مدیرکل راه آهن شرق خبر داد:
رشد ۱۱ درصدی بارگیری در راه آهن شرق
مدیر کل راه آهن شرق گفت: در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ بارگیری در این اداره کل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه آهن شرق: حسن ماسوری گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در چند ماه اخیر و تلاش مضاعف کارکنان این اداره کل شاهد افزایش چشمگیر شاخص های حمل بار در شش ماهه اول سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته و نیز در مقایسه با سایر نواحی راه آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی افزود: در شاخص تناژ بارگیری در امسال به میزان سه میلیون و ۱۳ هزار و ۷۸۰ تن بار شامل سنگ آهن، سیمان، بالاست، زغالسنگ و کنسانتره سنگ آهن در این منطقه حمل شده است که بدون احتساب دو مبدا بارگیری در ایستگاههای سه چاهون و بیشه در نسبت به شش ماهه اول سال گذشته بارگیری دو میلیون و ۷۱۳ هزار و ۷۲۴ تن از رشد ۱۱ درصدی برخوردار است و درآمد حاصل از بارگیری ناحیه نیز ۷۳ درصد رشد داشته است.
مدیر کل راه آهن شرق گفت : در شاخص تن کیلومتر خالص بار حمل شده نیز با دو میلیارد و ۶۱۵ میلیون و ۹۴۶ هزارو ۴۳۴ تنکیلومتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته سال گذشته با یک میلیارد و ۹۴۱ میلیون ۶۴۷ هزار ۶۸ تن کیلومتر شاهد رشد ۳۵ درصدی بودهایم و تن کیلومتر بار ناخالص حمل شده توسط این اداره کل در شش ماهه اول امسال نیز چهار میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۴۸۵ هزارو ۸۹۵ تن کیلومتر می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان سه میلیارد و ۴۲۹ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۹۴۹ تن کیلومتر از رشد ۲۸ درصدی برخوردار است.
وی ادامه داد: عمده این بارها از مبدا معادن سنگ آهن سنگان، معادن زغال سنگ پروده و تربت حیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس، زرین شهر اصفهان، جلال آباد کرمان، فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل می شوند.
ماسوری تناژ صادرات این اداره کل را ۴۹ هزار و ۲۴۶ تن اعلام کرد که به نسبت صادرات شش ماهه سال گذشته به میزان ۴۱ هزار و ۹ تن ۲۰ درصد رشد دارد و درآمد صادرات نیز از رشد ۱۱۳ درصدی برخوردار است.
وی راه آهن شرق ( خط آهن بافق – طبس – مشهد) را بعنوان محور طلایی و رگ حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور دانست و خاطرنشان ساخت: معادن سنگ آهن سنگان در شرق استان خراسان رضوی با دارا بودن ذخیره بیش از ۲/۱ میلیارد تن سنگ آهن بزرگترین ذخایر خاورمیانه و پایتخت سنگ آهن ایران و یکی از غنی ترین مناطق جهان از نظر معادن سنگ آهن است به نحوی که در حال حاضر سالانه ۷ میلیون تن سنگ آهن ( به فرم دانه بندی ، کنستانتره و گندله ) از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانه های ذوب آهن ، فولاد و بنادر جنوبی کشور جهت صادرات ارسال می گردد که حدود ۴۰% آن توسط راه آهن حمل می شود.
مدیرکل راه آهن شرق افزود: در افق ۱۴۰۰ حمل ۲۵ میلیون تن بار از منطقه سنگان برآورد شده است که می بایست بخش عمده ای از این بار با شبکه ریلی حمل شود که با ظرفیت های بسیار خوب این منطقه تحقق این مهم دور از دسترس نیست دراین راستا با سرمایه گذاریهای عظیم، کارخانجات و صنایع مرتبط بسیاری در منطقه ایجاد و یا در حال احداث میباشد. اهمیت این چشمه بارگیری برای حمل و نقل ریلی و مزایای اقتصاد ملی و منافع جامعه از حمل این بار عظیم توسط راه آهن باعث شده توسعه زیر ساخت ها ، ارتقاء ظرفیت شبکه ریلی و شناسایی و رفع گلوگاه ها مورد توجه مسئولین قرارگیرد چرا که براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بایستی حمل بار از جاده ها به ریل منتقل گردد.
لازم به ذکر است اداره کل راه آهن شرق با ۱۰۰۰ کیلومتر خط اصلی بزرگترین منطقه ریلی کشور است که در محدوده سه استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد واقع شده و علی رغم قدمت کم توانسته است در بسیاری از شاخص های عملکردی از نواحی با سابقه راه آهن سبقت بگیرد.
روابط عمومی اداره کل راه آهن شرق