شما اینجا هستید
اخبار نواحی » رشد ۱۲۱ درصدی ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه از مرز ریلی سرخس در فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: در فصل بهار ۴۰۳ هزارتن کالای ترانزیتی از مبادی کشورهای آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس وارد و به مبادی خروجی ریلی کشور به ویژه بندرعباس حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد رشد داشته است.
به گزارش روابط عمومی راه آهن خراسان، مهندس ضیایی مهر با اعلام این خبر افزود: فعال ترین کریدور ریلی ترانزیتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران کریدور ترانزیت ریلی سرخس- بندر عباس است که در سال جاری سهم ۹۵ درصدی ترانزیت ریلی سرخس را به خود اختصاص داده که با توجه به مزایای ویژه حمل و نقل ریلی، رشد این صنعت همواره سبب کاهش تردد کامیون از سطح جاده می گردد بطوری که میزان تناژ ترانزیتی ورودی از مرز سرخس سبب کاهش ۱۸ هزار دستگاه کامیون از سطح جاده شده است که باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای، آلودگی محیط زیست و … می‌گردد.
وی اظهار داشت: فعالیت های صورت گرفته از قبیل استمرار در اعطای تخفیفات ۱۵ تا ۵۰ درصدی در تعرفه حمل کالاهای ترانزیتی مرز ریلی سرخس، رفع گلوگاههای زیر ساختی ترانزیت در پایانه مرزی ریلی سرخس و همچنین کریدور های ترانزیتی و کاهش زمان سیر کالاهای ترانزیتی با راه اندازی و استمرار قطارهای برنامه ای و مستقیم ترانزیتی سرخس به بندر عباس از یک هفته به ۵۳ ساعت از عوامل افزایش ترانزیت ریلی مرز سرخس در سال جاری بوده است و محور ترانزیتی ریلی سرخس در این مدت توانسته سهم ۹۱ درصدی ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص دهد.
مهندس ضیایی مهر تاکید کرد: عمده محمولات ترانزیتی حمل شده در این مدت گوگرد ترانزیتی با ۲۷۳ هزار تن بوده که ۶۸ درصد سهم را داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ برابر شده، کود شیمیایی با ۸۸ هزار تن، ۲۲ درصد سهم داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش داشته و سایر کالاهای ترانزیتی حمل شده از مرز سرخس، پنبه، شمش آلومینیوم و … بوده و عمده مبادی بارگیری کالاهای ترانزیتی، کشورهای ترکمنستان با ۷۵ درصد، ازبکستان با ۲۴ درصد و تاجیکستان با یک درصد سهم بوده است.
مدیر کل راه آهن خراسان اذعان داشت: در بازه زمانی مذکور ۱۸ هزار تن کالاهای ترانزیتی از بندر عباس و ترکیه به مقاصد کشورهای آسیای میانه حمل گردیده که عمدتا حمل و نقل کانتینری بوده است.
مهندس ضیایی مهر در پایان افزود: با توجه به موقعیت راهبردی و ترانزیتی کشور، می توان فرصتها و مزیت های زیادی را برای ترانزیت کشور در نظر گرفت و البته بهره برداری درست و به موقع از این فرصتها و همچنین انجام سرمایه گذاری لازم و تبلیغات گستردۀ همزمان می تواند در بهره برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیتی کشورموثر باشد، لذا نحوه بهره برداری از این مزیتها و فرصتها و برقراری ارتباط حمل و نقلی با کشورهای هدف می تواند نقش برجسته ای در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و کشورهای منطقه و توسعه ترانزیت در نتیجه ارز آوری برای کشور، ایفا نماید.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز