قائم مقام راه آهن در حوزه ایستگاههای هوشمند خواستار شد:
شاهکارهای جدید مهندسی در راهآهن طراحی و اجرا شود
لازمه تحقق ایستگاههای هوشمند ریلی، درک صحیح و باور مزایای آن در مدیران شهری است.
به گزارش روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری قائممقام راهآهن در سمینار بررسی پروژههای Mainline و ایستگاههای هوشمند در شهر هوشمند که ۷ آذرماه در ساختمان مرکزی راهآهن برگزار شد، گفت: در برنامههای راهآهن افزایش دانش و مطالعات درحوزههای مختلف و اجرایی شدن آنها مورد تأکید است.
وی با اشاره به برخی از موفقیتهای مهندسی افزود: در ایران سابقه شاهکارهای مهندسی مختلف از جمله پل ورسک یا میدان آزادی وجود دارد و ضرورت دارد تا مدیران و کارشناسان ارشد راهآهن نیز شاهکارهای جدیدی را طراحی و اجرا کنند.
قائممقام راهآهن با بیان اینکه باید به سمت عملکردی متفاوت و بهتر از گذشته حرکت کنیم، خطاب به مدیران راهآهن گفت: پیشنهاد مشخص برای بهبود و عملیاتی کردن ایدههای مطلوب در ایستگاهها و ساختمانهای راهآهن ارائه شود.
عاشوری با یادآوری اینکه رویکرد ایستگاه هوشمند به سمت افزایش خدمات و حرکت از خدمات ریلی به خدمات شهری و عمومی است، اضافه کرد: اطلاعرسانی و برنامهریزی در زمینه هوشمند سازی ایستگاهها ضروری است که در این زمینه میتوان ۵ تا ۶ شهر هدف را دربازه زمانی ۶ ماهه تعریف و مدیران راهآهن با تبادلنظر مستقیم با مسئولین شهری اهمیت این موضوع تبیین وتشریح کنند.
قائممقام راهآهن بر طراحی برتر ایستگاهها و معماری آن تأکید کرد و گفت: در این زمینه ایدهها و مطالعات دانشجویی خوبی انجامشده و معاونت فنی و زیر بنایی میتواند برای اجرای آن پیشنهادهای مشخصی را ارائه دهد.
وی با بیان اینکه رویکرد مدیران راهآهن رویکردی آیندهگرا است، گفت: فعالیتهای مطالعاتی و مهندسی برای مدیران راهآهن از اهمیت ویژهای برخوردار است و در تلاش برای پرورش و افزایش توانمندی مدیران برای مدیریت بهتر هستیم.
تأکید بر نتایج اجرایی پروژههای ریلی
مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راهآهن هم در این سمینار تأکید کرد: تلاش این معاونت تعریف پروژههایی است که نتایج عملی داشته و باعث افزایش بازدهی راهآهن شود.
وی با اشاره به اهمیت موضوعات مطالعاتی و بهروز گفت: این معاونت با تشکیل کارگروهی از سال ۹۴ تلاش کرده تا پروژههای بینالمللی و تجربیات موفق ریلی دیگر کشورها را بررسی کند و علاوه بر کارهای اجرایی، تکلیفی و مورد مطالبه، سازمان هم در تلاش است تا ارتباط بیشتری را با دانشگاههای معتبر کشورهای جهان برقرار کند.
وی گفت: تاکنون ۴۰ پروژه بینالمللی توسط کارگروه معاونت فنی و زیر بنایی شناسایی شده است.
یزدانی با اشاره به اینکه در پروژه mainline و ایستگاههای هوشمند در شهر هوشمند بیش از ۲ هزار صفحه ترجمهشده که در اختیار همکاران قرارگرفت، تأکید کرد: این دو پروژه با نگاه مقاومسازی زیربنا با ادوات مختلف و تشکیل ایستگاه هوشمند در شهر هوشمند تعریفشده است.
وی موضوعات مورد توجه در این دو پروژه را مقدمهای برای برگزاری همایش next station در سال آینده خواند و گفت: در جهان امروز توقع از ایستگاهها در سطح دنیا افزایش یافته است و کشورمان با سرعت خوبی به این سمت حرکت میکند.
تغییر نگرش به مفهوم خدمات ایستگاهی
همچنین وحید علی قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیر بنایی در این سمینار با اشاره به تغییر نگرش در حوزه مفهوم خدمات ایستگاهی گفت: این رویکرد موجب افزایش مسافران ریلی و استقبال از راهآهن میشود.
وی با اشاره به مفهوم تازه ایستگاه راهآهن گفت: امروز انتظار میرود تا ایستگاههای راهآهن علاوه خدمات ریلی، پاسخگوی نیازهای مراجعین و حتی مجاوران ایستگاهها باشد.
علی قارداشی با تأکید بر اینکه در رویکرد جدید ایستگاه باید به هر طریق ممکن مراجعه به آنها افزایش یابد، افزود: ۲۴ ساعته بودن خدمات ایستگاهی از جمله فرصتهای مورد توجه راهآهن است که علاوه بر خدماتدهی در ساعات مختلف روز، امنیت و رونق اقتصادی به دنبال دارد.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیر بنایی با اشاره به تجربه تغییر کاربری فضای های ایستگاهها در کشورهای مختلف دنیا، گفت: ساختمانها و فضای بزرگ دپو در راهآهن نسبت به سایر فضاهای شهری ارزانتر بوده و میتواند به فضای تحقیقاتی و همکاری با استارت آپ ها تبدیل شوند.
وی افزود: این امر توجه جوانان به ایستگاه راهآهن را به دنبال دارد و میتوان از ایدههای آنها در توسعه حملونقل ریلی بهره برد.
علی قارداشی استفاده از فضای ایستگاهی برای همایشها و جشنواره های شهری را یکی دیگر از خصوصیات ایستگاههای هوشمند عنوان و اضافه کرد: بازتاب تاریخ و فرهنگ در بازسازی ایستگاهها عاملی است که مردم را به ایستگاههای راهآهن جذب میکند.