به گزارش ریلنیوز به نقل از شفقنا ، دکتر اکبرنصراللهی در این کارگاه با تشریح موقعیت ایران در بحران های مختلف گفت: ایران به لحاظ تنوع بحران ها در رده پنجم دنیا، به لحاظ میزان تلفات در رده، ۱۰ کشور نخست جهان قرار دارد و از ۴۰ بحران طبیعی شناخته شده بیش از ۳۰ بحران در کشورمان روی داده است و یا ایران مستعد وقوع آن است.
نویسنده کتاب مدیریت بحران، وجود بحران ها را در کشورها، سازمان ها و بخش های مختلف طبیعی و گریز ناپذیر دانست و گفت: در کشوری که با این حجم و تنوع بحران مواجهه است و در عصر تعدد و کثرت رسانه ها، باید برای مدیریت بحران ها، هم از مناسب ترین و موثرین ابزار یعنی رسانه ها حداکثر استفاده را کرد و هم اینکه از ستاد دایم مدیریت رسانه ای بحران در وزارت خانه ها و سازمان ها استفاده کرد.
رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: پیش شرط مدیریت بحران، اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب رسانه ای، آگاه بودن از مخاطرات و بحران ها و آگاه کردن مسئولین و مردم از طریق رسانه ها است.
نصراللهی با اشاره به نقش های دوگانه روابط عمومی ها در مخاطرات و بحران ها گفت: پیشگیری و جلوگیری از تبدیل مخاطرات به بحران ها، رصد حوادث در شرف وقوع و هوشیار کردن مردم و مقامات، برقراری پیوند میان مسئولان و مردم، افزایش تاب آوری مردم و جلب مشارکت آنان برای پیشگیری از حوادث از طریق آموزش، فرهنگ سازی برای آمادگی در مقابل بحران و بحران زدایی، بسیج عمومی و سازمانی، جلوگیری و مقابله با شایعات از طریق اطلاع رسانی بموقع و صحیح و جامع و بهرهگیری از تاکتیک شروع قبل از دیگران، اعتماد افزایی و امید زایی و تبدیل تهدیدات به فرصت ها با استفاده حداکثری و هوشمندانه از رسانه ها از جمله کارکرهای مثبت روابط عمومی ها در مدیریت رسانه ای مخاطرات و بحران ها است.
او با اشاره به رفتار شناسی رسانه ها در بحران ها گفت: تامین نیاز ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای اطلاع رسانی سریع و صحیح رسانه ها در مواقع بحرانی از جمله وظایف مهم روابط عمومی است که متاسفانه برخی مواقع به دلیل غفلت از آن، تعامل سازمان ها و روابط عمومی ها را در بحران ها با مشکل موجهه می کند.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: اگر چه روابط عمومی ها و رسانه ها در بروز برخی بحران ها نقش ندارند اما فراز و فرود و نتایج و تبعات ناشی از آن تا حدود بسیار زیادی به نوع مدیریت و تعامل روابط عمومی و رسانه ها است.
رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با برشمردن برخی آسیب های مدیریت بحران های اخیر کشور گفت: فقدان سخنگوی واحد، اظهار نظر افراد غیرمسئول، تعارض در اطلاع رسانی، بی توجهی و یا توجه ناکافی به افکار عمومی و نیاز رسانه ها، تاخیر در اطلاع رسانی، سواد رسانه ای پایین روابط عمومی ها و مسئولان، اظهار نظر قبل از بررسی های تخصصی و کارشناسی، تمرکز اقدامات روابط عمومی به دوره بحران و غفلت از مراحل قبل و بعد از بحران ها، غلبه رویکرد های سنتی، رویدادی، کمی و راهبرد انفعالی، واکنشی، انکار از جمله اشکالات روابط عمومی ها در بحرانها است.