به گزارش ریلنیوز به نقل از اطلاعات ، دکتر مهدی احسانی فرد با اشاره به معرفی این مجموعه باستانی و کاوشهای انجام گرفته توسط باستانشناسان اضافه کرد:«تپه حصار» دامغان اولین بار توسط «اریخ اشمیت» از دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۱۳۱۲ مورد کاوش قرار گرفت و در نتیجه کاوشها، روشن شد که این محوطه باستانی دارای ۳دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است، از زمان کاوشهای اشمیت در «تپه حصار» این محوطه به عنوان یکی از محوطههای مبنا برای شناسایی فرهنگهای همزمان در فلات مرکزی ایران مورد استناد باستانشناسان بوده است، این مجموعه ارزشمند مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح است که در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی با بیان این که با عبور ۲ خط راه آهن از میان مجموعه «تپه حصار» دامغان به عنوان یکی از آثار کمنظیر تاریخی، این مجموعه دچار خسارتهای فراوانی در طول این سالها شده است، افزود: این مجموعه تاریخی و باستانی در مسیر اصلی ریلی تهران ـ مشهد قرار دارد و با عبور روزانه ۸۰ رام قطار، در حال تخریب و نابودی است و تمامی قطارهای تهران ـ مشهد در مسیر رفت و برگشت، در ۲ خط ریلی، از دل «تپه حصار» دامغان عبور میکند. که سبب فرسایش و آسیب دیدن این مجموعه و برهم خوردن زیبایی این بنای تاریخی شده است.
دکتر احسانی فرد تأکید کرد: به گفته کارشناسان،عبور قطارهایی که از پیکره «تپه حصار» دامغان میگذرد تا سالهای آینده اثری از این میراث کهن برجای نخواهد گذ اشت و باید با جا به جایی خط ریلی قطار و یا احداث پل برای خط ریلی، برای حفظ و احیاء این اثر ملی اقدام کرد.