• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Friday - 27 December - 2024
کل اخبار 6858اخبار امروز : 1
4

۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور یک سرمایه عظیم اقتصادی است

  • کد خبر : 18501
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور یک سرمایه عظیم اقتصادی است
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه شبکه ریلی ، همکاری های بین المللی به خصوص با کشورهای همسایه توسعه پیدا می کند. 

مدیر عامل راه آهن : ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور یک سرمایه عظیم اقتصادی است

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه شبکه ریلی ، همکاری های بین المللی به خصوص با کشورهای همسایه توسعه پیدا می کند. 

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، سعید رسولی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه افتتاح پروژه بازسازی خط آهن ساقه – گار مانوری در قم عنوان کرد: این پروژه با اعتبار ۹ میلیارد تومان به طول ۷ کیلومتر به بهره برداری رسید.

معاون وزیر افزود:امروز در سفری یک روزه به قم همزمان با دهه کرامت بازدیدی از شبکه ریلی انجام می شود و از تلاشگران راه آهن قم و شرکت های پیمانکاری و همکار نیز تقدیر خواهیم کرد.

رسولی در خصوص اتصال سیلو به شبکه ریلی بیان کرد:این پروژه در دستور کار قرار دارد و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در این باره تقاضا کردیم مسئولان به اجرای پروژه سرعت بدهند.

وی اظهار کرد: ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور یک سرمایه عظیم اقتصادی است، از این رو موضوع اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی برای ارتقای بهره وری شبکه ریلی کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت ریلی دارای اهمیت است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مقام معظم رهبری در بند ۲۵ سیاست های کلی برنامه ششم به اتصال مراکز بار به شبکه ریلی و توسعه کریدورهای ترانزیتی تاکید فرمودند.

وی ادامه داد:خوشبختانه قم یکی از مناطقی است که در شریان شمال و جنوب راه آهن سراسری کشور با قدمت بیش از ۹۰ سال قرار دارد،این شریان مهم از سال ۱۳۱۷ بهره برداری شده است و از همان موقع نیز قم صاحب راه آهن بوده و این مزیت را قم در کنار همه مزیت ها دارد.

رسولی اظهار کرد:سعی می کنیم در این بازدید کارهایی که در گذشته مطالعات کارشناسی اش انجام شده است با تامین اعتبار و در اولویت قرار دادن کارها، سرعت داده شود.

وی بیان کرد:اتصال منطقه سلفچگان نیز از قبل شروع شده منتهی پیشرفت آن کمی کند بوده است که به زودی با سرعت بیشتری عملیاتی می شود.

معاون وزیر در مورد توسعه ایستگاههای راه آهن قم در مسیر خط قطار پر سرعت عنوان کرد: اجرای قطار سریع السیر تهران قم اصفهان سازوکارها و ایستگاههای خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: اما استگاه فعلی قم روی خط نرمال قرار دارد و با توجه به اینکه روزانه ۱۴ زوج قطار مسافری از آن تردد می کند، ایستگاه شلوغی به شمار می رود و استقبال زیادی از قطار در قم صورت می گیرد.

رسولی گفت: به همین دلیل این ایستگاه باید در قم توسعه یابد در این خصوص طرحی آماده است و با بخش خصوصی در حال مذاکره برای سرمایه گذاری هستیم.

وی بیان کرد:اولویت ما این است که اراضی مرغوبی که در قلب شهر واقع شده و ایستگاه راه آهن در آن جا قرار دارد، تبدیل به مراکزی شود که مردم بیشتر از آن استفاده کنند.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: مراکز تی او دی در دنیا امروزه علاوه بر کاربری های حمل و نقل ریلی مورد استفاده خدماتی، اقامتی، تفریحی و تجاری نیز قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: ما این نوع برنامه ها را برای ایستگاههای قم در نظر داریم که با حمایت مسئولان محلی و استاندار و نمایندگان قم این طرح ها با سرعت بیشتری پیگیری می شود.

رسولی با بیان اینکه طرح قطار تهران اصفهان نیز در حال انجام است، گفت: طبق قانون دستگاه اجرایی پروژه قطار سریع و السیر تهران قم اصفهان، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است اما بنا شد شرکت ساخت زیربنای حمل و نقل آن را به انجام برساند دهد که تنفیذ اختیاری به شرکت داده شده و کار به سرعت آغاز می شود و پروژه به زودی به اتمام خواهد رسید.

وی درباره گسترش همکاری های بین المللی در شبکه ریلی گفت: در حوزه شبکه ریلی،همکاری های بین المللی به خصوص با کشورهای همسایه توسعه پیدا می کند.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: راه‌آهن ایران عضو اتحادیه راه آهن های جهان یو آی سی است که بخشی از آن متعلق به اتحادیه خاورمیانه است که در آن عضویت داریم.

وی عنوان کرد: در چند روز گذشته اجلاس منطقه ای خاورمیانه ای یو آی  سی در اردن در شهر عقبه برگزار شد، در این اجلاس رئیس راه آهن ایران به عنوان نائب رئیس اول این اتحادیه انتخاب و اعلام شد که ما بنا داریم همکاری های بین المللی را در حوزه شبکه ریلی توسعه دهیم.

رسولی گفت:راه آهن در همه دنیا مانند شبکه عروق یک بدن است و راه آهن ها را نباید مستقل دید در واقع راه آهن ها عضو یک شبکه پیوسته هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری چند موفقیت بین المللی در حوزه سی آی اس و هم در مورد منطقه خاورمیانه و توافقات دو جانبه ای میان ایران و کشورهای همسایه از جمله ترکیه و ترکمستان داشتیم.

معاون وزیر بیان کرد:این امر موجب رونق ترانزیت بار و جا به جایی مسافر خواهد شد، درباره اتصال به کشورهای همسایه نیز قطار تهران-وان راه اندازری شد و به زودی نیز قطار ایران آنکارا اعزام خواهد شد.

وی توضیح داد: توافقاتی در مورد گردشگری بین ایران و ترکیه انجام و پروتکلی امضاء شد و انشالله این کار به زودی نهایی می شود و قطارهای گردشگری در این دو کشورر تردد می کنند.

رسولی اظهار کرد: به طور کلی همان طور که مقام معظم رهبری در بند ۲۵ سیسات های کلی توسعه کریدورهای ترانزیتی را در دستور کار و مورد تاکید قرار دادند و ما آن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: در هفته گذشته اجلاس سه جانبه حمل و نقل ایران و عراق و سوریه به ریاست راه آهن برگزار شد که در این اجلاس صورت جلسه بسیار خوبی را به امضاء رساندیم و قرار شد کمیته مشترکی برای فعال کردن و رونق بیشتر کریدور ترانزیتی ایران و عراق و سوریه تشکیل شود.

وی تصریح کرد: با اتصال راه آهن شلمچه به بصره که کارهای اجرایی آن امسال آغاز می شود و مصوبه هیات وزیران که در این ارتباط صادر شده، از بندر امام خمینی به لاذقیه به طور مستقیم به وسیله راه آهن متصل می شویم.

رسولی خاطرنشان کرد:با اجرای این طرح یک کریدور ارزشمند ریلی و باری در این مسیر ایجاد خواهد شد و همچنین  برای جا به جایی زائرین عتبات عالیات و زائران عراقی که برای زیارت به ایران مشرف می شوند تفاهماتی انجام شد تا قطارهای یک سره ای داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=18501

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.