مراسم انعقاد توافقنامه تأمین قطارهای خط هفت متروی تهران، عصر روز سه شنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۷ با حضور شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو )، مدیر عامل شرکت واگن سازی پارس، جمعی از مدیران شهری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شواری اسلامی شهر تهران و مدیران شرکت چینی سازنده واگن RTTE برگزار شد.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، دکتر محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ابتدای جلسه با بیان اینکه امیدوارم با توافق امروز بتوانیم گام اساسی دیگری در جهت خدمت رسانی به مردم برداریم افزود: مهمترین دغدغه در متروی تهران و حومه بحث کمبود واگن است و اگر قرار باشد ۷ خط ساخته شده در متروی تهران با فاصله حرکت ۲ دقیقه خدمت رسانی کنند، حداقل ۲ هزار دستگاه واگن کسر داریم. وی گفت: از پیش مقرر گردیده بود که وزارت کشور ۱۰۵۰ دستگاه واگن برای متروی تهران تامین کند که مناقصه ۶۳۰ دستگاه آن در دولت آقای روحانی برگزار شد و شرکت واگن سازی تهران و یک شرکت چینی که برنده این مناقصه شده بود مسئول ساخت این واگن ها شدند. پورسیدآقایی تصریح کرد: اما ما به این میزان بسنده نکردیم و برای تامین مابقی واگن های مورد نیاز اقدامات گوناگونی را برنامه ریزی کردیم که یکی از آنها قرارداد تامین واگن های خط ۷ از محل فاینانس مصوب شده است. در سال ۹۵ مدیریت وقت شهری قراردادی را در این خصوص منعقد کرد که وزارت کشور به دلیل بالا بودن قیمت آن را نپذیرفت. ما در یک سال گذشته مذاکرات زیادی را با شرکت های سازنده واگن انجام دادیم و هم توان فنی و هم توان فاینانس آنها را بررسی کردیم که نهایتا شرکت RTTE با همکاری شرکت واگن سازی پارس توانستند با قیمت مناسب برنده مناقصه شوند و ساخت ۴۷ رام قطار ۸ واگن و در مجموع ۳۷۶ واگن به آنها سپرده شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه این اولین بار است که قطارهای متروی تهران به صورت ۸ واگن ساخته خواهند شد افزود: طراحی سکو در برخی از خطوط از جمله خط ۷ متروی تهران مناسب توقف قطارهای ۸ واگن است اما تاکنون تنها قطارهای ۷ واگن در متروی تهران استفاده می شدند که این به معنای استفاده نکردن از حداکثر توان این خطوط بود. به گفته پورسیدآقایی در این کنسرسیوم مشترک سازنده چینی و شرکت واگن سازی پارس، سهم ساخت داخل به بیش از ۵۵ درصد می رسد، ضمن آنکه طرف چینی موظف شده است که ساخت بوژی را در ایران انجام دهد که به این ترتیب برای اولین بار انتقال دانش ساخت این قطعه به داخل انجام می شود. وی در خصوص مدت زمان اجرای این توافقنامه گفت: مدت ساخت کل واگن ها از زمان تامین مالی قرارداد ۴۸ ماه خواهد بود که اولین قطار ۱۵ ماه بعد از گشایش اعتبار تحویل داده خواهد شد.پورسیدآقایی قیمت مناسب و انتقال تکنولوژی به داخل را از ویژگی های مهم این توافقنامه دانست و افزود: با این میزان فاینانس در قرارداد قبلی ۲۷۷ واگن ساخته می شد که به علت کاهش قیمت اکنون ۳۷۶ واگن برای متروی تهران ساخته می شود که این نوید دهنده تامین امکانات بیشتر برای شهروندان علی رغم بودجه های کم است. آقای لو مدیر شرکت چینی RTTE هم در این جلسه ضمن ابراز خوشحالی از اینکه فرصت دوباره برای همکاری با متروی تهران دارد افزود: این شرکت بیش از ۶۰ سال در زمینه مترو فعالیت دارد و ارزش دارایی آن ۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است. وی گفت: امیدوارم همکاری خوبی با شرکت واگن سازی پارس در این زمینه داشته باشیم. دکتر مختاری مدیرعامل شرکت واگن سازی پارس نیز در این جلسه گفت: شرکت واگن سازی پارس 40 سال سابقه در صنعت ریلی دارد و امیدواریم که با همکاری شرکت RTTE ، این شرکت بتواند سهم بسزایی در تامین ناوگان ریلی خط ۷ متروی تهران داشته باشد. وی افزود: اولین واگن ها در خط یک متروی تهران توسط شرکت واگن سازی پارس ساخته شده است و در این قرارداد جدید جدا از ساخت بدنه و مونتاژ نهایی در کشور برای اولین بار تولید بوژی هم در شرکت ما انجام می شود. محسن هاشمی در جلسه انعقاد قرارداد برای تامین واگن خطوط ۷ مترو با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) هستیم گفت: چند کلمه ای در خصوص مترو و آیت الله هاشمی صحبت می کنم. خاطرم هست سالهای دهه ۷۰ بود که بحث خرید تجهیزات مترو مطرح شد و در مناقصه ای ۴ شرکت اروپایی شرکت کردند که هر کدام برای هر واگن ۱.۵ میلیون دلار پیشنهاد داده بودند که این رقم، رقمی بالا و غیر قابل قبول بود. وی افزود: آن زمان آیت الله هاشمی اعلام کرد از کشورهای دیگر مانند کره، روسیه، آرژانتین و چین نیز برای حضور در مناقصه دعوت شود و با مجوز شورای اقتصاد دوباره این مناقصه برگزار گردد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سفری که به همراه آیت الله هاشمی از کشور چین داشتیم از مترو پکن که آن زمان تنها ۱.۵ خط داشت بازدیدی کردیم گفت: از مسئول چینی پرسیدیم واگنهای چینی چه قیمتی دارد که اعلام شد هر واگن ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد که با ۱.۵ میلیون دلار تفاوت چشمگیری داشت. از این تفاوت شوکه شدیم و آیت الله هاشمی بعد از بازگشت از سفر گفتند که سفیر وقت آلمان را احضار کنید که چرا چنین قیمت بالایی برای واگن اعلام کرده است. وی ادامه داد: آن زمان سفیر وقت آلمان در بازرسی ریاست جمهوری اعلام کرد که این نرخ ها توسط شرکت های خصوصی اعلام میشود و ربطی به دولت ندارد. بنابراین دوباره مناقصه برگزار شد و چین برنده این مناقصه بود و۱۱ واگن با همکاری شرکت واگن سازی پارس ساخته شد. وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۳۵۰ واگن یک طبقه و دو طبقه در تهران خدمات رسانی می کنند در حالی که برای ۷ خط نیاز به ۳ هزار واگن داریم و امیدواریم با تامین واگن ها بتوانیم از ظرفیت کامل ۷ خط ساخته شده استفاده کنیم و میزان سفر با متروی تهران و حومه به حدود ۷ میلیون در روز برسد. شهردار تهران در این جلسه ضمن گرامی داشت یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) گفت: امروز توافقنامه ساخت ۳۷۶ واگن مترو با شرکت واگنسازی پارس و یک شرکت چینی امضا می شود که تامین این ۴۷ رام قطار در بالا بردن بهره وری خطوط ساخته شده متروی تهران و حومه بسیار موثر است. پیروز حناچی افزود: در حال حاضر سهم مترو در حمل و نقل شهر تهران ۱۴ درصد است که اگر همه ظرفیت های موجود را استفاده کنیم سهم متروی تهران می تواند به ۵۰ درصد برسد. به گفته شهردار تهران جلوگیری از ترافیک و آلودگی هیچ راه شناخته شده ای به غیر از توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو ندارد، علی الخصوص که مترو موثرترین بخش حمل و نقل عمومی است. وی ادامه داد: در حال حاضر برای بهره برداری مناسب از ۷ خط متروی تهران، ۲ هزار واگن کسری داریم که توافق نامه امروز به همراه قرار داد وزارت کشور از جمله کارهایی است که برای جبران این کسری انجام شده است.حناچی با بیان اینکه می توانستیم ساخت این قطارها را به شرکت واگن سازی تهران بسپاریم گفت: با توجه به اینکه شرکت واگن سازی تهران مسئول ساخت واگن ها در قرارداد وزارت کشور شده بود و به منظور استفاده از همه ظرفیت های کشور، همکار این قرارداد، شرکت واگن سازی پارس در اراک انتخاب شد که امیدوارم تجربه خوبی در تولید داخلی این قطارها باشد. وی در ادامه با بیان اینکه همه بخش های حمل و نقل عمومی قابلیت سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی را دارند افزود: این جذب سرمایه به شرطی است که یارانه پرداخت شده برای این خدمات برداشته شود. شهردار تهران با تاکید براین نکته که همچنان پرداخت یارانه برای قیمت بلیت ادامه خواهد داشت گفت: درحال حاضر با توجه به تخفیف های ارائه شده در کارت بلیت ها، متوسط قیمت پرداختی توسط مسافران برای هر سفر با مترو ۷۰۰ تومان است و این در حالی است که قیمت تمام شده بلیت در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ۲ هزار ۳۵۰ تومان است و تفاوت این قیمت از سوی شهرداری تهران به عنوان یارانه پرداخت می شود. اگر قرار باشد این بهره برداری با زیرساخت های انجام شده به شرکت های خصوصی واگذار شود و با فرض اینکه خطوط توسط شهرداری ساخته می شود و با توجه به لزوم تامین واگن و … قیمت بلیت به ۶ هزار و ۳۵۰ تومان می رسد و اگر قرار باشد زیرساخت ها هم از ابتدا توسط بخش خصوصی ساخته شود، قیمت واقعی بلیت مترو به حدود ۱۱ هزار تومان خواهد رسید. وی در ادامه با اشاره به اینکه در نظر سنجی های انجام شده ۷۰ درصد مسافران مترو اعلام کردند که راضی هستند که با افزایش بلیت سرویس دهی در مترو ارتقا یابد تصریح کرد: این صحبت ها به معنی آن نیست که برنامه ای برای حذف سوبسید در بلیت مترو داریم اما می خواهم بگویم دلیل سختی توسعه در مترو و عدم جذب سرمایه گذار خصوصی در این بخش سوبسید سنگینی است که به قیمت بلیت داده می شود. در پایان این جلسه، توافقنامه ساخت ۳۷۶ واگن توسط شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه ، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه( مترو)، شرکت واگن سازی پارس و شرکت چینی RTTE امضا شد.