• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

لزوم انبوه‌سازی تولید واگن‌های قطار ملی/ استقبال از توانمندی‌های جهاددانشگاهی در این حوزه

  • کد خبر : 31511
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
لزوم انبوه‌سازی تولید واگن‌های قطار ملی/ استقبال از توانمندی‌های جهاددانشگاهی در این حوزه
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در بازدید از روند اجرای پروژه طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو که با حضور رییس جهاددانشگاهی انجام گرفت اظهار امیدواری کرد تا با تشکیل یک کنسرسیوم با همکاری بخش‌های فعال در تولید قطار ملی و کمک ایدور در تأمین منابع مالی لازم، در فاز یک بتوانیم قرارداد تأمین حداقل ۱۰۵ واگن مترو را به امضا رسانده و فناوری کسب‌شده را به تولید انبوه برسانیم.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایسنا، مهندس محسن صالحی نیا، معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی، صبح امروز (۲۱ دی‌ماه) از روند اجرای پروژه طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو در واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی بازدید و در جریان آخرین اقدامات برای تولید قطار ملی قرار گرفتند.

رییس جهاددانشگاهی در این بازدید با اشاره به فرآیند طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو توسط محققان جهاددانشگاهی در پروژه تولید قطار ملی گفت: کار خوبی که در این پروژه شروع‌شده است نباید متوقف شود و با تولید انبوه واگن‌ها مترو می‌توانیم دانش و فناوری کسب‌شده را حفظ کرده و توسعه دهیم.

دکتر طیبی، پروژه تولید قطار ملی را از پروژه‌ها استراتژیک کشور خواند و با بیان اینکه جهاددانشگاهی در اجرای این پروژه ملی به‌عنوان مسئول طراحی و ساخت سیستم رانش واگن‌های مترو که بخش اصلی و فناورانه پروژه بوده فعالیت دارد افزود: با اجرای این پروژه به‌غیراز حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صرفه‌جویی ارزی در زمان هم صرفه‌جویی می‌شود و به‌جای آنکه حداقل ۱۸ ماه در انتظار تولیدکننده چینی سیستم رانش بنشینیم، می‌توانیم ایرادات احتمالی را ظرف چند ماه برطرف کرده و واگن‌های تولیدی را به بهره‌برداری برسانیم.

وی همچنین در این مراسم تأکید کرد: باید مجموعه فناوری‌هایی را که در کشور تولید می‌کنیم تحت یک برند بزرگ همانند شرکت زیمنس آلمان درآوریم تا در آن  صورت بتوانیم دانش فنی تولیدشده را تجاری‌سازی و به تولید انبوه برسانیم.

استقبال از توانمندی‌های جهاددانشگاهی در این حوزه

مهندس صالحی‌نیا نیز با استقبال از توانمندی‌های جهاددانشگاهی که در این بازدید ارایه شد گفت: با توجه به نیازهای توسعه‌ای که در بخش حمل‌ونقل عمومی کشور وجود دارد امیدواریم با توجه به این اقدامات بتوانیم در آینده‌ای نزدیک آرزوی مسئولان ارشد نظام و به‌خصوص مقام معظم رهبری را که همان تأمین نیازهای زیرساختی و استراتژیک کشور به دست تولیدکنندگان و محققان داخلی است، محقق کنیم.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به نقش سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) به‌عنوان بزرگ‌ترین پیمانکار عمومی در پیشبرد پروژه‌های ملی گفت: پیشنهاد من این است تا با تشکیل یک کنسرسیوم با همکاری بخش‌های فعال در تولید قطار ملی و کمک ایدور در تأمین منابع مالی لازم در فاز یک بتوانیم قرارداد تأمین حداقل ۱۰۵ واگن مترو را به امضا رسانده و فناوری کسب‌شده را به تولید انبوه برسانیم. از این مسیر دانش فنی حاصل‌شده با تولید انبوه می‌تواند به سوددهی برسد.

مهندس صالحی‌نیا در تشریح اقداماتی که ایدرو می‌تواند برای به سرانجام رسیدن این پروژه انجام دهد گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به نمایندگی از بخش سیاست‌گذار که همان وزارت صنعت، معدن و تجارت است از دو طریق می‌تواند در قاعده انبوه‌سازی اقدام کند که موضوع اول ایجاد اطمینان و جلب حمایت کارفرما و سفارش‌دهنده پروژه همچون سازمان شهرداریها و دهیاری‌ها و  یا مترو است که باید آنها  اعتقاد و اطمینان لازم را به فناوری تولیدشده به دست آورند و مطمئن شوند که در زمان مناسب پروژه تحویل آنها می‌شود.

وی نقش دیگر این سازمان را در تأمین منابع مالی لازم ذکر کرد و گفت: به ثمر رسیدن چنین پروژه‌هایی نیازمند پیش‌بینی قواعد مالی است و این سازمان می‌تواند برخی از فرایند تأمین مالی را برعهده‌گرفته و در کنار آن هماهنگی‌های لازم جهت فعالیت و مشارکت مالی بخش‌های دیگر همچون بانک‌های مرتبط، معاونت علمی و فناوری و…  را فراهم آورده و آنها را به یکدیگر متصل کند.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) همچنین به موضوع حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی نیز اشاره کرد و گفت: سایر کشورها هم اگر موفق شدند و نتیجه گرفتن، حاصل اطمینان به تولیدکنندگان و محققان خودشان بود.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در ابتدای این بازدید مهندس حمید آب روشن، رییس واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی به تشریح فعالیت‌ها و توانمندی‌های این واحد جهاددانشگاهی پرداخت و مهندس محمد فرزی، مدیر پروژه نیز با اشاره به ابعاد طراحی و تولید سیستم رانش واگن قطار مترو گفت: طراحی و تولید سیستم رانش تاکنون بیش از  ۸۴ درصد پیشرفت داشته‌ که امیدواریم با همکاری سایر تولیدکنندگان تا  ۲۲ بهمن‌ماه فرایند تولید سه واگن و تا پایان سال هفت واگن به اتمام رسد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31511

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.