مدیرکل راه آهن شرق:
رکورد حمل بیش از 6.5 میلیون تن بار در راه آهن شرق ثبت شد
مدیرکل راه آهن شرق گفت: با ثبت رکورد حمل بیش از 6.5 میلیون تن بار در سال 97 توسط راه آهن شرق 56 درصد برنامه ابلاغی راه آهن محقق شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه آهن شرق: محمد رضا چنگانی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در چند ماه اخیر و تلاش مضاعف کارکنان این اداره کل شاهد افزایش چشمگیر بار حمل شده از ابتدای سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و نیز در مقایسه با سایر مناطق راه آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال ۹۳ خطاب به مدیر عامل وقت راه آهن مبنی بر اینکه “کاری کنید تا بارها از جاده به ریل منتقل شود” تصریح کرد: از همان زمان حرکت در این مسیر در دستور کار متولیان راه آهن قرار گرفت و تحقق رکورد شکنی حمل بار در سالهای اخیر نشان از این مساله دارد.
مدیرکل راه آهن شرق افزود: شاخص تناژ بارگیری از ابتدای سالجاری تاکنون با بارگیری و حمل پنج میلیون و 133 هزار و 997 تن بار شامل سنگ آهن، سیمان، بالاست، زغالسنگ و کنسانتره سنگ آهن نسبت به مدت مشابه سال گذشته با چهار میلیون و 236 هزار و 953 تن از رشد بیش از 21 درصدی برخوردار بوده و موفق به تحقق 56 درصدی برنامه ابلاغی راه آهن و کسب جایگاه سومی بارگیری در بین مناطق 19 گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران شده ایم.
چنگانی افزود: در شاخص تخلیه بار نیز با 907172 تن شاهد افزایش 103 درصدی در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.
وی ادامه داد: عمده این بارها از مبدا معادن سنگ آهن سنگان، معادن ذغال سنگ پروده و تربت حیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس، زرین شهر اصفهان،رجلال آباد کرمان، فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل می شوند.
چنگانی، راه آهن شرق ( خط آهن جندق – طبس – مشهد) را محور طلایی و رگ حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور دانست و خاطر نشان ساخت: از ابتدای تاسیس این اداره کل در سال 1384 تا کنون نیز 30 میلیون تن بار توسط این منطقه بارگیری و حمل شده است و 147 میلیون تن نیز تناژ کل بار حمل شده توسط این منطقه شامل بارهای بارگیری شده در این منطقه و بارهای عبوری از سال 84 تا کنون می باشد.
وی تعداد مسافر جابجا شده توسط راه آهن شرق از سال 1384 تا کنون را یک میلیون و 466 هزار و 531 نفر عنوان کرد.
لازم به ذکر است اداره کل راه آهن شرق با 1000 کیلومتر خط اصلی بزرگترین منطقه ریلی کشور است که در محدوده سه استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد واقع شده و علی رغم قدمت کم توانسته است در بسیاری از شاخص های عملکردی از مناطق با سابقه راه آهن سبقت بگیرد.