در پی سفر عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی کشورمان به هند و دیدار او با سورش پرابو، وزیر راهآهن هند در دهلینو یادداشت تفاهمی برای تامین 200 دستگاه لکوموتیو امضا شد. این موضوع، گویای این نکته است که با توسل به توانمندی شرکتهای داخلی نمیتوان به تولید لکوموتیو داخلی دست یافت. ابتدا گزارشی از این قرارداد را ارائه میدهیم، سپس در گفتوگو با رییس کارگروه تخصصی لکوموتیو در انجمن صنفی ریلی توان تولید داخلی را به بحث میگذاریم.
به گزارش تیننیوز، یک شرکت دولتی هندی به نام «رایتز» مسئول تامین این تعداد لوکوموتیو برای ایران خواهد بود و منابع مالی لازم برای اجرای این تفاهمنامه را هم که بالغبر 600 میلیون دلار است، از سوی هند تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت دولتی تولید لوکوموتیو هند (رایتس بهاوانا) نیز در پی امضای این تفاهمنامه اعلام کرد: جزئیات یادداشت تفاهمی که در زمینه خرید لوکوموتیو با ایران امضا شده است تا دو هفته دیگر اجرایی خواهد شد.
ماهرورتا ادامه داد: این لوکوموتیوها به جابهجایی بار و همچنین مسافران در ایران کمک خواهند کرد. آنها همچنین در راهآهن چابهار به زاهدان مورد استفاده قرار خواهند گرفت که این امر میتواند به رشد سریعتر این بندر کمک کند و ارتباط با آسیای مرکزی و در نهایت اروپا از طریق بندر چابهار را تسهیل کند.
در همین ارتباط، جواد طاهرافشار مدیرعامل شرکت راهآهن کشش و رییس کارگروه تخصصی لکوموتیو انجمن صنفی ریلی، به خبرنگار ما گفت: ما در داخل کشور شرکتهای لکوموتیوساز توانمندی همچون واگن پارس و مپنا (در بخش ریلی) را داریم که با همکاری شرکتهای لکوموتیوسازی خارجی که عموماً فرانسوی و آلمانی هستند، در لکوموتیوسازی به موفقیتهای چشمگیری دست یافتهاند.
طاهرافشار ادامه داد: در زمینه تامین لکوموتیو هیچکدام از شرکتهای مالک لکوموتیو تا الان برای تامین آن تقاضایی نداشتهاند؛ مگر اینکه در آینده تعدادی لکوموتیو عرضه و خریداری شود.
این کارشناس ریلی درخصوص استفاده از ظرفیت داخلی در زمینه تامین نیاز مصرفی شرکتها از لکوموتیو گفت: مطمئن هستم با وجود واردات این چنینی که حتما ظرفیت ورود آنها به کشور از قبل دیده شده است، برحسب نیاز کشور ناگزیر به توجه به ظرفیت تولید داخلی هستیم.