فعالیت راه آهن دمشق-امان ازسرگرفته می شود
پس از بازگشایی گذرگاه مرزی سوریه به اردن، فعالیت خط راه آهن دمشق – امان از سرگرفته می شود.
به گزارش ایرنا، روزنامه الوطن سوریه به نقل از مدیر راه آهن درعا گفت: این سازمان پس از آزادسازی استان درعا از وجود تروریست ها ، برای تعمیر و بازسازی این خط ریلی میان دو کشور سوریه و اردن تلاش می کند.
‘نعیم القراعزه’ افزود: تروریست ها به تاسیسات زیربنایی راه آهن در سوریه آسیب وارد کردند که بیشترین مشکل در ایستگاه استان درعا است.
وی اضافه کرد: ایستگاه های المسمیه، خبب، جباب و خربه غزاله در سوریه نیز به شکلی کمتر آسیب دیده اند.
مدیر راه آهن درعا ادامه داد: این محور در سال های پیش از بحران (جنگ حدود هشت ساله) نقش مهمی در حمل و نقل کالا داشته است.
وی افزود: کمیته های فنی ویژه ای برای بازسازی راه آهن دمشق – امان تشکیل شده است.
پس از بازگشایی گذرگاه ‘نصیب – جابر’ در مرز سوریه و اردن روزانه دو هزار و 100 مسافر از این معبر عبور می کنند.
این معبر در بخش سوری با نام نصیب و در طرف اردن با نام جابر شناخته می شود و به همین خاطر از سمت اردن به نام گذرگاه جابر – نصیب و ازسوی سوریه به گذرگاه نصیب – جابر شناخته می شود.
اردن و سوریه پس از پاکسازی گذرگاه مرزی نصیب از ترویست ها، این معبر مهم را بازگشایی و فعالیت های بازرگانی و تجاری دوباره از این گذرگاه مرزی به طور رسمی آغاز شد.
گذرگاه نصیب به دلیل عبور کالاها و محصولات اردن، لبنان، سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فعال ترین گذرگاه مرزی سوریه و اردن است.
پیش از آغاز بحران سوریه روزانه حدود 6 هزار و 300 دستگاه کامیون از هر طرف این گذرگاه عبور می کرد.
ارتش و نیروهای مسلح سوریه تیرماه سال جاری بر گذرگاه نصیب در جنوب شرق درعا و در مرزهای مشترک با اردن مسلط شدند.
سوریه از اسفندماه 1389 شاهد بحران ناشی از توطئه برخی کشورهای منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی بود که به همین خاطر از روزهای اول بحران این گذرگاه ها ناامن و در ادامه با تشدید بحران به طور کلی بسته شد و اکنون پس از حدود هشت سال بار دیگر می رود که فعالیت گذرگاه های سوریه با توافق دولت های همسایه بازگشایی و فعالیت های آن شکل عادی به خود بگیرد.