به گزارش ریلنیوز به نقل ازخبرگزاری فارس ، محمد اسلامی با اشاره افتتاح فاز اول راهآهن میانه-تبریز حدفاصل میانه تا بستانآباد که با حضور رئیس جمهوری افتتاح میشود، اظهار داشت: ایران از نظر موقعیت سوقالجیشی با قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی جهان، مرکز و کانونی برای ترانزیت در کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و شرق- غرب محسوب میشود.
وی افزود: امروزه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرحهای حمل و نقلی واقع در کریدورهای حمل و نقل بینالمللی مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفته است و رفت و آمدهای مقامات ارشد کشورهای مختلف برای انجام مذاکرات دوجانبه آن را تصدیق میکند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سه کریدور از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، از ایران عبور میکنند»، تصریح کرد: راهآهن میانه- تبریز یکی از بخشهای مهم این کریدورهای بینالمللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا میکند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، هدف از توسعه شبکه ریلی در شمالغرب کشور را ایجاد راندمان بیشتر برای جابهجایی بار و مسافر، اتصال به کشورهای همسایه ترکیه و آذربایجان و تسریع در فرآیند حمل بارهای ترانزیتی به اروپا از طریق کریدورهای بینالمللی شرق به غرب عنوان کرد.
اسلامی در ادامه یادآور شد: راهآهن میانه-بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راهآهن ۲۰۳ کیلومتری میانه-تبریز است که از ایستگاه موجود راهآهن در شهرستان میانه شروع میشود و با عبور از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش، سپس به ایستگاه بستانآباد و در آینده به ایستگاه خاوران در شرق تبریز میرسد.
وی با اشاره به مزایای راهآهن میانه-تبریز به عنوان اولین مسیر دوخطه ریلی کشور بیان داشت: راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز باعث کاهش ۵.۵ ساعته زمان سفر و کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر ریلی از تبریز تا تهران، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر، کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جادهای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جادهای، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخصهای حملونقل ریلی میشود.
اسلامی خاطرنشان ساخت: البته ایستگاه خاوران پایان کار نیست و تدابیر لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و اتصال این محور ریلی به ایستگاههای ائلگلی و تبریز اندیشیده شده است.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به تکمیل فاز دوم راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز بهعنوان یکی از وعدههای دولت تدبیر و امید در سال آینده، اذعان داشت: هدف دیگر وزارت راه و شهرسازی، اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی از ایستگاه بستانآباد است که هماکنون این پروژه نیز در دست ساخت قرار دارد و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در عملیات زیرسازی، تلاش میشود این پروژه نیز با وجود تمام محدودیتها تکمیل و آماده بهرهبرداری شود.
اسلامی یادآور شد: تاکنون بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینهها، ارزش این طرح ریلی به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان تبدیل میشود.