شما اینجا هستید
اخبار عمومی » دکتر صالحی: اولویت راه آهن استفاده کامل از توان تولید داخل به ویژه شرکتهای دانش بنیان است/ برنامه ریزی برای ساخت لکوموتیو داخلی

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن پس از بریدن روبان و افتتاح رسمی نمایشگاه از غرفه‌های نمایشگاه بازدید کردند و درجریان مسائل و مشکلات فعالان حوزه ریلی و آخرین دستاوردها و فناوری های ملی در حوزه صنعت ریلی قرار گرفتند.

مهندس رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: طی ماه های گذشته توافق‌های زیادی را با کشورهای همسایه از جمله حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه داشتیم تا سهم ترانزیت و صادرات ریلی را افزایش دهیم. چون معتقد هستیم یکی از مزیت های ایران حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سفر اخیر رییس جمهور به کشور عمان توافق خوبی با کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفت که بار به صورت ترکیبی به آسیای میانه و بالعکس ترانزیت شود.

مهندس رستم قاسمی تاکید کرد: باید هرچه سریعتر توافقات بین المللی را تکمیل و از فرصت های موجود استفاده کنیم.

وی با اشاره به توانمندی های تولید داخل در حوزه ریلی گفت: برای توسعه ناوگان ریلی نیازی به کشورهای خارجی نداریم اما در حال حاضر در حوزه لکوموتیو با کمبود هزار دستگاه روبرو هستیم تا بتوانیم چند برابر مقدار کنونی، بار را جابه جا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان بیان داشت: از تمام ظرفیت تولید داخل برای تامین لکوموتیو مورد نیاز کشور استفاده خواهیم کرد و مابقی را از طریق مشارکت شرکت های داخلی با خارجی تامین خواهیم کرد.

دکتر سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن نیز گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه ای به توسعه ترانزیت و صادرات ریلی دارد. یکی از مسیرها برای ترانزیت ریلی کریدور شمال- جنوب است که می‌‌تواند بار آسیای میانه را به آب های جنوب کشور حمل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه در سال های گذشته توجه جدی به توسعه صنعت ریلی نشده است و شاهد عقب ماندگی تاریخی هستیم که این موضوع بر خلاف سیاست های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری است.

مدیرعامل راه آهن از برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی لکوموتیوهای باری و مسافری در کشور خبر داد و گفت: در حوزه ریلی اشتغالزایی بسیار زیادی داریم اما با این حال، فناوری که در این زمینه در کشور داریم متوسط و یا پایین است و به شدت نیازمند ورود فناوری‌ های نوین به حوزه صنعت ریلی هستیم.

 

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز