۸۳ سال از ساخت پل ورسک میگذرد. این پل تاریخی که هر روز مسیر گذر قطارهای مسافربری ساری و گرگان است، حدود ۱۱۰ متر ارتفاع دارد که روی دره ورسک ساخته شده است. شعاع قوس بزرگ این پل ۶۶ متر و طول آن ۹۹ متر با عرض ۴ متر است.
این پل از بلندترین پلهای راهآهن ایران شناخته میشود که از شاهکارهای مهندسی و معماری نیز به حساب میآید که در سال ۱۳۵۶ به عنوان اثر ملی ثبت شد. پل ورسک راهآهن تهران ـشمال را به یکدیگر وصل میکند. گفته شده شرکت دانمارکی «کمپساکس» با تضمین ۷۰ سال، این پل را ساخته است اما کشورهای دیگری همچون آلمان، اتریش و سوئیس نیز در ساخت این پل مشارکت داشتهاند. عملیات احداث این پل از سال ۱۳۱۳ آغاز شد و در سال ۱۳۱۵ به پایان رسید.
پل ورسک در زمان جنگ جهانی دوم نقش استراتژیکی داشته است. روایت شده که در زمان جنگ جهانی دوم، هیتلر از دولت ایران خواست تمام پلها و تونلهای کشور را برای جلوگیری از کمکهای نظامی و غذایی متفقین منفجر کند؛ نام ورسک نیز در این فهرست بود. هرچند که این انفجارها رخ نداد. پس از آن چرچیل، نخستوزیر وقت انگلستان لقب «پل پیروزی» را به پل ورسک داد. در ۲۳ تیرماه سال ۱۳۲۴ شمسی به پیشنهاد وزارت راه ایران، نام این پل به «پل پیروزی» تغییر کرد.
این پل که بیشتر نقش مواصلاتی داشته اکنون به جاذبه گردشگری تبدیل شده و قطارهای توریستی روی آن توقف کوتاهی دارند و گردشگران میتوانند روی این پل حرکت کنند. این پل مشرف به روستایی همنام خود، ورسک است که در کنار ایستگاه راهآهن آن، قبرستانی وجود دارد که میتوان مزار قدیمی برخی کارگران و مهندسان راهآهن شمال را آنجا یافت.
انتهای پیام