به گزارش ریلنیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی در تشریح حمایت از تولید داخل در سال «جهش تولید» اظهار داشت: شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است، حمایت از تولید داخل را طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در دستور قرار دهد.
وی افزود: سال گذشته شرکت راهآهن با اراده نشأت گرفته از باور قلبی حمایت از تولید داخل و توسعه اشتغال پایدار در داخل برای حمایت از تولیدات ریلی داخلی، ناوگان و خط را در دستور کار قرار داد و در این راستا کمیته مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه ظرفیتهای قانونی که به رونق تولید کمک میکرد را در این راستا در قالب بسته عملیاتی برای فعالان حوزه ریلی تدوین و آماده کردیم و ارائه شد.
۲۲ قرارداد منعقد شد
رسولی بیان کرد: سال ۹۸از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده حداکثری داشتیم. این حکم بسیار مترقی قانون است و روح آن بیانگر آن است که سرمایهگذاری اگر منجر به صرفهجویی سوخت شود، اصل و سود سرمایهگذاری از محل صرفهجویی سوخت به سرمایهگذار برمیگردد. این قانون از سال ۹۳ تصویب شد و ما مدام پیگیری کردیم که در سال ۹۸ به ثمر نشست.
مدیرعامل راهآهن افزود: ۲۲ قرارداد از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، منعقد کردیم که یکی از این ۲۲ قرارداد به پول رسید و افزایش صرفهجویی بخش، به سرمایهگذار برگشت.
استفاده حداکثری از ماده ۶۷ قانون الحاق ۲
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با استفاده از ماده ۶۷ قانون الحاق ۲ که به راهآهن اجازه میدهد سرمایهگذاری ریلی را برای تأمین مالی تضمین کند، ظرفیتهای مناسبی ایجاد شد؛ از این محل از بازار سرمایه کشور برای برخی شرکـتها تأمین مالی کردیم و سرمایهگذاریها در سال ۹۸ به بهرهبرداری رسید و استفاده شد. این مسیر جدیدی بود که تأمین مالی از بازار سرمایه انجام شود.
استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸
رسولی بیان کرد: ظرفیت دیگری که سال گذشته استفاده شد تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ بود؛ روز ۲۸ اسفند سال ۹۷ تفاهمنامهای بین رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از این ظرفیت امضا شد و با همکاری بانکهای عامل و شرکتهای ریلی به آن جامه عمل پوشاندیم.
وی افزود: روز ۲۷ اسفند ۹۸و یک سال پس از این تفاهمنامه آخرین مراسم برای بهرهبرداری از سومین بخش ناوگان تولید داخل در سال ۹۸ در شرکت راهآهن برگزار شد و ۳۳۵ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل از محل این تفاهمنامه وارد ناوگان شد و ادامه آن هم در سال ۹۹ به شبکه ریلی وارد میشود.
زیرساخـتهای رونق تولید و جهش تولید در راهآهن گذاشته شد
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در مقدمه بیانیات خود درباره نامگذاری سال ۹۹ اشاره کردند، در سال ۹۸ رونق تولید بازخورد خوبی داشت.
وی افزود: شکلگیری یک جریان، تفکر و باور و ارائه زیرساختی است که در زمانهای بعد به میزان پیشرفت موضوع سرعت میدهد. در سال ۹۸ ارادهها هماهنگ شد، ظرفیتها را به میدان آوردیم ضمن آنکه کارشناسان، دستگاهها، کارخانجات تولیدی و سازندهها، شرکتهای خریداری، سازمان برنامه و بودجه همه و همه به باور مشترک رسیدند تا ۳۳۵ دستگاه ناوگان وارد شبکه ریلی شود.
رسولی گفت: با فراهمسازی این زیرساختها پیشبینی میشود در سال ۹۹ تولید داخلی در حوزه ریلی با سرعت بیشتری شکل بگیرد.
ورود منابع داخلی شرکتها به توسعه ریلی با حمایت راهآهن
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سال گذشته ظرفیت دیگری که در این حوزه به کمک آمد منابع داخلی شرکتها بود و از شرکتها قدردانی میکنیم که در صنایع ریلی به عنوان یک صنعت مادر و پیشرو سرمایهگذاری کردند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که اثر القایی حمایتهای دولت و سه ظرفیت قبلی که نام برده شد کمکی برای تشویق سرمایهگذاران به سرمایهگذاری بود. امیدواریم امسال نیز ظرفیتهای دیگری به میدان بیاید تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر تولید در عرصه ریلی باشیم.
۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی سال گذشته وارد شبکه شد
رسولی بیان کرد: سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان شامل لکوموتیو، خودکشش، واگن باری و واگن مسافری وارد ناوگان شد که همه در کارخانجات داخلی تولید شده بودند.
وی افزود: این تعداد نسبت به سال ۹۷ به میزان ۸۳ درصد رشد داشت ضمن آنکه در سال ۹۸ هیچ ناوگان خارجی وارد شبکه ریلی نشد.
تولید برخی تجهیزات ریلی در داخل و برنامهریزی صادرات آن در سال ۹۹
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه کاهش چشمگیر وابستگی به تولید خارجی در صنعت ریلی مهم است، گفت: سال گذشته در حوزه تجهیزات برای اولینبار چندین تولید داخل داشتهایم که در این تجهیزات ۱۰۰درصد وابستگی خارجی وجود داشت که در این باره میتوان به سیستم ترمز، سیستم تهویه، تکه مرکزی سوزن، چرخ مونوبلوگ و سیلندر موتور لکوموتیو اشاره کرد.
رسولی افزود: این موارد مهمی است که امیدواریم امسال به تولید انبوه برسد و ما برای صادرات این تجهیزات آماده شویم.
نصب موتور ملی روی لکوموتیوهای مانوری در سال جاری
وی بیان کرد: موتور ملی تولید داخل در دستور کار قرار گرفت و مذاکرات آن به پایان رسید و امسال در لکوموتیوهای مانوری نصب خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مواردی که ذکر شد زیرساختسازی در سال رونق تولید در حوزه ریلی بود و ما عزم جدی برای جهش تولید در سال جاری داریم و اطمینان داریم گامهای جدیتری برخواهیم داشت. از روز ابتدایی سال ۹۹ موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و همین سه روز پیش با مدیرعامل ایرانخودرو در مورد قراردادی که روزهای پایانی سال ۹۸ امضا کردیم جلسه داشتیم.
وی افزود: سال گذشته تفاهمنامههای خوبی برای سرمایهگذاری در حوزه ریلی امضا کردیم که هر کدام منشأ تحول جدی در این صنعت خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ۶ تفاهمنامه در روزهای پایانی سال به امضا رسید که «۱۰۰درصد سرمایهگذاری بخش غیر دولتی» و «جامع بودن سرمایهگذاری»از ویژگیهای آن است.
رسولی افزود: سرمایهگذاری صفر تا صد خطوط فرعی و آنتنی برای اتصال عمده بار به شبکه ریلی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است در دستور کار قرار گرفت و همکاری با صنایع بزرگ دنبال شد.