با توجه به حجم بالای عملیات اجرایی راهآهن میانه-بستانآباد و اهمیت آن برای استان آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور، انجام عملیات اجرایی این پروژه به دو فاز تقسیم شد که فاز اول آن از میانه تا بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر و فاز دوم اتصال به تبریز در ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر است و پیشبینی میشود فاز دوم در سال بعد به بهرهبرداری برسد.
عملیات اجرایی ادامه این پروژه ریلی تا تبریز از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و ریلگذاری آن نیز شروع شده است و در حال تکمیل ابنیه فنی هستیم. این پروژه ریلی اتصال به کشور ترکیه و شرایط ترانزیت و صادرات کالا را فراهم میکند و استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نیز از خدمات ریلی بهرهمند میشوند. راهآهن میانه-بستانآباد- تبریز اولین پروژه ریلی است که از ابتدا بهصورت دو خطه اجرا میشود، در صورتی که تمامی پروژههای ریلی شرکت ساخت ابتدا یک خطه ساخته میشود و در سنوات بعد احداث خط دوم در دستور کار قرار میگیرد. در مجموع ۶۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکی، ۱۵ کیلومتر تونل و پل دو خطه در این پروژه ریلی اجرا میشود و کاهش ۵ و نیم ساعته زمان سفر و ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر اتصال مرکز شمالغرب به شبکه ریلی سراسری را بهدنبال دارد.
تا کنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روزرسانی هزینهها این مبلغ به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان میرسد. راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز میتواند علاوه بر اینکه الگو و نمادی از توان مهندسی کشور باشد، نمونه بی نظیری برای صادرات خدمات فنی –مهندسی نیز باشد.
راهآهن میانه-بستانآباد برای بهرهبرداری در پایان آبان ماه آماده است
در راستای توسعه شبکه ریلی و اتصال 5 مرکز استان به آن، طبق اولویت در سالهای 96 و 97 با اتصال چهار استان به شبکه، هموطنان از خدمات ریلی بهرهمند شدند. استان آذربایجان شرقی، آخرین مرکز استانی بود که باید طبق برنامه از مسیر جدید با هدف کوتاه کردن مسیر و افزایش سرعت سیر احداث میشد که عملیات اجرایی پروژه راهآهن میانه-بستانآباد به پایان رسیده است.
لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=22006
- ارسال توسط : آذین آزادی