شما اینجا هستید
اخبار نواحی » فاصله زیاد تا تحقق سهم راه‌آهن کشور براساس برنامه حمل ۳۰ درصدی از مجموع بار کشور

در سمپوزیوم تخصصی حمل ریلی محصولات فولادی در یزد مطرح شد؛

حرکت کند شبکه ریلی کشور در حوزه جابجایی بار

مدیر کل راه‌آهن یزد با اشاره به سهم اندک شبکه ریلی از تناژ بار حمل شده در کشور، گفت: سهم راه‌آهن کشور براساس برنامه باید به ۳۰ درصد از مجموع بار کشور برسد که فاصله زیادی تا تحقق آن داریم.
به گزارش ایران اکونومیست؛ «سید مصطفی داوودی» در اولین سمپوزیوم تخصصی حمل ریلی محصولات فولادی در یزد که در راستای استفاده بهینه از ظرفیت‌های شبکه ریلی در بخش حمل بار با حضور مدیران صنایع فولادی استان برگزار شد، با اشاره به سیاست کلان افزایش سهم شبکه ریلی از حمل و نقل بار کشور به ۳۰ درصد تا افق ۱۴۰۴، گفت: علی‌رغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته ولی در سال گذشته تنها قریب ۹ درصد از حمل بار کشور یعنی حدود ۴۷ میلیون تن توسط شبکه راه‌آهن جابجا شده است.

وی در این باره خاطرنشان کرد: این وضعیت در حالی در کشورمان وجود دارد که در کشور روسیه این سهم به ۸۰ درصد می‌رسد و در اکثر کشورهای دیگر نیز به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد را شامل می‌شود که بیانگر قصور و کوتاهی در این حوزه است.

داوودی با بیان این که برخلاف آنچه در کشورمان روی می‌دهد، عمدتاً حمل بار در شریان‌های اصلی کشورها از طریق شبکه ریلی و توزیع مویرگی کالا از طریق حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود،‌ گفت: اگر از موضوع ۱۶ هزار مورد تلفات جانی تنها در سال گذشته جاده‌های کشورمان بگذریم، در این شرایط ایده‌آل به ازای هر تن حمل بار از طریق شبکه ریلی فقط یک هفتم سوخت در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر این که حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مکمل یکدیگر هستند و هر دو باید مورد اهتمام باشد، اظهار کرد: مصرف سوخت بالا در بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور در شرایط کنونی اقتصادی باعث شده که این روش حمل بار صرفه اقتصادی لازم را نداشته باشد.

وی با بیان این که راه‌های کشور ظرفیت تردد بیشتر کامیون‌ها را ندارند، عنوان کرد: در حالی که در کشورهای دنیا باید هر ۱۵ سال اقدام به مرمت آسفالت جاده‌ها کرد، در کشور ما به دلیل تردد زیاد خودروهای سنگین این زمان به کمتر از ۵ سال گاهش یافته و خسارت اقتصادی زیادی را به کشور وارد می‌کند.

مدیر کل راه‌آهن یزد از اهتمام دولت تدبیر و امید به موضوع توسعه سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی قدردانی کرد و گفت: در حالی سهم حمل بار کشورمان در سال گذشته ۴۷ میلیون تن بوده این میزان باید به ۶۲ میلیون تن می‌رسید یعنی ۷۵ درصد از برنامه راه آهن کشور در این باره محقق شده ولی این میزان تحقق در استان ۹۲ درصد بوده است.

وی یادآْور شد: راه‌آهن یزد در حالی که تنها هفت درصد از خطوط ریلی کشور  را در اختیار دارد در سال گذشته قریب ۱۷ میلیون تن بار در این ناحیه جابجا کرده یا به عبارتی سهم ۳۶ درصدی مجموع بار جابجا شده از طریق شبکه ریلی کشور ره به دوش کشیده است.

داوودی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به سهم ۷۸ درصدی صنایع فولادی از حمل و نقل ریلی کشور، این میزان در حال حاضر را ۳۱.۴ میلیون تن ذکر کرد و گفت: این میزان در افق ۱۴۰۴ باید به ۱۰۱ میلیون تن افزایش یابد ولی این در حالی است که تاکنون به رغم سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در حوزه فولاد کشور صورت گرفته، برنامه منسجمی برای توسعه ریلی جهت صادارت این محصولات صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تولید اسمی سالانه ۲۸ تن سنگ آهن، ۱۶ میلیون تن کنسانتره، ۱۶ میلیون تن گندله و چهار میلیون و محصولات فولادی در استان یزد، از حمل تنها قریب به ۱۷ میلیون تن از مجموع آن توسط حمل ریلی به رغم ظرفیت‌های فوق العاده بیشتر این شبکه در استان خبر داد.

مدیر کل راه آهن یزد یکی از دغدغه‌های صاحبان صنایع را باور اشتباه هزینه‌های بالای حمل و نقل ریلی در مقایسه با جاده‌ای خواند و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای به مراتب کمتر است و این هزینه در صورت وجود شرایط و بارگیری مستقیم ریلی برای صاحبان بار و شرکت‌های فولادی بسیار کاهش بیشتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اتصال معادن و صنایع بزرگ به شبکه ریلی می‌تواند نقش به سزایی در تامین مواد اولیه شرکت‌ها و حمل محصولات تولیدی آنها داشته باشد ولی متاسفانه در این حوزه کمبودهایی داریم که با کمک صنایع بزرگی مانند صنایع فولادی و صنعت ریلی قابل رفع می‌شود.

داوودی در پایان نیز به مشوق‌های فعلی دولت برای ایجاد خطوط فرعی ریلی صنایع اشاره کرد و گفت: قطعاً این فرصت مناسبی برای اتصال صنایع فولادی به شبکه ریلی است که اگر از ان استفاه نکنند می‌تواند در سال‌های دیگر وجود نداشته باشد.

«محمدرضا رضایی‌نژاد» مدیر عامل گروه تعاونی پیشگامان یزد نیز در این گردهمایی به عدم استفاده بهینه از سرمای ریلی کشورمان با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب و همسایگان متعدد گلایه کرد و گفت: این در حالی است که کشورمان می‌تواند با تبدیل به مرکز ترانزیت منطقه، درآمدزایی بیش از نفت داشته باشد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری این گروه تعاونی برای ایجاد نخستین بندر خشک کشور در یزد، هدف از این سرمایه‌گذاری که با مشارکت ۴۵ هزار سهامدار این مجموعه در حال شکل‌گیری است را تبدیل این منطقه از کشورمان به هاب لجستیک در کشور و منطقه خاورمیانه ذکر کرد.

رضایی‌نژاد با اشاره به این که با ایجاد بنادر خشک در کشورمان ۳۰ درصد از فعالیت بنادر کنار ساحلی به این مجموعه‌ها منتقل خواهد شد، ایجاد بنادر خشک را در رونق و توسعه حمل و نقل ریلی نیز بسیار موثر دانست.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد زنجیره مدیریت خدمات و تامین کالا از مبدا تا محل مصرف آن به عنوان دیگر برنامه این مجموعه اشاره کرد و گفت: این مقوله را در مورد توزیع مویرگی میوه در کل کشور در دستور کار داریم و هم‌اکنون با کسب مجوز اپراتوری پست در پایتخت به صورت آزمایشی در حال انجام داریم.

گفتنی است، در این سمپوزیم که به همت راه‌اهن یزد و با همکاری بندرخشک پیشگامان یزد برگزار شد، مدیران صنایع و مسئولان پیرامون تویعه حمل ریلی محصولات فولادی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز