شما اینجا هستید
اخبار زیربنایی » صرفه جویی 20 میلیون لیتری سوخت با بهره‌برداری از خط ریلی قزوین-رشت

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور عنوان کرد؛
صرفه جویی 20 میلیون لیتری سوخت با بهره‌برداری از خط ریلی قزوین-رشت
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ریلی موجب صرفه‌جویی در سوخت می‌شود گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با بهره‌برداری از خط ریلی قزوین رشت حدود 20 میلیون لیتر در سوخت صرفه‌جویی شده و یقیناً شاهد کاهش آمار تصادفات جاده‌ای نیز خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عباس خطیبی امشب در دیدار با اصحاب رسانه استان در ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به اینکه از اینکه در جمع مردم گیلان حضور داریم خوشحالیم اظهار کرد: طی بیست سال اخیر شاهد افتتاح پروژه خط ریل راه‌آهن با این عظمت در کشور نبودیم.

وی با بیان اینکه بحث کریدور شمال جنوب طی این مدت عملاً حلقه مفقوده‌ای داشته است افزود: با ساخت راه‌آهن قزوین رشت این حلقه مفقوده برطرف می‌شود و بخش عمده‌ای از شبکه‌های ریلی کشور از این طریق به یکدیگر متصل می‌شوند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه این پروژه ۱۶۴ کیلومتر طول دارد گفت: با ساخت این شبکه ریلی یکی از مراکز استان گیلان به شبکه ریلی متصل می‌شود و این مهم جزو سیاست‌های مهم کشور است.

خطیبی با اشاره به اینکه بااتصال رشت به شبکه ریلی بیست و دومین مرکز استان کشور به شبکه ریلی کشور اتصال پیدا می‌کند بیان کرد: راه‌آهن قزوین رشت از ایستگاه سیاه چشمه در بخش شمال غربی قزوین آغاز و با طی کردن کوهین به رودبار، امامزاده هاشم و درنهایت رشت متصل می‌شود.

وی با اشاره به ایستگاه‌های این خط راه‌آهن خاطرنشان کرد: ایستگاه‌هایی در مساحتی بالغ‌بر 70 هکتار ایجادشده‌اند و ایستگاه رشت با طراحی و معماری خاصی که منطبق بر فرهنگ کشور است احداث می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در ساخت ایستگاه‌ها از تکنولوژی مدرن استفاده است گفت: پروژه راه‌آهن رشت قزوین یکی از شاهکارها و افتخارات مهندسی راه‌آهن کشور است و طی 10 سال اخیر پروژه‌ای با این اهمیت ساخته نشده است.

خطیبی با اشاره به کاهش هزینه حمل‌ونقل با استفاده از شبکه ریلی افزود: در کنار تمامی مزایایی که حوزه حمل‌ونقل ایجاد می‌کند با توجه به مزیت گردشگری که در استان گیلان و شهر رشت وجود دارد دراین‌باره نیز اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل آسان، کم‌هزینه و ایمن از مزایای حمل‌ونقل ریلی است تصریح کرد: هراندازه که بتوانیم حمل‌ونقل ریلی را در کشور افزایش دهیم شاهد افزایش رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی می‌شویم.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ریلی موجب صرفه‌جویی در سوخت می‌شود بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با بهره‌برداری از خط ریلی قزوین رشت حدود 20 میلیون لیتر در سوخت صرفه‌جویی شده و یقیناً شاهد کاهش آمار تصادفات جاده‌ای نیز خواهیم بود.

وی حمل‌ونقل ریلی را حمل‌ونقل سبز نامید و گفت: برای این پروژه حدود 40 کیلومتر باید راه‌آهن بسازیم که در حال حاضر حدود ۳۷ کیلومتر در دست‌ساخت قرار دارد.

خطیبی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که این پروژه کمتر از سه سال به اتمام برسد افزود: در ادامه مسیر یقیناً با مباحثی ازجمله تملک مواجه هستیم که پیش‌بینی می‌شود حدود بیست‌وپنج میلیارد تومان برای تملک هزینه شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه به‌طور میانگین حدود 400 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است تصریح کرد: تاکنون یک هزار و 850 میلیارد تومان از ابتدای این پروژه تاکنون هزینه شده و تمامی مسیرهای این پروژه تا زمانی که ایمنی آن تائید نشود اقدامات عملیاتی جابجایی در آن انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون تائید حداکثر سرعت در این خطوط را ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است گفت: با اطمینان اعلام می‌کنیم که هیچ دغدغه‌ای پیرامون مسئله ایمنی درباره این پروژه وجود ندارد.

خطیبی با بیان اینکه گزارش سرقت پیچ‌های مربوط به خطوط این بخش از راه‌آهن را شخصاً اعلام کرده‌ام افزود: هزینه نگهداری از این تجهیزات پرداخت‌شده و پلیس راه‌آهن و شرکت پیمانکار نیز دراین‌باره وظایفی دارند، برخی از سارقین این حوزه دستگیرشده و این خیلی موضوع پیچیده‌ای نیست.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه بعد از انقلاب ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شده و ۹ استان باقی‌مانده خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا 3 سال آینده اردبیل، کردستان، سنندج و چهارمحال بختیاری هم به این شبکه متصل شود.

وی با اشاره به میزان خط ریلی از سال‌های گذشته تاکنون بیان کرد: تا سال ۵۷ حدود چهار هزار و پانصد خط ریلی در کشور داشتیم اما هم‌اکنون 13 هزار و ۷۹۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور داریم که بعد از انقلاب سه برابر شده است.

خطیبی با بیان اینکه طی دو سال اخیر ۹۷۳ کیلومتر راه‌آهن ساخته‌شده که متوسط سالی پانصد کیلومتر است گفت: یکی از جذابیت‌های خاص این راه‌آهن مسیرهای استثنایی آن به‌واسطه جذابیت برای مسافر و ظرفیت گردشگری آن است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود سه هزار و سیصد کیلومتر راه‌آهن در کل کشور در دست احداث است افزود: مطالبات پیمانکاران در این پروژه بسیار اندک است و ساخت پنج هزار و سیصد کیلومتر راه‌آهن در کل کشور در دست مطالعه است.

وی با بیان راه‌آهن‌های دارای سرعت‌بالای دویست کیلومتر را پرسرعت محسوب می‌کنیم تصریح کرد: افزایش سرعت در برخی از مسیرهای راه‌آهن رشت قزوین وجود دارد و تنها راه‌آهن پرسرعت کشور راه‌آهن تهران – قم – اصفهان با چهارصد کیلومتر سرعت است.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز