به گزارش ریل نیوز به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، خیراله خادمی به همراه استاندار اردبیل ، نمایندگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی استان به منظور بررسی روند اجرای عملیات راهآهن میانه- اردبیل از این مسیر بازدید کرد و اظهار داشت: راهآهن میانه- اردبیل ۱۷۵ کیلومتر طول دارد که از این میزان حدود ۴۰ کیلومتر تونل، پل و گالریهای مسیر است و پیشرفت عملیات زیرسازی در این مسیر ریلی ۸۲ درصد می باشد و تا دو ماه آینده کار روسازی و ریل گذاری آن آغاز خواهد شد.
وی همچنین زمان اتمام عملیات زیرسازی محور را حداکثر تا پایان سال ۹۹ اعلام کرد و گفت: در صورتی که تعهدات مالی بانک ملی در زمان مقرر اجرایی شود زیرسازی کل محور در سال آینده تکمیل و پروژه در سال ۱۴۰۰ آماده بهرهبرداری خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور راه آهن اردبیل میانه را از طرح های بزرگ و از نظر حجم عملیات و سازه های آن از طرحهای ویژه راهسازی کشور عنوان کرد و گفت: این طرح ۳۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی و ۴۰ کیلومتر پل, گالری و تونل از جمله پل آرپاچای به عنوان مرتفع ترین پل راه آهن کشور و یکی از منحصر به فردترین پل های ریلی با ارتفاع ۸۰ متر و طول ۲۶۵ متر در این خط آهن واقع شده است.
خادمی افزود : برای اولین بار در کشور و به منظور بومیسازی تکنولوژی و صرفهجویی اقتصادی در اجرای مرتفعترین پل راهآهن کشور، تجهیزات و قالب پلها به دست مهندسان ایرانی در داخل کشور تولید شد.
وی در این سفر همچنین از مراحل ساخت ایستگاه اردبیل بازدید و عنوان کرد: راهآهن میانه- اردبیل دارای دو ایستگاه تشکیلاتی- مسافری به نامهای اردبیل و سبز، سه ایستگاه مسافری درجه دو به نامهای فیروزآباد، گنجگاه و مهماندوست و سه ایستگاه بین راهی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور پیشرفت فیزیکی راه آهن اردبیل – میانه را ۵۷ درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این پروژه هزینه شده که با ارزش امروز ۴ هزار میلیارد تومان است.
خادمی افزود : این مسیر ریلی علاوه بر اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور، موجب ساخت یک سیستم حمل و نقل روان؛ ایمن و سریع برای استان اردبیل خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با افزایش اعتبارات عمرانی استان اردبیل تا دهه فجر امسال به میزان بزرگراه و راه های دو بانده و چهار بانده استان اردبیل افزوده می شود و این حرکت تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.
محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز در بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه از پروژه در دست احداث باند دوم اردبیل – سرچم خواستار افزایش اعتبار و تخصیص برای عملیات اجرایی این محور و تامین قیر مورد نیاز محور اردبیل- سرچم، رضی – امیر کندی و ورودی گرمی و نیز برگزاری مناقصه جهت احداث باند دوم محور نیر به سراب به طول ۵ کیلومتر شدند که با قول مساعد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور همراه شد.