شما اینجا هستید
اخبار عمومی » نتایج درخشان تحقیق و توسعه در راه‌آهن معدنی BHP استرالیا / راه‌آهن BHP استرالیا با اتصال داشتن به ۹ معدن سنگ ­آهن و دو بندر بارگیری در شمال غربی استرالیا واقع است و با چند ویژگی ممتاز توانسته است موقعیت ویژه‌ای را نه فقط در بازار سنگ آهن بلکه در حمل ریلی مواد معدنی در سطح جهانی بنام خود ثبت کرده است.

نتایج درخشان تحقیق و توسعه در راه‌آهن معدنی BHP استرالیا

راه‌آهن BHP استرالیا با اتصال داشتن به ۹ معدن سنگ ­آهن و دو بندر بارگیری در شمال غربی استرالیا واقع است و با چند ویژگی ممتاز توانسته است موقعیت ویژه‌ای را نه فقط در بازار سنگ آهن بلکه در حمل ریلی مواد معدنی در سطح جهانی بنام خود ثبت کرده است.

وبلاگ عباس قربانعلی بیک-راه‌آهن BHP استرالیا با اتصال داشتن به ۹ معدن سنگ ­آهن و دو بندر بارگیری در شمال غربی استرالیا واقع است و با چند ویژگی ممتاز توانسته است موقعیت ویژه‌ای را نه فقط در بازار سنگ آهن بلکه در حمل ریلی مواد معدنی در سطح جهانی بنام خود ثبت کرده و نقش رهبری و قیمت‌گذاری این محصول را در بازار به دست گیرد، اهم نتایج تحقیقات:

۱-طول قطارها از ۱۳۱ واگن (درسال ۱۹۷۲) به ۳۱۲ واگن (در سال ۲۰۰۵ ) رسید.

دوره گردش واگنها از ۴۰ ساعت (در سال۱۹۷۲) به ۳۰ ساعت (درسال۲۰۰۵) کاهش یافت.

عمر چرخ واگنها از ۳۴۰ هزار تن کیلومتر (درسال ۱۹۸۰) به ۱۹۰۰ هزار تن کیلومتر(در سال ۲۰۰۵) رسید.

عمر ریل در خط مستقیم از ۳۵۰ میلیون (درسال ۱۹۸۰) به ۱۸۰۰ میلیون تن ناخالص (در سال ۲۰۰۵) رسید.

بار محوری از حدود ۲۸ (در سال۱۹۷۰) به ۴۰ تن (درسال۲۰۰۶) و بار خالص هر واگن از ۸۹ به ۱۳۰تن رسید.

در این مدت مصرف سوخت ویژه به کمتر از نصف سالهای اولیه رسید (از ۱۴۵۰ به ۷۲۰ سانتیمتر مکعب بر تن).

بهره وری نیروی انسانی طی سالهای ۹۶ تا ۲۰۰۵ از ۱۲۶ هزار تن به ۳۱۰ هزار تن بر نفر افزایش یافت.

*قابل توجه اینکه بهره وری لکوموتیو این شرکت حدود سه برابر و بهره وری واگن نیز حدود چهار برابر متوسط دنیا است.

بنا به گزارش مجله Railway Gazette در۲۱ ژوئن ۲۰۰۱ رکورد حمل سنگین‌ترین قطار دنیا که قبلاً متعلق به آفریقای جنوبی بود توسط BHP شکسته شد، این قطار با ۶۸۲ واگن و ۷۳۵۳ متر طول و وزن ۹۹۷۳۲ تن ناخالص و بیش از ۸۲۰۰۰ تن خالص سنگ آهن با ۸ لکوموتیو ۶۰۰۰ اسب GE در پنج موقعیت توسط یک راننده هدایت شد.

قابل ذکر اینکه معاون این شرکت آقای مایک داربی به خبرنگار RG در حاشیه هفتمین کنفرانس بین المللی اتحادیه قطارهای سنگین (IHHA) در بریسبان استرالیا گفت که این رکورد فرصتی بود تا فناوری را به حداکثر برسانیم. و اینکه شما باید مستمرا چیزهای مختلف را آزمایش کنید که اگر چنین نکنید نمی‌دانید چه کاری میتوانید انجام دهید.

در آن سال­ها روزانه ۹ قطار باردار ۲۶۰۰۰ تن سنگ آهن را با ۲۲۴ واگن به وزن ناخالص ۳۲ هزار تن با چهار لکوموتیو ۴۰۰۰ اسب Dash 8 یا سه لکوموتیو ۶۰۰۰ اسب AC6000CW ساخت GE حمل می‌نمودند، (طول خطوط ایستگاههای راه آهن مذکور در آن زمان برای ۳۳۶ واگن پیش بینی شده بود). حمل بار این راه‌ آهن در سال ۱۹۹۸ به بیش از ۶۶ میلیون تن رسید و هدف ایشان رسیدن به ۸۰ میلیون تن در دهه بعدی آن زمان بود یعنی تا سال ۲۰۱۰.

قطارهای مسیر کوه نیومن به بندر هدلند با سه ترکیب ۱۰۴، ۲۰۸ و ۳۱۲ واگن اعزام می‌گردیدند و برای حفاظت از آنها در این راه‌آهن از ۱۲ دستگاه تشخیص گرمی سرمحور و گرمی چرخ، یک دستگاه تشخیص چرخ سرد، یک دستگاه تشخیص بریدگی چرخ، سه باسکول دینامیک، دستگاه تشخیص صوتی وضع یاتاقان، چند دستگاه تشخیص افتادگی تجهیزات واگن، سیستم تخلیه اتوماتیک اطلاعات لوکوموتیو و دستگاههای پردازش تصویر برای اندازه‌گیری پروفیل چرخ واگن و ۳۷ قطعه و مجموعه در آن استفاده میگردید. علاوه بر این تجهیزات از چند واگن مجهز به سنسورهای مختلف استفاده می شود تا نیروهای عمودی سیستم تعلیق، شتاب چرخ، نیروهای طولی قطار، شتاب طولی، پایداری عرضی، تنش های بدنه و ضربه ‌گیر، دما و فشار هوای لوله ترمز اندازه‌گیری شود.

هرچند نوع قلاب مورد استفاده در این راه­آهن با نوع قلاب موجود در راه ­آهن ایران (ظرفیت کمتر) متفاوت است ولی استفاده از این تجربیات و توجه به تحقیق و توسعه و آینده نگری بویژه در بخش حمل­ و نقل ریلی میتواند علاوه بر تقویت سهم بازار معادن ایران در صحنه جهانی موجب سودآوری بیشتر این معادن و رونق بیشتر این بخش مهم اقتصادی ­شود.

 

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز