شما اینجا هستید
اخبار عمومی » چهار خطه شدن مسیرهای ریلی حومه‌ای تهران / تکمیل خط دوم راه‌آهن تهران-قزوین

معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن خبر داد:
مسیرهای ریلی حومه‌ای تهران طی ماه‌های آینده چهارخطه می‌شود
محورهای ریلی حومه‌ای از جمله تهران – گرمسار و تهران – پرند در ماه‌های آینده چهار خطه خواهند شد.
به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمد زاده معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن، در حاشیه نشست تخصصی معاونین و روسای تابعه پلیس راه‌آهن در جمع خبرنگاران بابیان اینکه در اطراف شهر تهران سالانه یک میلیارد سفر حومه‌ای انجام می‌شود که ۴۰۰ میلیون سفر آن در بخش‌هایی است که مسیر ریلی وجود دارد، گفت: خط چهارم قطار حومه‌ای تهران ـ گرمسار، ۸۰ درصد در بخش‌های زیرسازی و روسازی پیشرفت دارد ضمن اینکه چهار خطه شدن خط آهن تهران ـ کرج نیز در حال انجام است اما کل مسیر دوخطه شده و تردد مسافر در آن‌ها در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن بابیان اینکه برای توسعه قطارهای حومه‌ای ۴۰۰ دستگاه ریل‌باس موردنیاز است، افزود: اگرچه امکان ساخت ریل‌ باس در کشور وجود دارد اما به دنبال تعیین روشی برای تأمین مالی ساخت ریل‌باس در داخل کشور هستیم.
محمد زاده درباره اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه، باید شرکت قطارهای حومه‌ای ایجاد شود که اساسنامه آن در گروه اجتماعی دولت به تصویب رسیده و در صورت تائید آن، در هیئت دولت اجرایی خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مسیرهای ملایر ـ کرمانشاه، تهران ـ همدان و تهران ـ ارومیه و احتمالاً قزوین ـ رشت تا پایان سال جاری زیر بار ترافیک مسافر خواهد رفت، افزود: مسیر میانه ـ تبریز نیز سال آینده افتتاح خواهد شد؛ البته پلیس راه‌آهن در این مسیرهای جدید مستقر نشده و باید فعالیت پلیس در محورهای جدید ریلی تثبیت شود.
محمد زاده در مورد توسعه بخش ناوگان راه‌آهن نیز خاطرنشان کرد: در حوزه عملیات در ۳ سال اخیر حجم تعداد قطارهای درحرکت، افزایش چشمگیر داشته است و برای مثال مسیری که ۲ قطار در روز داشت در حال حاضر به ۲۰ قطار رسیده است.

تکمیل خط دوم راه‌آهن تهران-قزوین
از سوی دیگر مدیرعامل راه‌آهن از تکمیل خط دوم راه‌آهن تهران – قزوین خبر داد و ابراز امیدواری کرد: قزوین ـ زنجان نیز در دهه فجر سال آینده دوخطه شود.
وی با اشاره به اینکه راه‌آهن تهران ـ پرند در بخش‌هایی از مسیر، چهار خطه شده و ظرفیت قطار حومه‌ای تهران ـ قم با تراک‌بندی افزایش می‌یابد، با تأکید بر حفظ توان عملیاتی ناوگان حمل‌ونقل ادامه داد: در خصوص بدهی شرکت‌ها به راه‌آهن، هرگز عملی که منجر به توقف سرویس‌دهی آن‌ها بشود انجام نداده‌ایم و همچنان رویکرد ما حفظ توان عملیاتی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی است.
به گفته محمد زاده، قرارداد روسیه که با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های روسی منعقدشده در حال اجراست.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز