به گزارش ریلنیوز به نقل از اقتصادآنلاین ،علی امام درباره بودجه مترو درباره پیشنهادهای ارائه شده از سوی شرکت مترو برای بررسی جزئیات لایحه پیشنهادی بودجه دولت در سال ۹۹ در بخش حمل و نقل ریلی درون شهری به کمیسیون عمران مجلس اظهارداشت: در صورت موافقت نهایی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با این پیشنهادها امکان بهره برداری از ۲۰ ایستگاه مترو در کمتر از دو سال آتی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: در غیر این صورت از یک سو حجم عظیمی از سرمایه گذاریهای صورت گرفته از بودجه عمومی برای توسعه خطوط ۶ و ۷ در زیر زمین معطل مانده و مردم با افزایش قیمت سوخت وکمبود واگن با سختیهای بسیار بیشتری نسبت به سالهای قبل در پایتخت برای تردد مواجه میشوند.
وی بیان داشت: در لایحه بودجه دولت اوراق مشارکت در نظر گرفته شده برای حمل و نقل ریلی ۵ هزار میلیارد تومان است. به کمیسیون عمران پیشنهاد داده ایم که این مبلغ به ۸هزار میلیارد تومان افزایش یابد و ۷۰ درصد از این عدد به توسعه مترو اختصاص داده شود.
اگر اوراق مشارکت کاهش یابد توسعه مترو بسیار کند میشود
مدیر عامل شرکت مترو تهران ادامه داد: با توجه به اینکه تاکنون توسعه مترو بر پایه اوراق مشارکت بوده در صورتی که رقم این اوراق کمتر از مبلغ اختصاص یافته در سال جاری باشد روند توسعه مترو در پایتخت با مشکلات جدی مواجه می شود. امیدواریم نمایندگان مردم در صحن مجلس در نهایت با این پیشنهاد موافقت کنند.
پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی برای توسعه مترو
وی همچنین در خصوص تبصره ۴ لایحه پیشنهادی دولت عنوان کرد: در این تبصره عنوان شده که با اذن رهبر معظم انقلاب به اخذ مجوزهای لازم مبلغ ۳ هزار و ۴۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به بخش های مختلف اختصاص یابد. ۱۴۰ میلیون یورو از این مبلغ بر اساس لایحه پیشنهادی دولت برای «حمل و نقل ریلی برون شهری» و ترانزیت در نظر گرفته شده است. ما پیشنهاد دادیم که این مبلغ برای «حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری» و نه صرفاً حمل و نقل ریلی برون شهری در نظر گرفته شود. خوشبختانه نظر کمیسیون عمران در این خصوص مساعد بود. امیدواریم در بررسیهای نهایی در صحن مجلس نیز با این موضوع موافقت شود.
مترو بدون هیچ منبع مالی ۹ درصد ارزش افزوده میدهد
امام با اشاره به مباحث مطرح شده در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص حمل و نقل ریلی درون شهری خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ شرکت مترو معاف از مالیات بود. متاسفانه در سال های گذشته بدون آن که منبعی برای پرداخت ارزش افزوده ارائه شود این شرکت باید ۹ درصد از بودجه خود را تحت عنوان ارزش افزوده پرداخت کند.
وی ادامه داد: در نتیجه در قالب تبصره ۱۴ لایحه دولت پیشنهادی را ارائه دادیم تا شرکت مترو همانند گذشته از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود. متاسفانه این پیشنهاد در کمیسیون عمران موفقیتی به دست نیاورد اما امیدوارم بتوانیم در ادامه روند بررسی بودجه موافقت نمایندگان مردم را برای تصویب این پیشنهاد جلب کنیم.
پیشنهاد تخصیص منابع ناشی از حذف ۳ دهک بالای یارانه بگیر
مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به تبصره ۱۴ لایحه پیشنهادی دولت در خصوص پیشبینی منابع هدفمندی یارانهها خاطرنشان کرد: با توجه به این که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مکلف شده است ۳ دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند ما به کمیسیون عمران پیشنهاد دادیم که مبالغ ناشی از حذف این ۳ دهک به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری اختصاص یابد.
وی با بیان این که با انجام این کار عواید ناشی از حذف ۳ دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه به صورت عادلانه ای به مردم باز می گردد، تصریح کرد: در این صورت همچنین مشکلات ناشی از افزایش قیمت سوخت برای مردم جبران می شود.
امام ادامه داد: کمیسیون عمران نسبت به این پیشنهاد نیز نظر مساعد داشت. امیدواریم این پیشنهاد که در بند الف تبصره ۱۴ لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ گنجانده شده است در نهایت مورد موافقت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
وی با اشاره به بخشی دیگر از تبصره ۱۴ در بخش درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت و صادرات مواد نفتی گازی و غیره خاطرنشان کرد: دولت از درآمدهای کسب شده از این بخش که برابر با ۲۵۰هزار میلیارد تومان است، ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای ارائه تسهیلات به بخش ریلی پیشنهاد داده است.کمیسیون عمران نسبت به تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری نظر مساعد داشت. این مبلغ نیز در صورت تصویب در صحن علنی مجلس در روند بررسی لایحه بودجه برای توسعه مترو در نظر گرفته می شود.
پیشنهاد تخصیص تسهیلات توسعه اشتغال به صنعت ساخت مترو
مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به در نظر گرفتن ۱۰ هزار میلیارد تومان در قالب تبصره ۱۸ لایحه پیشنهادی دولت برای کمک به بخش تولید و ایجاد اشتغال در قالب ارائه تسهیلات خاطرنشان کرد: منابع تخصیص داده شده به این تبصره ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
امام بیان داشت: در این تبصره پیشنهاد شده به بخش خصوصی در سطوح مختلف اقتصادی منابعی را در قالب تسهیلات ارائه شود. با توجه به این که حجم سرمایه گذاری در صنعت ساخت مترو بسیار بالا و بازگشت سرمایه در این صنعت بسیار کم است ، بخش خصوصی در بخش ریلی حتی با وجود چنین تبصرههایی حاضر به سرمایه گذاری نیست. در نتیجه به کمیسیون عمران پیشنهاد دادیم که مبلغ ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومانی که برای توسعه اشتغال در بخش ریلی درون شهری در نظر گرفته شده است را به خود شرکت مترو ارائه دهند و این شرکت را به عنوان سرمایه گذار و بخش خصوصی در توسعه مترو در نظر بگیرند.
خطر اتلاف میلیاردها سرمایه مردم در صورت کمبود بودجه
مدیر عامل شرکت مترو تاکید کرد: در صورت تزریق بودجه ۳۰ کیلومتر خط مترو تا کمتر از ۲ سال آینده امکان ورود به مدار بهرهبرداری دارد. این مقدار توسعه مترو برابر با افتتاح حدود ۲۰ ایستگاه است. لذا در صورت تصویب پیشنهادهای شرکت مترو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و وارد شدن ۲۰ ایستگاه به مدار بهره برداری میتوان از این اتفاق به عنوان یک تحول در توسعه حمل و نقل ریلی پایتخت یاد کرد.
امام تاکید کرد: در صورتی که پیشنهادهای ما که بخش هایی از آن اکنون مورد موافقت کمیسیون عمران قرار گرفته در بررسیهای نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و سال آتی نیز با کمبود بودجه مواجه باشیم می توان گفت علاوه بر سختی دو چندان مردم در پی افزایش قیمت سوخت و در نتیجه افزایش تردد با مترو در تهران در شرایط کمبود شدید واگن، حجم بالایی از سرمایه که از جیب همین مردم در سال های گذشته برای توسعه خطوط ۶ و ۷ هزینه شده و در انتظار تزریق بودجه برای بهره برداری نهایی است در زیر زمین معطل مانده و تلف می شود.
وی گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته از سوی ما و نیز همراهی خوب کمیسیون عمران مجلس در نهایت همه چیز به موافقت نهایی نمایندگان مردم در صحن مجلس شورای اسلامی در روزهای تصویب بودجه بستگی دارد.