آرم شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
این آرم از دو بال ( گشوده در حال پرواز) و یک چرخ (ویژه خطوط ریلی) و یک لوزی (عمودی) چون اولین خط راه آهن ایران از شمال به جنوب بوده تشکیل شده است.
اتصال محوری بال ها به چرخ و شیوه بازنمایی چرخ حرکتی سریع و امن را به مخاطب القا می کند.
طراح: فردریک تالبرگ
از معدود آرم هایی که طی سالیان متمادی تغییری نداشته و همچنان نیز استفاده می شود آرم شرکت راه آهن ایران است.
«فردریک تالبرگ» که اصالتا سوئدی بود، سال ۱۳۰۱ به ایران مهاجرت میکند. چندی بعد که راه آهن سراسری آغاز به کار میکند، به استخدام راه آهن درمیآید و برابر مصوبه مجلس شورای ملی در سال ۱۳۱۴ تابعیت ایرانی میگیرد.
از طراحی آرم راه آهن گرفته تا رئیس انبارهای راه آهن ، مدیر نشریه و مبدع جشن بیست سالگی راه آهن، همه و همه از خدمات اوست.
تالبرگ برای فیلم «آبی و رابی» که نخستین فیلم صامت سینمای ایران است (کارگردان: آوانس اوگانیانس)، نقاشیهایی کشید که «خان بابا معتضدی» با استفاده از آنها، تیتراژ «آبی و رابی» را ساخت. همچنین نخستین تصویرگریهای مجله اطلاعات هفتگی کار اوست و زندهیاد احمد شهیدی زمانی که نخستین سردبیر این نشریه بود، او را به کار دعوت کرد.
«فردریک تالبرگ» خدمات فراوانی به فرهنگ و هنر ایران کرد و در سالهای پایانی زندگیاش دچار بیماری شد و در زمان تصرف راه آهن در ایران در جنگ جهانی دوم به صورت ناشناس راه آهن را ترک کرد.