شما اینجا هستید
اخبار عمومی » سهم بخش ریلی از درآمدهای نفتی چقدر است؟

سهم بخش ریلی از درآمدهای نفتی چقدر است؟

یک درصد از حدود ۹۵۹ هزارمیلیارد تومان، رقمی معادل ۹۵۹ میلیارد تومان می‌شود. به این معنا که نزدیک به هزار میلیارد تومان، سهم بخش ریلی از محل صادرات نفت، گاز و میعانات گازی است اما به دلیل اینکه در کشور ما هنوز مطالعات دقیق، کارشناسانه و علمی راهنمای چگونگی تقسیم و تخصیص بودجه‌های جاری و عمرانی نیست و راهکارهای سنتی و قدرت چانه‌زنی به سهم‌خواهی در بهره‌مندی از بودجه حاکم است، اختصاص آن به توسعه حمل‌ونقل ریلی بستگی مستقیمی به‌نحوه مذاکره مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس و حتی کمیسیون عمران دارد.
سهم بخش ریلی از درآمدهای نفتی چقدر است؟
تین‌نیوز |

ارائه مشوق برای توسعه حمل‌ونقل ریلی همان‌قدر که به بدنه فعال این صنعت خدمت خواهد کرد، به همان میزان نیز به نظامندشدن چهره شهرها، کشور و زندگی مردم و محیط زیست خدمت خواهد کرد. این اصلی است که در اکثر قریب به اتفاق کشورهایی که نظام حمل‌ونقلی کارآمد دارند، رعایت‌شده و مشهود است.

به گزارش تین‌نیوز، بنابر گزاره فوق و همچنین دولتی بودن اقتصاد کشور، بسیاری از اقدامات صورت‌گرفته در جهت توسعه صنعت ریلی در ایران مانند تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در آن به تصمیمات دولت بستگی دارد.

وزارت راه‌وشهرسازی و سپس شرکت راه‌آهن ج.ا.ا به‌عنوان صدای بخش دولتی در بخش حمل‌ونقل ریلی، هرساله در تدوین بودجه سالانه خود به ارائه تسهیلات از آبشخورهای مختلف اقتصادی مانند استفاده از درآمد حاصل از فروش نفت، پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و… می‌پردازد.

اخیرا در لوایح بودجه۹۷ تصویب شده است که یک درصد از درآمد حاصل از فروش نفت صرف توسعه صنعت ریلی شود. اینکه دولت چند سالی است نسبت به توسعه حمل‌ونقل ریلی اهتمام جدی از خود نشان داده خوب است، اما کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نکته‌ای است که از آن نمی‌توان غافل بود. جدول زیر روند نزولی قیمت نفت را در دهه اخیر را نشان می‌دهد.

نمودار نفت

در لایحه بودجه ۹۷، منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۹۵۹.۳۱۴ میلیارد ریال ذکر شده است.

حوزه ریلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل‌ونقل است که در برنامه‌های بالادستی، مانند قانون برنامه ششم توسعه بر لزوم توسعه آن تأکید شده است. حتی مقام معظم رهبری هم در این‌باره تأکیداتی داشته و از مسئولان خواسته‌اند برنامه‌های توسعه‌ای در این بخش را با اختصاص سهم بیشتر از بودجه‌های سنواتی به ثمر بنشانند.

حمل‌ونقل ریلی مانند قانون بودجه سال جاری، در بودجه سال آینده نیز یک حکم کلی دارد. به این معنی که بند «الف» ماده ۵۷ لایحه بودجه سال آینده تصریح می‌کند که یک درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز، سهم دولت در قالب بودجه سالانه به وزارت راه‌وشهرسازی به اجرای طرح‌های حمل‌ونقل ریلی اختصاص پیدا کند.

بنابراین یک درصد از حدود ۹۵۹ هزارمیلیارد تومان، رقمی معادل ۹۵۹ میلیارد تومان می‌شود. به این معنا که نزدیک به هزار میلیارد تومان، سهم بخش ریلی از محل صادرات نفت، گاز و میعانات گازی است اما به دلیل اینکه در کشور ما هنوز مطالعات دقیق، کارشناسانه و علمی راهنمای چگونگی تقسیم و تخصیص بودجه‌های جاری و عمرانی نیست و راهکارهای سنتی و قدرت چانه‌زنی به سهم‌خواهی در بهره‌مندی از بودجه حاکم است، اختصاص آن به توسعه حمل‌ونقل ریلی بستگی مستقیمی به‌نحوه مذاکره مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس و حتی کمیسیون عمران دارد.

حال این پرسش‌ها مطرح می‌شود که آیا مجلس این رقم را به بخش ریلی اختصاص می‌دهد؟ و آیا وزارت راه‌وشهرسازی قدرت مذاکره و چانه‌زنی بر سر دریافت این رقم را خواهد داشت؟ نحوه تخصیص این بودجه به چه صورت و به چه بخش‌هایی از این صنعت خواهد بود؟

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز