ایجاد سه ایستگاه تبادلی بین راهآهن و مترو
یزدانی با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی حومهای گفت: هرچند که از محل حمل و نقل حومهای درآمدی نداریم اما از نظر اخلاقی راهاندازی حمل ونقل ریلی حومهای در تعهد قرار دادهایم. پیش از سال 92 یک ریال هزینه در بحث زیرساختهای حمل و نقل ریلی و حومه ای انجام نشده بود اما در دولت یازدهم و دوازدهم زیرساختهای این پروژهها به وجود آمده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر راهآهن حومه ای تهران – گرمسار و تهران – کرج در حال اجرا است و در محور تهران – کرج در حال احداث خط چهارم هستیم. خط دوم راهآهن حومهای محور کرج- زنجان هم در دست ساخت است. راهآهن حومهای مشهد – شیراز – اصفهان هم در حال ساخت است.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن تاکید کرد: روزانه 700 هزار خودرو وارد تهران و از تهران خارج میشود که اغلب این خودروها از خودروهای فرسوده هستند که آلودگی بسیار زیادی را ایجاد میکنند. بنابراین ایجاد حمل و نقل حومهای ریلی بسیار اهمیت دارد.
یزدانی همچنین با اشاره به ایجاد ایستگاههای تبادلی بین راهآهن و مترو برای تسهیل جابجایی مسافران گفت: برای ایجاد اتصال متروی شهرری به راهآهن قرار بر این است که ایستگاه جدیدی ساخته شود و در این راستا راهآهن زمینی 5 هکتاری را تملک کرده و قرار بر این است که در آن منطقه مرکز TOD راهاندازی شود.
وی ادامه داد: همچنین در ایستگاه جوانمرد قصاب ایستگاه تبادلی بین راهآهن و مترو تا پایان سال ساخته میشود که از این طریق مسافران به منطقه جنوب تهران دسترسی راحتتری پیدا میکنند و قرار بر این است که این ایستگاه راهآهن به صورت زیرزمینی ساخته شود.
یزدانی ادامه داد: خبر خوب این است که به زودی ایستگاه تبادلی سهجانبه در ترمینال جنوب ایجاد میشود و مسافران هم از راهآهن و هم از مترو و شبکه اتوبوسرانی میتوانند استفاده کنند.
وی همچنین با اشاره به ساخت ترمینال جدید تهران گفت: برای اجرای این پروژه منتظر تصویب طرح جامع تهران هستیم.