شما اینجا هستید
اخبار عمومی » رشد ۶.۵ درصدی مسافران قطار در سال۹۶/ میزان رضایت عمومی از قطار ۲ واحد افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن در این همایش گفت: حمل‌ونقل ریلی و راه‌آهن مهم‌ترین نقش را در توسعه کشورها و اقتصاد ملی دارد و توجه مسئولین به توسعه حمل‌ونقل ریلی کمک به توسعه و آبادانی کشور است.

وی افزود: به ازای انتقال هر تَن تُن کیلومتر از جاده به روی ریل، ۷۹.۸ ریال منافع اقتصادی حاصل می‌شود ضمن اینکه کاهش تلفات جاده‌ای، سوخت و آلاینده‌های زیست‌محیطی از دیگر منافع راه‌آهن است.

وی یادآور شد: در سال ۹۳ به دنبال بازدید مقام معظم رهبری از مپنا و تأکید معظم له در انتقال بار از جاده به راه‌آهن، توجه ویژه‌ای به راه‌آهن صورت گرفت و از آن روز شاهد توجه و حمایت رئیس‌جمهور و مجلس از صنعت حمل‌ونقل ریلی هستیم.

سفیران عالی راه‌آهن
وی روسای راه‌آهن را سفیر و نماینده عالی راه‌آهن برشمرد و از آنان خواست مانند گذشته به نحو احسن و با سعه‌صدر علی‌رغم وجود مشکلات، به خدمات‌رسانی به مسافرین ادامه دهند.

رسولی افزود: در این ۹۰ سال کارکنان زیادی در این صنعت زحمت کشیدند و امروز وظیفه ما پاسداشت خدمات و زحمات آن‌هاست.
در این مراسم همچنین میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن گفت: در قانون برنامه ششم توسعه راه‌آهن مکلف به جابجایی ۱۰۳ میلیون مسافر شده یعنی ۲۰ درصد حمل‌ونقل عمومی را باید عهده‌دار شود‌.

موسوی افزود: برای رسیدن به این هدف‌گذاری گام‌های مهمی برداشته شده و در حال پیگیری است که خرید و تأمین مالی ۴۵۰ واگن ریل باس از کره جنوبی به طریق فاینانس و با همکاری یک شرکت داخلی از جمله این کارهاست.

وی ادامه داد: تأمین مالی ۳ میلیارد دلار از روسیه برای تأمین ناوگان باری و لکوموتیو و واگن‌های مسافری از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است که موافقت‌نامه آن امضا شده و در مرحله طی تشریفات قانونی قرار دارد.

به گفته موسوی؛ بازگشایی اعتبار اسنادی مربوط به برقی کردن تهران_مشهد با سرمایه‌گذاری ۱/۸ میلیارد دلار صورت گرفته که عملیات اجرایی آن از سال آینده آغاز می‌شود و بهره‌برداری ان ظرفیت جابجایی ۳۵ میلیون مسافر و کاهش ۳ ساعته زمان سیر را به دنبال دارد.

موسوی؛ اجرای عملیات سریع السیرتهران-قم-اصفهان و توجه به قطارهای حومه‌ای و ۴ خطه کردن خطوط حومه‌ای را از دیگر فعالیت‌ها برای رسیدن به هدف‌گذاری مذکور برشمرد

موسوی خاطرنشان کرد: تدابیر لازم برای ارائه خدمات مناسب به مسافرین در ایام نوروز اندیشیده شده و دستورالعمل‌ها به واحدهای مربوطه ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در راستای ارتقا خدمات‌رسانی به مردم، بازسازی و بهسازی ایستگاه‌ها و نمازخانه‌ها، افزایش کیفیت خدمات ایستگاه‌ها و بخش مسافری انجام‌شده تا خدمات متفاوتی به مسافرین ارائه دهیم.

موسوی با بیان اینکه بخش مسافری، ویترین شرکت راه‌آهن است گفت: تمام زحمات کارگران و کارکنان بخش حمل‌ونقل ریلی به‌واسطه این بخش مورد ارزیابی جدی قرار می‌گیرد و این امر، وظیفه روسای قطارهای مسافری را سنگین‌تر می‌کند.

وی خواستار نظارت کامل بر عملکرد مأمورین فنی قطار، مهمانداران و مأمورین موظف قطارها توسط روسای قطار و برخورد مناسب آن‌ها با مسافرین شد.

موسوی گفت: ایمنی و آسایش (برند) نماد راه‌آهن است و این ایمنی توسط کارکنان بخش سیر و حرکت رقم‌زده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها روسای قطارها هستند.

وی از روسای قطار خواست تا اشراف کامل به دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات ابلاغی راه‌آهن داشته باشند تا ایمنی بالا و سیر مناسبی در ایام نوروز داشته باشیم.

وی افزود: در بحران بارش برف امسال، سعی شرکت راه‌آهن باز بودن تمامی مسیرهای ریلی بود که در این راستا طی دو روز ۱۴۰ هزار مسافر جابجا شد.

در ادامه مراسم علی کاظمی منش ضمن تشکر از زحمات روسای قطارهای مسافری گفت: در سال جاری ۲۴ میلیون مستقر تز طریق حمل ک نقل ریلی جابجا شدند که نسبت به سال قبل رشد ۶/۵ درصدی دارد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری با بیان فعالیت‌ها و اقدامات بخش مسافری راه‌آهن در سال جاری افزود: گردشی کردن قطارها که موجب افزایش ظرفیت و بهره‌وری شد، راه‌اندازی قطار در چندین مسیر از جمله اصفهان-زاهدان، نخجوان، همدان-مشهد و دو قطار ۵ ستاره فدک، راه‌اندازی ۲۳ وب‌سرویس استرداد بلیت قطار از جمله این اقدامات بوده است.

وی از سیر خارج کردن ۲۸۴ واگن مسافری بالای ۳۰ سال، جرم‌گیری ۴۷۲ واگن و بهسازی ۱۰۰ واگن را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد که در ارتقا کیفیت خدمات مسافری موقر بوده است.

وی با اشاره به سامانه ۵۱۴۹ اطلاع‌رسانی راه‌آهن ادامه داد: طبق تماس‌های ثبت‌شده در این سامانه میزان شکایات مردم از نحوه ارائه خدمات در سال جاری نسبت به سال قبل به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است. همچنین بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده در نوروز و تابستان سال جاری، میزان رضایت مسافرین ۲ واحد افزایش‌یافته است.

کاظمی منش خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام بهسازی‌ها و از رده خارج کردن واگن‌های فرسوده، توانستیم در سال جاری به رشد ۶/۵ درصدی جابجایی مسافر در سال جاری دست‌یابیم ضمن اینکه در ایام نوروز ۹۷، به ایجاد یک‌میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۲۴ نفرصندلی، رشد ۱۵ درصدی در تعداد قطارهای اعزامی و رشد ۱۳/۸ درصدی در صندلی ایجادی دست پیدا کنیم.

وی از جمله دغدغه و انتظار مسئولین ارشد راه‌آهن از روسای قطار مسافری را حرکت قطار با تمامی الزامات ایمنی، نظارت بر عملکرد مأمورین موظف قطارها، مدیریت بحران و حضور به‌موقع در ایستگاه مبدأ توسط روسای قطار برشمرد

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز