در جریان سفر آخوندی به اردبیل انجام گرفت:
بازدید آخوندی از پروژه احداث راهآهن اردبیل/ بررسی روند اجرایی ساخت پل درهای آرپاچای
خط راهآهن وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به اردبیل از روند اجرای احداث خط آهن استان بازدید و ضمن گفت و گو با پیمانکاران و مشاوران طرح از نزدیک در جریان جزئیات این پروژه قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین روز از سفر خود به اردبیل از پروژه احداث راهآهن این استان به سمت میانه و همچنین پل عظیم درهای آرپاچای با ارتفاع ۷۷ تا ۸۰ متری به عنوان یکی از بزرگترین پلهای درهای واقع در مسیر ریلی این خط آهن بازدید و از نزدیک در جریان جزئیات پروژه قرار گرفت.
مسیر راهآهن میانه-اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافرین و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری از ایستگاه شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز شده و تدریجا وارد منطقه کوهستانی میشود.
این خط با رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه محل سد عبور کرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل اوزن ادامه مسیر میدهد.
خط مذکور در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از آن از مسیر کنار جاده اردبیل-مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل میشود.
به گفته پیمانکار این پروژه تاکنون ۴ هزارو ۴۱۶ میلیارد ریال برای ساخت این خط آهن هزینه شده و براورد اولیه مورد نیاز برای تکمیل آن نیز هزارو ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن برای عملیات روسازی و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای اجرای عملیات روسازی در نظر گرفته شده است.
با توجه به اقدامات صورت گرفته در این پروژه ریلی عملیات احداث ایستگاههای آن دارای ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی، عملیات زیرسازی ۷۰ درصد و در کل تمامی پروژه دارای پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصدی است که به عنوان سختترین راهآهن کشور به شمار میرود.
به گفته خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی اجرای خط آهن استان اردبیل در ۵ استان اولویتدار دوم در برنامه ملی در نظر گرفته شده که هماکنون دارای ۱۰ قطعه اجرایی و ۴ قطعه در دست مناقصه است.
گفتنی است این خط آهن در کل دارای ۸ ایستگاه است که ۳ ایستگاه میانه، فیروزآباد و اردبیل از مهمترین آنها به شمار میرود.