شما اینجا هستید
اخبار عمومی » پروژه راه آهن کرمانشاه انتخاباتی نبود!

پیرو گزارشی تحت عنوان «دزد آمد، قطار نیامد» در صفحه ۵ شماره ٣٩٠٢ روز گذشته ٢٠/۶/٩٧ روزنامه اعتماد، مدیرکل روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جوابیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیرو گزارشی تحت عنوان «دزد آمد، قطار نیامد» در صفحه ۵ شماره ٣٩٠٢ روز گذشته ٢٠/۶/٩٧ روزنامه اعتماد، مدیرکل روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جوابیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

«قطار آمد – دزد رفت»

راه‌آهن ملایر -کرمانشاه به‌عنوان یکی از پنج پروژه ریلی دارای اولویت در دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت و اتمام ریل‌گذاری آن تا پایان دولت یازدهم وعده داده شد. بر همین اساس در یازدهم مردادماه بر طبق وعده داده‌شده جشن پایان ریل‌گذاری این خط ریلی برگزار شد که گزارش‌های تصویری متعددی که در همان زمان از اتمام ریل‌گذاری راه‌آهن ملایر-کرمانشاه و ورود قطار به ایستگاه در شبکه‌های مختلف سیما و خبرگزاری‌های متعدد منتشر شد، خود گواه این مدعاست. پس مسئله ذکرشده در گزارش منتشرشده در روزنامه اعتماد درباره انتخاباتی بودن وعده‌های داده‌شده و به ثمر نرسیدن آن‌ها، امری خلاف واقع است.

بخش دیگری از گزارش مذکور اشاره به آماده نبودن ایستگاه‌های قطار در این مسیر دارد که این موضوع نیز خلاف واقعیت موجود است. ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه به‌عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن در دست ساخت در کشور از نظر زیربنا، امکانات و تجهیزات پیش‌بینی شده برای تعمیر و نگهداری قطارهای مسافری و باری و دارای ٣ سکو مسافری با ١٠ هزار مترمربع سایبان که امکان مسافرگیری همزمان ۶ رام قطار به نقاط مختلف کشور را دارد هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است و بخش مسافری آن در حال طی تشریفات تحویل به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که پس از استقرار پرسنل راه‌آهن به صورت رسمی بهره‌برداری می‌شود.

ایستگاه راه‌آهن فیروزان به عنوان دیگر ایستگاه واقع در این مسیر نیز از خردادماه سال جاری آماده بهره‌برداری بوده است. در رابطه با اشاره به سارقین خطوط ریلی به عنوان مانع اصلی بهره‌برداری از راه‌آهن کرمانشاه در گزارش آن جریده محترم نیز لازم به ذکر است که پس از وقوع این رخداد در کمتر از ٢۴ ساعت خطوط ریلی به سرقت رفته-که حجم بسیار اندکی را نیز شامل می‌شد- با خطوط جدید جایگزین و مسیر تکمیل شد و عبور مکرر قطارهای عملیاتی از این مسیر بدون هیچ‌گونه مشکلی به طور روزانه در حال انجام است.

بلاتکلیفی راه‌آهن ملایر-کرمانشاه و عدم بهره‌برداری از این مسیر مسئله دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده است که متاسفانه نشان از عدم توجه نگارنده به مراحل ساخت و توسعه شبکه ریلی دارد. دو مرحله اساسی در بهره‌برداری از هر خط ریلی وجود دارد. مرحله اول شامل تکمیل زیرسازی و ریل‌گذاری است و مرحله دوم به تکمیل عملیات روسازی و تجهیز ساختمان ایستگاه‌ها جهت تحویل به راه‌آهن اختصاص دارد. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای عبور قطارها از خطوط جدید دارای الزاماتی است که باید بر اساس آنها از سیر ایمن قطارها اطمینان حاصل کند.

در همین راستا کمیسیون‌هایی متشکل از صاحب‌نظران خط و ابنیه فنی، ناوگان ریلی، بهره‌برداری حفاظت و ایمنی شبکه ریلی از خط ریلی بازدید و در صورت وجود نواقص نسبت به اعلام آنها جهت رفع نقص اقدام می‌کنند و مجددا از مسیر بازدید به عمل می‌آورند تا هر خط ریلی جدیدالاحداثی بدون هیچ‌گونه نقصی به لحاظ ایمنی به صورت رسمی افتتاح شود.

در این فاصله زمانی قطارهای عملیاتی طبق دستورالعمل‌های ایمنی خاص از مسیر ریلی نوساز عبور می‌کنند. امری که از یازدهم مردادماه تاکنون به وفور در راه‌آهن ملایر-کرمانشاه قابل مشاهده است و روزانه حداقل ٣ رام قطار حمل بالاست در این مسیر سیر کرده و عملیات تکمیلی را انجام می‌دهند. بنابراین پس از انجام مراحل فوق و تایید راه‌آهن این خط ریلی آماده بهره‌برداری رسمی خواهد بود.»

 

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز