• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

توسعه تجارت ایران و افغانستان در انتظار افتتاح مرز گمرکی «شمتیغ»

  • کد خبر : 29734
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
توسعه تجارت ایران و افغانستان در انتظار افتتاح مرز گمرکی «شمتیغ»
یک مقام افغان گفت: گشایش مرز جدید شمتیغ در خراسان رضوی با استان هرات افغانستان امیدواری جدیدی را در این کشور بوجود آورده است که با شروع فعالیت آن توسعه تجارت میان دو کشور افزایش چشمگیر یافته و در کنار ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، بر کاهش بهای کالای ایرانی در داخل افغانستان نیز موثر واقع شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، «جیلانی فرهاد» سخنگوی استاندار هرات افغانستان روز شنبه در این زمینه گفت :  مراحل تکمیل قطعه سوم راه آهن هرات- خواف بیشتر از ۹۵ درصد تکمیل شده و قرار است در آینده خیلی نزدیک این راه آهن افتتاح شود.

وی افزود: با افتتاح این راه آهن استان هرات و بخش غربی این کشور برای نخستین بار از طریق راه آهن به ایران و از طریق ایران بهکشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا متصل می شود.

به باور این مقام افغان شروع فعالیت این راه آهن می تواند  تسهیلات خیلی زیادی برای بازرگانان و رونق تجارت  در حوزه حمل و نقل زمینی بوجود بیاورد و در کنار آن باعث توسعه تجارت و همکاری بین دو کشور نیز خواهد شد.

به گفته سخنگوی استاندار هرات افغانستان با وصل شدن این خط آهن به هرات افغانستان کار ساخت راه آهن هرات- تورغندی در مرز ترکمنستان نیز آغاز می شود که از این طریق افق  توسعه تجارت و ترانزیت میان کشورهای آسیای میانه و استانهای شمال افغانستان نیز روشن است.

به گفته جیلانی فرهاد با تکمیل این راه آهن ضمن کاهش در قیمت کالا برای استفاده مردم در داخل افغانستان روابط دو کشور نیز تقویت می شود و از نظر زمانی نیز کالاهای بازرگانان زودتر به هرات خواهد رسید.

سخنگوی استاندار هرات افغانستان تأکید کرد: با افتتاح این راه آهن و گشایش مرز جدید گمرکی، آینده روشن توسعه تجارت بین ایران و افغانستان مشاهده می شود و ما چشم به‌راه افتتاح این مرز هستیم.

رسانه‌های افغانستان نیز در چند روز گذشته ، خبرهای مستمری  از نزدیک شدن افتتاح مرز گمرکی جدید بین خراسان رضوی و هرات منتشر کرده و آنرا برای تجارت و تقویت روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان مفید ارزیابی کرده‌اند.

رسانه‎های افغانستان از جمله «افق نیوز» به نقل از مقام‌های ایرانی نوشت :بزودی مرز گمرکی جدید بین این کشور و افغانستان در منطقه «شمتیغ» شهرستان خواف استان هرات ایجاد می‌شود.

این منبع نوشت: با افتتاح این مرز گمرکی جدید رونق تجارت و ترانزیت، کاهش قیمت کالا و افزایش صادرات افغانستان به ایران و از طریق چابهار به کشوروهای دیگر میسر خواهد شد.

ساخت راه‌آهن خواف – هرات در قالب چهار قطعه در مجموع به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. این مسیر ریلی استان هرات افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل می‌ کند.

پیش‌بینی شده با تکمیل و بهره‌برداری این خط آهن سالانه دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر توسط آن جابه‌جا شود.

خبرگزاری آوا نیز نوشت: رئیس اتاق مشترک افغانستان -ایران شعبه هرات و مشهد، در سفری به ایران با بیان اینکه افغانستان ۱۷۱ نوع کالای صادراتی دارد، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست تا زمینه افزایش صادرات بیشتر از افغانستان به ایران فراهم شده و یک سازوکار صادراتی خوب برای انتقال کالاهای دو طرف ایجاد شود.

این منبع به نقل میراجان سلیمان‌خیل، رییس اتاق مشترک افغانستان – ایران شعبه هرات و مشهد نوشت: در دیدار با مسئولان مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به مشکلات موجود برسر راه بازرگانان و سرمایه‌گذاران افغان و ایرانی گفت‌وگو کرده است.

پنجشنبه گذشته هم نشستی با حضور معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل  و شماری از بازرگانان برگزار شد که در آن بازرگانان افغان خواستار فعالیت‌های بیشتر تجاری میان دو کشور شدند.

معاون وزارت خارجه افغانستان در این نشست، ایران را شریک مهم تجاری این کشور عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های موجود تجاری دو طرف،خواهان فعالیت بیشتر اتاق مشترک تاجران کابل – تهران با هدف تقویت روابط تجاری و گسترش فعالیت دو کشور در حوزه آسیای میانه شد.

محمد یونس مومند معاون و خان‌جان الکوزی عضو هیأت مدیرهٔ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و چند تن از تاجران و سرمایه‌گذاران افغان، نیز در مورد  چالش‌های موجود در تجارت و ترانزیت میان افغانستان و ایران، انتقال سریع کالاهای تجاری در بندر چابهار و صدور به‌موقع روادید برای تاجران افغان و خانواده‌های‌ آنها در ایران صحبت کرده و خواستار ایجاد سهولت‌های بیشتر شدند.

روابط تجارتی کابل- تهران با گذشت هرسال رو به گسترش بوده و براساس تلاش‌های مقام های دو کشور، سال گذشته جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین شریک تجارتی افغانستان شناخته شد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۸ بیشترین صادرات را به افغانستان داشت و توانست جایگاه پاکستان را بگیرد و برای نخستین بار از نظر صادرات از پاکستان پیشی بگیرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29734

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.