نبود ضمانتنامه معتبر بانکی سرمایهگذار خارجی؛ مشکل پروژه برقیسازی قطار مشهد ـ تهران
۸۰ درصد صادرات ریلی کشور از خراسان رضوی انجام شده است/خراسان رضوی رتبه اول جابهجایی ریلی برونشهری کشور را دارد
مدیرکل راهآهن خراسان گفت: باوجود گلایهمندیهای موجود در بخش صادرات ریلی باید بگوییم که ۸۰ درصد صادرات ریلی کشور از خراسان رضوی انجام شده است.
محمدحسین ضیائیمهر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: حمل و نقل بستر شکوفایی اقتصاد هر کشور بوده و اگر خللی در آن ایجاد شود تبعات نامطلوب آن بر تولیدکننده، مصرفکننده و صادرکننده اثر منفی میگذارد.
وی افزود: خوشبختانه در خراسان رضوی شاخصهای حمل و نقل ریلی به واسطه وجود بارگاه منور رضوی از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و فعالیت اداره کل راهآهن خراسان در دو بخش مسافری و باری انجام میشود که در بخش مسافری از در ۸ ماهه نخست سال ۹۷، ۹ میلیون ۸۲۵ هزار ۷۵۶ نفر از ابتدای امسال از ۲۸ مرکز استان به مشهد و بالعکس جابهجا شدند که نسبت به ۸ ماهه سال قبل رشدی ۲۸ درصدی داشته است و خراسان رضوی رتبه اول جابهجایی ریلی برونشهری کشور را دارد.
مدیرکل راهآهن خراسان با بیان اینکه گرایش مردم در سفر با قطار ایمنی سفر، بهدلیل بهصرفه بودن قیمت و عدم گرانی بلیت بیشتر از سایر وسایل حمل و نقل بوده است، خاطرنشان کرد: این مدت ۷۰ هزار ۵۰۲ زائر خارجی جابهجا شدند که ریلی ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و متوسط ضریب اشغال قطارها از ۷۵ درصد به ۸۶ درصد افزایش داشته و رشدی ۱۱ درصدی را در این بخش شاهد بودهایم و در مسیر تهران ۱۱ درصد، در مسیر کمربندی ۱۸ درصد و در مسیر حومهای ۷۰ درصد رشد را داشتهایم.
ضیائیمهر تصریح کرد: ۹۵ درصد قطارها از مبدا مشهد طبق ساعت مندرج در بلیت به سمت مقصد حرکت کردند و میانگین زمان تاخیر ۵ درصد مابقی هم ۴۵ ثانیه بوده و نسبت به سال گذشته ۵۰ ثانیه کاهش در تاخیر را داشتهایم.
وی تاکید کرد: سامانه اطلاعرسانی و رسیدگی به شکایات مسافران با شماره ۰۲۱۵۱۴۹ فعال است و سال گذشته تعداد کل شکایات ۶۹ مورد بوده که امسال به ۴۱ مورد رسیده و ۲۱ درصد کاهش شکایات مردمی را داشتیم و عملکرد اداره کل راهآهن خراسان با بالاترین میزان رضایتمندی و کمترین میزان شکایت همراه بوده است.
مدیرکل راهآهن خراسان با اشاره اینکه متوسط عمر ناوگان مسافربری ۳۰ سال است، بیان کرد: این میزان در قطارهای فعال در مسیر مشهد که بیشترین تردد را در سطح کشور دارد ۱۸ سال بوده و این عدد ۱۲ سال از میانگین کشوری پایینتر بوده و قطارهای این مسیر جوانتر از سایر قطارها هستند.
ضیائیمهر گفت: افزایش قیمت بلیت نداشتهایم و اگر دفاتر فروش بلیت مبلغی بالاتر از قیمت درج شده در بلیت از مسافر دریافت کنند خلاف قانون بوده و اگر شکایتی دریافت شود بلافاصله رسیدگی شده و با فرد متخلف طبق قانون برخورد خواهد شد.
وی افزود: بحث برقیسازی مسیر مشهد به تهران چند سال است که در حال پیگیری بوده و هزینه اجرای آن ۲ میلیارد دلار است و در پروژههایی که تامین فاینانس خارجی دارد ۱۵ درصد سهم دولت است و سهم دولت ۱۵۰ میلیون دلار و معادل هزار میلیارد تومان بوده که در اواخر سال گذشته با وجود محدودیتهایی که بود پرداخت شد و مابقی باید از طرف شرکت چینی طرف قرارداد پیگیری شود که باید تعهدات خود عمل کند.
مدیرکل راهآهن خراسان در رابطه با آخرین وضعیت مسیر ریلی مشهد به گرگان، گفت: این پروژه یکی از پروژههای اولویتدار دولت و وزارت راه و شهرسازی بوده و مسئولان ۳ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان نیز بهطور جد پیگیر اجرای این پروژه ملی هستند.
ضیائیمهر تصریح کرد: در بخش باری ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تن بار از طریق حمل و نقل ریلی جابهجا شده که رشدی ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل داشته که از میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن با ۴۲ درصد رشد مربوط به حوزه بینالملل بوده است و در مرز ریلی سرخس رشدی ۷۷ درصدی را داشتهایم که ۱۲۰ هزار تن آن واردات و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن ترانزیتی بوده است و در این ۸ ماهه ۸۳ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام شده است.
وی با بیان اینکه در بخش صادرات ریلی که گلایه مندی هایی وجود داشته باید بگوییم که ۸۰ درصد صادرات ریلی کشور از خراسان رضوی انجام شده است، تاکید کرد: این میزان رشدی ۱۰۶ درصدی نسبت به سال گذشته داشتهایم و تنها نیاز صادرکنندگان در بخش واگنهای مسقف را با وجود ورود هزار دستگاه واگن امدادی جدید نتوانستهایم برآورده کنیم؛ هرچند که ۵۴.۴ درصد آن به صادرکنندگان خراسانی اختصاص داده شده است.
مدیرکل راهآهن خراسان خاطرنشان کرد: طبق توافق صورت گرفته ۲۰۰ واگن از ازبکستان و هفتهای ۵۰ واگن از قزاقستان و ۳۰۰ واگن از تاجیکستان وارد کشور خواهد شد که بیش از ۵۰ درصد آن در داخل استان استفاده خواهد شد و ۵۶ دستگاه واگن مسقف جدید طی دو روز اخیر (۲۱ دستگاه امروز و ۳۵ دستگاه دیروز) تحویل صادرکنندگان داده شده است.
ضیائیمهر گفت: درخواست صادرکنندگان تحویل واگنهای دولتی بود که در برخی موارد باید واگن خصوصی خریداری شود و ما هم راضی به ضرر آنها نیستیم و همکاری لازم را خواهیم داشت؛ نیاز صادرکنندگان در مجموع هزار واگن و در گام نخست ۲۰۰ واگن بوده که ۵۶ واگن آن به طی دیروز و امروز تحویل داده شد و اگر متوسط ۱۵ واگن در هر هفته تحویل شود نیاز آنها بهصورت کامل محقق میشود و سعی و تلاشمان بر ورود با روش دولتی از آسیای میانه و بدون پرداخت هزینه اضافه خواهد بود.
وی افزود: از مجموع صادرات ریلی استان ۶۳ درصد سیمان، ۱۲ درصد مواد صنعتی، ۳ درصد مواد معدنی، ۵ درصد مواد غذایی، ۹ درصد مواد شیمیایی و ۸ درصد مابقی سایر مواد بوده و میزان مقاصد این بارها هم ۷۳ درصد به ازبکستان، ۹ درصد به تاجیکستان، ۶ درصد به ترکمنستان و ۷ درصد به قزاقستان و ۵ درصد مابقی به سایر کشورها بوده است.
وی در رابطه با پروژه برقیسازی قطار مشهد ـ تهران یادآور شد: 2 میلیارد دلار هزینه این پروژه است که 85 درصد آن را باید از طریق تامین منابع مالی خارجی و 15 درصد آن را دولت تامین کند، 150 میلیون دلاری را که سهم دولت در این پروژه است، سال گذشته سازمان برنامه و بودجه اختصاص داد و در بانک صنعت و معدن قرار گرفت.
ضیاییمهر اضافه کرد: مشکل اینجا بوده که شرکت چینی که طرف قرارداد است باید یک ضمانتنامه معتبر بانکی برای دولت بیاورد تا 15 درصد سهم دولت را در اختیارش قرار دهیم که تاکنون ضمانتنامه معتبر را نیاورده، اما مسؤولان در حال رایزنی برای حل این مشکل هستند.