شما اینجا هستید
اخبار عمومی » وجود ۳۳۵۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا در کشور

خیر اله خادمی در حاشیه مراسم افتتاحیه راه آهن میانه-بستان آباد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌بندی‌ها مقرر شد که پنج مرکز استان شامل استان‌های همدان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و گیلان را به شبکه ریلی متصل کنیم.

وی افزود: پروژه های مربوط به چهار استان در دو سال گذشته با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسیدند و پنجمین استان هم که باید به مسیر ریلی متصل می‌شد، آذربایجان شرقی بود.

وی گفت: آذربایجان شرقی به شبکه ریلی متصل بود، اما مسیری که امروز با حضور دکتر روحانی افتتاح می‌شود، مسیری ویژه و جدید است؛ چرا که این مسیر صعب‌العبور بوده و سرتاسر ۲۰۰ کیلومتر مسیر میانه-تبریز، از چین خوردگی‌های کوه‌های مسیر عبور می‌کند و این پروژه، اقدامی بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

خادمی با بیان اینـکه مسیر میانه-بستان آباد، اولین مسیر دو خطه‌ای است که طراحی آن از صفر انجام شده، اظهار کرد: این مسیر، میانبر بوده و تمام ابنیه‌ها، سازه‌ها و پل‌های مسیر به صورت دو خطه اجرا شده است.

وی بیان کرد: این خط آهن، مسیر فعلی را ۱۱۴ کیلومتر کوتاه‌تر کرده و برای مردم و اقتصاد منطقه بسیار مفید بوده و مردم تمایل بیشتری برای استفاده از آن دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ۶۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در این پروژه انجام شده است که دو برابر بزرگ‌‌ترین سد خاکی کشور بوده و حدود ۱۵ کیلومتر پل و تونل در داخل مسیر وجود دارد که تا بستان آباد ۹ کیلومتر است.

وی اضافه کرد: طول مسیر از میانه تا تبریز ۲۰۴ کیلومتر بوده و امروز در فاز اول حد فاصل میانه- ترکمنچای-بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه اعتبار صرف شده برای این طرح نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان و قیمت روز پروژه بالای پنج هزار میلیارد تومان است گفت: این پروژه، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است و این مسیر ریلی یکی از کریدورهای اصلی ریلی به سمت شمال غرب کشور و ترکیه به شمار می‌آید . در ادامه این مسیر از آذربایجان غربی و ترکیه، مسیر قدیم جاده ابریشم عبور می‌کند.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز