همکاری‌ها با ذوب‌آهن در حوزه تأمین ریل و حمل‌ونقل مواد اولیه و محصولات ذوب‌آهن، اخیراً تفاهماتی با مسؤولان ذوب‌آهن داشته‌ایم.

وی درباره نحوه پرداخت هزینه‌‌ ریل‌های دریافتی از ذوب‌آهن توسط راه‌آهن بیان کرد: ما با ذوب‌آهن در حوزه خرید ریل به صورت تهاتری عمل نمی‌کنیم، بلکه‌ در قبال خریدها، وجه پرداخت می‌کنیم و در قبال خدمات حمل‌ونقلی که به ذوب آهن می‌دهیم نیز وجه دریافت می‌کنیم.

رسولی ادامه داد: شرکت راه‌آهن بسته همکاری با کارخانجات فولادی و معدنی تعریف کرده است و هدف اول ما حمایت از آنها بابت کاهش قیمت تمام شده آنها است، ضمن آنکه حمل و نقل محصولات و مواد اولیه آنها را هم انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهار داشت: آنچه که ما در شبکه ریلی پیاده می‌کنیم، بازسازی و نوسازی‌های خطوط ریلی است، همان‌طور که گفتیم در حال حاضر قرارداد ۴۰ هزار تنی با ذوب‌آهن اصفهان داریم، ۳ هزار تن را تحویل گرفته‌ایم و مابقی را در بازه زمانی مشخصی تحویل می‌گیریم.

وی بیان کرد: ‌امروز کار تولید ریل در شرکت ذوب‌آهن رونق جدی دارد و همه چیز طبق روال مناسب در حال است، ذوب‌آهن استانداردها و مراحل فنی را به خوبی طی کرده‌ است و طبق آنچه اعلام کرده‌اند همه نیازهای ما را پوشش می‌دهند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: وقتی مدعی حمایت از تولید داخل هستیم باید همه ابعاد را با توأم و با هم ببینیم تا بدین ترتیب‌ تولیدکننده داخلی علاوه بر اینکه تولید مورد تعهد خود را انجام می‌دهد، مطمئن باشد ‌آینده‌ای روشن و جذاب برای تولیدات بعدی خود خواهد داشت.

گفتنی است که ارتقای سطح کیفی و کمی حمل مسافر و بار، استفاده از جدیدترین فناوری ها در قطارها جهت رفاه مسافران، افزایش سرعت قطارها، توسعه زیربنایی راه‌‌آهن، ارتقای سطح کیفی و کمی تولیدات داخلی ناوگان حمل‌ونقل، افزایش بهره ‌‌وری در صنعت حمل‌ونقل ریلی، افزایش جابجایی کالای ترانزیت با ایجاد جذابیت‌ برای مشتریان خارجی، رقابت در کاهش تعرفه‌های حمل‌ونقل داخلی، کاهش حوادث جاده‌ای، اشتغال‌‌زایی، افزایش درآمد دولت در بخش حمل‌ونقل ریلی، رونق گردشگری ریلی و موارد دیگر ازجمله آثار رونق بخش ریلی است.

این در حالی است که موضوع توسعه خطوط ریلی در سراسر کشور به تلاش راه‌آهن، شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی نباید بی‌توجه بود اما از طرفی مقایسه از طریق مشاهده مستقیم بدون نیاز به تحلیل نشان می‌دهد که ایران در مقایسه با کشورهای همسایه خود بیشتر به توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای به‌جای توسعه خطوط ریلی توجه کرده است.

شاید مهم‌ترین دلیل بروز این اتفاق، کمبود نقدینگی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی باشد. اما در همین شرایط، شرکت راه‌آهن ج.ا.ا و شرکت‌های ریلی باری و مسافری مثل شرکت رجا هم‌زمان تلاش‌های غیرقابل چشم‌پوشی در جهت فرهنگ‌سازی در استفاده از حمل‌ونقل ریلی و توسعه خطوط ریلی کشور داشته‌اند.

 

 

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز