نخستین لکوموتیو مخصوص حمل بارهای سنگین محصول مشترک فرانسه و روسیه به آذربایجان تحویل داده شد
راه آهن ملی آذربایجان نخستین لوکوموتیو از ۴۰ لکوموتیو سفارشی این کشور در مدل پریما T8-AZ8A دو بخشی با توان ۲۵ کیلووات AC را تحویل گرفت. نخستین لوکوموتیو قرار است در مسیر باکو – تفلیس – کازر عملیاتی شود.
این لکوموتیوها در مجموعه ای از لکوموتیو هایی به نام EKZ ساخته می شوند که این سری لکوموتیو ها از سرمایه گذاری مشترک فنی و مادی بین دو شرکت آلستوم فرانسه با ۷۵ درصد سهام و شرکت روسی ترنس مَش هولدینگ با ۲۵ درصد سهام می باشد که محل اصلی ساخت این سری از لوکوموتیو ها شهر آستانه قزاقستان است. سری لوکوموتیوهای EKZ هم اکنون به سفارش شرکت ملی راه آهن آذربایجان در حال ساخت می باشند که شامل ۴۰ دستگاه لوکوموتیو مخصوص حمل بار مدل پریما T8-AZ8A و ۱۰ دستگاه لکوموتیو مخصوص مسافری مدل پریما M4- AZ4A است که قرارداد آنها در ماه مِی سال ۲۰۱۴ منعقد شده بود. نخستین لکوموتیو مسافری ساخته شده از این سری در اکتبر سال ۲۰۱۷ در کارخانه آلستوم در شهر بلفورت فرانسه به نمایش گذاشته شده بود و نخستین لکوموتیو باربری آن هم اکنون از آستانه به بیلیسر در شهر باکو منتقل شده است که آماده آزمایش عملیاتی می باشد. لکوموتیو مدل AZ8A در واقع همان لکوموتیو KZ8A از سری لکوموتیو های KTZ می باشد که در قزاقستان ساخته و سرویس می شوند و البته در این مدل جدید با استانداردهای مورد نیاز آذربایجان و اتحادیه اروپا همسان و به روز شده است. طراحی مدل ۱ آن ۵۲۰ میلیمتری است که می تواند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و با توان ۸.۸ کیلو وات بطور مستدام تا بالای ۹۰۰۰ تن بار را در دمای محیطی بین منفی ۵۰ درجه سانتیگراد تا ۲۵ درجه سانتیگراد حمل نماید. برای تست این سری از لوکوموتیوها شرکت راه آهن ملی آذربایجان به مربیان شرکت استادلر آلمان سفارش تست را داده است و آنها در مسیر ۳۵ کیلومتری بین دونووورث و ترچتلینگن در آلمان این لوکوموتیورا پیش از ورود به کار تست خواهند کرد.
با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری صنعت حمل و نقل و گردشگری ، تاریخ انتشار:۲۹ آذر ۱۳۹۷