مدیرکل راه آهن جنوب شرق با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان فاقد شرکت های حمل و نقل ریلی است گفت: برای بهره مندی از مزایای ناوگان حمل و نقل ریلی مناسب باید در این استان شرکت های حمل و نقل ریلی تاسیس شود.
به گزارش ریل نیوز، مجید ارجونی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته حمل و نقل اظهار داشت: میزان صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان – کویته در 100 روزه اخیر 10 هزار و پنج تن گزارش شده که در مقایسه با سه هزار و 606 تن مدت مشابه پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.
وی در تشریح عملکرد 100 روزه راه آهن جنوب شرق گفت: در این مدت میزان ترانزیت کالا از زاهدان به کویته پاکستان هزار و 357 تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش مطلق داشته است.
وی تصریح کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی این خط ریلی به پاکستان است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: میزان تخلیه بارهای داخلی در این مدت 64 هزار و 364 تن بوده که نسبت به 17 هزار و 32 تن پارسال رشد 278 درصدی را نشان می دهد.
ارجونی ادامه داد: همچنین در این مدت 51 هزار و 230 نفر مسافر از طریق خطوط ریلی راه آهن جنوب شرق جابه جا شدند که نسبت به 41 هزار و 139 نفر مسافر پارسال رشد 25 درصدی داشته است.
وی افزود: هزار و 306 خودرو در این مدت از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی راه آهن جنوب شرق به مقصد تهران و اصفهان جابه جا شد که نسبت به هزار و 50 خودرو مدت مشابه پارسال رشد 24 درصدی را نشان می دهد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت 54 واگن توشه مسافر در خط ریلی زاهدان – تهران اعزام شده که نسبت به 33 واگن پارسال 64 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اتمام پروژه راه آهن زاهدان – چابهار تا پایان دولت دوازدهم تصریح کرد: زیرساخت های اداره کل راه آهن جنوب شرق به منظور تسهیل امور مسافری و حمل بار در حال تکمیل است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: پروژه هایی نظیر آشیانه کایرو با عتبار 20 میلیارد ریال، نصب خط آشیانه کایرو با پیشرفت 70 درصدی با اعتبار 10 میلیارد ریال، اجرای تقاطع هم سطح و غیر هم سطح زیباشهر و مهرشهر با اعتبار 60 میلیارد ریال با مشارکت سایر دستگاه های دست اندرکار، تثبیت ماسه های روان، طرح توسعه و محوطه سازی ایستگاه راه آهن زاهدان و اجرای طرح تفکیک ایستگاه مسافری از جمله برنامه های در حال ساخت این اداره کل است.
ارجونی با اشاره به تعویض خط ریلی زاهدان – میرجاوه اظهار داشت: تعویض این خط ریلی به علت غیراستاندارد و عریض بودن در مقایسه با دیگر خطوط ریلی داخلی نیازمند 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار است.
وی ادامه داد: خط ریلی زاهدان – میرجاوه به دلیل عریض بودن آن، امکان ورود قطارهای ایرانی وجود ندارد که بدین منظور این خط ریلی باید تعویض یا اصلاح شود.
وی افزود: برای سرعت بخشیدن حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی به پاکستان از طریق شهرستان میرجاوه 2 طرح مد نظر اداره کل راه آهن جنوب شرق است.
وی تصریح کرد: طرح نخست، ساخت خط نرمال در کنار خط فعلی زاهدان – میرجاوه است که اجرای آن 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اختصاص این اعتبار در حال پیگیری است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: 30 میلیارد ریال برای تثبیت ماسه های روان در محدوده ریلی شوره گز در مسیر زاهدان – کرمان اختصاص یافته است.
ارجونی اظهار داشت: باید با همکاری سازمان های دست اندرکار برای تثبیت شن های روان در این محدوده با روش های مطمئن اقدام شود.
وی ادامه داد: تاسیس شرکت های حمل و نقل ریلی در سیستان و بلوچستان توجیه اقتصادی دارد و سبب برگشت سرمایه می شود.
وی با اشاره به تشکیل نخستین کمیته رسانه راه آهن جنوب شرق گفت: این کمیته در راستای همگرایی و هم افزایی سازمانی برای تبادل اطلاعات و ارتقاء سطح اطلاع رسانی میان سازمان، جامعه و گروه هدف تشکیل شده است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق اظهار داشت: تعیین راهبرد تبلیغات، برنامه ریزی برای برگزاری هرگونه همایش یا جشنواره، برنامه ریزی برای ارتقاء جایگاه سازمان و شناساندن بیش از پیش راه آهن در میان افکار عمومی از جمله اهداف تشکیل این کمیته است.
ارجونی بیان کرد: این کمیته در راستای اهداف راه آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه های تشویق و ترغیب تجار و بازرگانان برای سرمایه گذاری در حوزه ریلی، اشاعه قوانین و مقررات ناوگان حمل و نقل ریلی و فرهنگ ایمنی در راه آهن، افزایش حمل بار و جابه جایی مسافر ایفای نقش خواهد کرد.
وی ادامه داد: همچنین این کمیته به منظور معرفی ظرفیت ها و خدمات راه آهن جنوب شرق در حوزه های مختلف برای استفاده عموم، برنامه ای کاربردی تدوین و اجرا خواهد کرد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: انعکاس دیدگاه های اقتصادی دولتمردان در خصوص ظرفیت های راه آهن به صورت تصویری و مکتوب در دستور کار این کمیته قرار گرفت.
ضرورت تاسیس شرکت های حمل و نقل ریلی در سیستان و بلوچستان برای بهره مندی از مزایای ناوگان مناسب
مدیرکل راه آهن جنوب شرق با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان فاقد شرکت های حمل و نقل ریلی است گفت: برای بهره مندی از مزایای ناوگان حمل و نقل ریلی مناسب باید در این استان شرکت های حمل و نقل ریلی تاسیس شود. به گزارش ریل نیوز، مجید ارجونی روز یکشنبه در نشست خبری […]
لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=1914
- ارسال توسط : آذین آزادی